صلح و عدالت در قرآن و انجیل برکات الهی‌اند
کد خبر: 2924481
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان:

صلح و عدالت در قرآن و انجیل برکات الهی‌اند

شعب خارجی: آرام کشیشیان اول تأکید کرد: طبق نص صریح انجیل و قرآن، صلح و عدالت از برکات الهی به انسان محسوب شده و انسان‌ها حق ندارند در ازای این نعمت از خشونت استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ششمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی لبنان تحت عنوان ‌«همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» دیروز، 12 اسفند، با شرکت هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شخصیت‌های دینی ارامنه لبنان، هیئتی از ارامنه کشورمان به همراه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه کل ارامنه تهران و شمال ایران و محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان، در کلیسای ارامنه سیلیسی لبنان برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این دور از گفت‌و‌گوها که با سخنان آرام کشیشیان اول، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی آغاز شد، بر تلاش در جهت برقراری صلح پایدار در خاورمیانه به عنوان دستور کار این اجلاس تأکید شد.
در ادامه رهبر ارامنه حوزه سیلیسی اظهار کرد: اسلام و مسیحیت هر دو به‌ عنوان ادیان الهی دارای ریشه‌های مشترک و متعدد معنوی بوده و همواره باید حفظ این ریشه‌های مشترک از الویت‌های اصلی ما باشد.
وی با اشاره به این‌که در طول تاریخ همکاری‌های خوبی بین پیروان اسلام و مسیحیت برقرار بوده است، گفت: اگرچه ممکن است در حوزه عقیدتی‌ اختلافاتی با هم داشته باشیم؛ اما همواره باید روی مشترکات تاکید داشته باشیم.
آرام کشیشیان اول، موضوع بعدی مورد نیاز پیروان ادیان الهی را صلح اعلام کرد و افزود: زمانی که از صلح صحبت می‌کنیم باید از عدالت را هم مطرح کنیم، چرا که صلح بدون عدالت امکان‌پذیر نیست.
وی عدالت و صلح را از برکات الهی خواند و گفت: طبق نص صریح انجیل و قرآن این نعمات به عنوان برکات الهی به انسان محسوب شده و انسان‌ها حق ندارند در ازای این نعمت از خشونت استفاده کنند، چرا که تجاوز و خشونت نسبت به صلح و عدالت قطعاً گناه است.
رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان ادامه داد: امروزه اگر صلح نباشد عدالتی هم وجود ندارد، به وضوح مشاهده می‌شود صلحی در خاورمیانه وجود ندارد، چراکه عدالت در مورد فلسطین رعایت نشده و برای ایجاد صلحی واقعی در خاورمیانه حتما باید عدالت در مورد مردم فلسطین حاکم شود.
وی با انتقاد از افراط‌گرایی گفت: امروز ما شاهد هستیم جامعه انسانی با خشونت و افراطگرایی مواجه شده و اسلام و مسیحیت خشونت را به طور مشترک مردود شمرده و هر دو به‌دنبال صلح هستند.
آرام کشیشیان اول افزود: هیچ‌گونه افراطی‌گری را نمی‌پذیریم و تمام عواملی را که ادامه حیات هر دو دین را به خطر بیاندازند، محکوم می‌کنیم و اسلام و مسیحیت برای ادامه حیات خود مجبور به رد خشونت هستند.
ابراهیمی ترکمان: ترویج اعتدال‌گرایی از عوامل مقابله با افراط‌گرایی دینی است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دور از گفت‌و‌گوهای دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، گفت: ترویج اعتدال‌گرایی از عوامل مقابله با افراط‌گرایی دینی و خشونت است.
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر ترویج اعتدال‌گرایی و عقل‌گرایی دینی با هدف مقابله با افراط‌گرایی دینی و خشونت، گفت: در سال 1939 میلادی نظریه‌ای با عنوان «ناکامی پرخاشگری» از سوی جان دولارد و لئونارد دبلیو دووب در دانشگاه «ییل» آمریکا مبنی بر این‌که «رفتارهای افراط‌گرایانه همواره در پی ناکامی‌های قبلی بروز می‌کنند»، مطرح شد.
