توکل؛ پیام دعای روز دهم ماه رمضان
کد خبر: 3317703
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
گوهری مطرح کرد:

توکل؛ پیام دعای روز دهم ماه رمضان

گروه اندیشه: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد در تفسیر دعای روز دهم ماه رمضان گفت: ما ضمن توکل کردن باید حرکت کرده و اسباب کار را فراهم کنیم که خداوند هم ما را یاری می‌کند، چراکه در روایتی آمده است «هرکس خالصانه به خداوند توکل کند پیروز می‌شود».

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: در کلام و گفتار بزرگان دین ماه رمضان به‌عنوان ماه تهذیب و توبه معرفی شده است، و دعاهایی که در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان می‌خوانیم همه مقدمه و آرایشی برای مهیا شدن برای مهمانی خداست.

وی ادامه داد: انسان به حسب و اندازه قلب خودش دعا می‌کند و از مهمانی خدا بیشترین بهره و تغذیه روحی را برای یک سال خودش پس‌انداز می‌کند، لذا رمضان ماهی است که انسان باید به‌وسیله دعاها و ادعیه‌های آن خودش را به قوت روحانی برساند و روحش را تقویت کند.

گوهری تأکید کرد: این دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان هرکدام برای تقویت روح و رسیدن به اوج کمالات انسان است که این مضمون در ادعیه امامان معصوم(ع) به ما فهمانده شده است، لذا در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ؛ خدایا مرا در این ماه از توکل‏ کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت اى هدف جویندگان».

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که در فراز اول این دعا می‌خوانیم که «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ؛ خدایا مرا در این ماه از توکل‏ کنندگان قرار ده»، عنوان کرد: سؤالی که پیش می‌آید این است که معنای توکل که در این فراز از دعا آمده است، چیست؟ توکل در مقابل توکیل است، توکیل به‌معنای این است که دیگری را وکیل خود کنیم و توکل به این معناست که من در انجام کارهای خود از طرف خداوند وکیل هستم تا بدانم اصل کارها در دست خداست و من به‌عنوان وکالت از خدا آن‌را انجام می‌دهم چراکه اصل خود خداست.

گوهری ادامه داد: لذا در این فراز از دعای روز دهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که هرکاری که انجام می‌دهم این احساس را داشته باشم که من وکیل هستم و از طرف خداوند این کارها را انجام می‌دهم و این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که خداوند که اصل و مصدر همه کارهاست، باید راضی باشد.

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که توکل به‌معنای دست روی دست گذاشتن نیست، تصریح کرد: ما ضمن توکل کردن باید حرکت کرده و اسباب کار را فراهم کنیم که خداوند هم ما را یاری می‌کند، چراکه در روایتی آمده است که هرکس خالصانه به خداوند توکل کند پیروز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در فراز دیگر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که ما را از اهل شقاوت قرار ندهد، افزود: اگر ما رستگار باشیم اهل بهشت شده و می‌توانیم وارد بهشت موعود الهی شویم.

گوهری بیان کرد: افراد رستگار کسانی هستند که نامه اعمالشان نورانی بوده و در روز قیامت نامه اعمالشان به دست راستشان داده می‌شود و آن‌ها از خوشحالی فریاد می‌زنند، لذت در این فراز از دعا می‌خوانیم که «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ؛ و مرا از رستگاران نزد خودت قرار ده»، یعنی مرا از شقاوت و بدبختی دور کن و از رستگارانی که روز قیامت از روی خوشحالی فریاد می‌زنند و فرشتگان به آن‌ها تبریک می‌گویند، قرار بده.

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با تأکید بر این‌که توکل یعنی این‌که بنده یقین کند که سود، بخشش و زیان به‌دست خداست و از بنده خدا ناامید باشد، اظهار کرد: اگر بنده‌ای به این مرتبه برسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و جز به خدا اعتماد نداشته باشد، به رستگاری رسیده است که نتیجه آن دستگیری خدا و بهشت رضوان الهی است.