وی افزود: این نظریه، علت رفتارهای افراط‌گرایانه را در ناکامی‌های قبلی که ممکن است ناکامی‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا حتی فرهنگی باشد، جستجو می‌کند.
ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: وجود موانعی اعم از آنچه برشمردیم میان فرد و اهدافش، ممکن است او را به سوی رفتارهای خارج از دایره عقلانیت سوق دهد و نهایتاً منجر به رفتارهای افراط‌گرایانه شود.
وی ادامه داد: این نظریه اگرچه در ابتدا توانست توجهات را به خود جلب کند، امّا در مطالعات میدانی سال‌های اخیر به ویژه در میان افراط‌گرایان روشن شد که بسیاری از گروه‌های سلفی افراط‌گرا از میان ثروتمندان برخاسته‌اند، نه از فقیرترین کشورهای جهان سوم.
ابراهیمی‌ترکمان در ادامه یادآور شد: میانگین سنی آنان 26 سال و سه چهارم آنها متأهل و دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان ناکامی را به طور مطلق به عنوان ریشه‌های افراطی‌گرایی پذیرفت، بلکه احساس ناکامی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر وجود موانع متعدد در روند تبدیل‌شدن هویت فکری ایدئولوژیک افراط‌گرایان به هویت و قدرت سیاسی غالب، سبب شده است تا افراط‌گرایان با توسل به خشونت علیه هویت‌های دیگر که به عنوان مانع، فرض شده‌اند؛ براین باور باشند که تنها راه انحصاری رفع موانع، دستیابی به هویت و قدرت سیاسی غالب از طریق بروز رفتارهای خشونت‌آمیز است. همین عامل منجر به تشکیل جبهه متحدی شده و شبکه‌های قدرتمند تکفیری و فرقه‌گرا در دنیا پدید آمده است.
ابراهیمی‌ترکمان با اذعان این‌که منازعات فرقه‌ای مذهبی به خشن‌ترین و خطرناک‌ترین منازعات عصر حاضر تبدیل شده است، گفت: از این رو جای خردورزی در این میان به شدت خالی و بازگشت به عقلانیت و خردگرایی از نظر اندیشمندان و رهبران دینی به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.
وی تأکید کرد: باید پذیرفت که نظام باورهای دینی به صورت هسته معنایی فرد دین‌دار، عمل می‌کند و زندگی را برای وی قابل پیش‌بینی ساخته و اعتماد و اتکای مضاعفی به او می‌بخشد که فرد با تکیه به همین باور، احساس آرامش و امنیت می‌کند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: اگر چنین امنیت مقدسی در سایه خرد و عقل پدید نیامده باشد و یا حتی در پناه خرد و عقل متعادل و تأثیر نپذیرفته از احساسات، نبالیده باشد ممکن است انسان را به موجودی تبدیل کند که از افراط‌گرایی خویش از آن جهت که حس رضایت از عمل به وظیفه دینی به او می‌بخشد، لذت ببرد.
وی یکی از دلایل مشروعیت‌بخشی جعلی را فاصله‌گرفتن افراط‌گرایان از رهبران اصیل دینی، عنوان کرد و گفت: دعوت به تعقل و خردورزی یکی از عوامل مقابله با افراطی‌گرایی است که می‌تواند از مشروع جلوه‌دادن انگیزه‌های نامشروع جلوگیری کند و از جلوه‌دادن انگیزه‌های بزهکارانه به شکل انگیزه‌های مقدس جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: دومین عامل مقابله با خشونت را می‌توان از درون متون دینی دریافت؛ دعوت ادیان به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، رحمت و رأفت و احترام به باورهای دیگران امروزه از دایره برداشت‌های افراط‌گرایان از متون ونصوص دینی خارج شده‌ است؛ رهبران ادیان با تکیه به این دعوت‌ها می‌توانند برداشت‌های ناصحیح افراط گرایان را تخطئه کنند.
ابراهیمی‌ترکمان در پایان تأکید کرد: اگر رهبران ادیان الهی سریع‏تر اقدام نکنند، پروژه‌هایی از این دست برای ادیان آسمانی دیگر هم رقم خواهد خورد؛ اکنون زمان فراخواندن پیروان ادیان به خردورزی و پایبندی به نصوص پایدار دینی و روی‌آوری به رحمت است.
ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیئتی برای شرکت در ششمین دور گفت‌وگوی دینی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با عنوان «همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» 11 اسفند به لبنان سفر کرد.

captcha