توکل ابراهیم به خدا درس زندگی به بشریت است

وی با اشاره به این‌که از امام رضا(ع) پرسیدند حد و مرز توکل کجاست؟ پاسخ داد: حد و مرز توکل آن است که انسان به جز خدا از هیچ‌کس نترسد و به هیچ‌کس امیدوار نباشد، عنوان کرد: توکل آن است که مانند حضرت ابراهیم(ع) که روی آتش بود از کسی جز خداوند کمک نخواست حتی جبرئیل امین و به خداوند توکل کرده بود و خداوند نیز پاسخ توکل او را داده و آتش را برای او به گلستان تبدیل کرد و این را باید بدانیم که این داستان نیست بلکه درس زندگی به بشر است.

گوهری با بیان این‌که در فراز دیگر از دعای روز دهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ؛ و مرا از رستگاران نزد خود قرار بده»، اذعان کرد: فائز به‌معنای سعادتمند است و به کسی گفته می‌شود که خداوند به‌واسطه انجام دستوراتش او را وارد بهشت می‌کند.

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که مقربین الهی کسانی هستند که به خدا نزدیک‌اند، تصریح کرد: ما نباید طوری زندگی کنیم که خدا را بندگی نکرده باشیم که خداوند بگوید تو دیگر بنده من نیستی و ما را جواب کند چراکه بدترین لحظه برای انسان آن است که خداوند او را جواب کند.

وی با بیان این‌که کسی‌که خداوند او را جواب کرده باشد سیاه‌روزترین انسان است، خاطرنشان کرد: در این حالت خداوند با آن همه مهربانی و رأفت انسان که آن‌قدر بد و شقی شده است را بنده خود نمی‌داند، لذا در فرازی از دعای روز دهم از خداوند می‌خواهیم که «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ؛ و مرا از مقرّبان درگاهت قرار بده».

تقوا موجب تقرب به ذات مقدس الهی است

گوهری با اشاره به این‌که تقوا موجب تقرب به ذات مقدس الهی است، اظهار کرد: تقوا؛ راه رسیدن ما به تقرب الهی است چراکه تقوا و پرهیزگاری موجب تقرب است و کسانی‌که به موجب اطاعت و عبادت به خداوند نزدیک‌ترند، در عرش الهی با آبروتر هستند، لذا هرچه خود را به خداوند نزدیک‌تر کنیم آبروی بیشتری نزد او کسب می‌کنیم.

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد ادامه داد: افراد آبرومند در نزد خداوند مانند ائمه اطهار(ع) هستند که در دعای توسل به آن‌ها توسل می‌جوییم و این توسل به این دلیل است که آن‌ها هرآنچه خداوند به آن دستور داده عمل کرده و هرآنچه آن‌را منع کرده است ترک کرده و از آن دوری کردند، لذا نزد خداوند آبرو پیدا کردند و ما به آن‌ها توسل می‌کنیم که این‌ها همه به‌دلیل تقوا و پرهیزگاری آن‌هاست.

 دعا، روزه، نماز، احسان و نیکی راه‌هایی برای آبرومندی انسان

وی با اشاره به این‌که ما می‌توانیم به‌وسیله دعا، روزه، نماز، احسان و نیکی انسان آبرومندی باشیم، تصریح کرد: ما در این دعا از خداوند مقام تقرب را درخواست کرده و از او می‌خواهیم که ما را سعادت‌مند کن و از متوکلین و مقربین درگاهت قرار بده به حق احسانت خواسته‌های مرا اجابت کن. ای کسی‌که نهایت طلب کننده ما هستی، لذا در فراز آخر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ؛ به احسانت اى هدف جویندگان».

گوهری در پایان اظهار کرد: انسان زمانی از همه جا ناامید می‌شود به در خانه خدا می‌رود و می‌گوید هیچ پناه‌گاهی جز تو ندارم، لذا اگر از سر صدق و اخلاص به خدا پناه ببرد خداوند او را پناه داده و اصلاح می‌کند.

captcha