مؤسسه‌ای‌ قرآنی که فعالیتش ‌را از مسجد آغاز کرد/ کسب ۴۰ مقام کشوری
کد خبر: 3335708
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
مؤسسه‌ جامعة‌القرآن و عترت تبریز را بیشتر بشناسیم؛

مؤسسه‌ای‌ قرآنی که فعالیتش ‌را از مسجد آغاز کرد/ کسب ۴۰ مقام کشوری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز، فعالیت قرآنی خود را با استقبال بالایی از سوی مردم در مسجد شهرستان آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه جامعة‌القرآن و العترت توسط محمد غفران‌نیا در سال 1371 به‌عنوان یک مکان مناسب برای علاقه‌مندان به قرآن در شهرستان تبریز افتتاح شد.

محمد غفرانیا، مدیر مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز در بیان چگونگی تأسیس این مؤسسه بیان کرد: مؤسسه جامعة‌القرآن و العترت تبریز با هدف تربیت اعضای مؤسسه کار خود را آغاز کرد و ‌شعار «هر کسی در ابتدا از خود باید پرورش قرآن را آغاز کند و سپس جامعه را تربیت کند» را سرلوحه فعالیت خود قرار داد.

مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز ‌فعالیت خود را از مسجد شهید آیت‌الله مطهری واقع در منطقه بازار تبریز آغاز کرد و برنامه‌های آموزشی ـ قرآنی این مؤسسه در طول سال‌های فعالیتش در مسجد، بسیار پررونق بوده و همواره با استقبال قابل ملاحظه علاقه‌مندان به قرآن و عترت مواجه شده است و به همین واسطه حافظان و قاریان ممتازی را به عرصه‌های بین‌المللی معرفی کرده است.

برنامه‌های قرآنی این مؤسسه شامل آموزش روخوانی و روانخوانی، تجوید و صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم، عقاید و معارف است که هفته‌ای یک بار در روزهای ‌جمعه برگزار می‌شود و در کنار این برنامه‌های آموزشی، ‌برنامه‌هایی مانند  اردوهای زیارتی ـ سیاحتی و گرامیداشت مناسبت‌ها را نیز در دستور کار دارد.

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی مؤسسه روز به روز گسترده می‌شود و در ابعاد بیشتری به تربیت قرآن‌آموزان می‌پردازد، به‌منظور انسجام و هماهنگی بیشتر در 1383 قطعه زمینی در منطقه راسته کوچه تبریز، خریداری شد و کار ساخت این مجموعه در سال 1384 آغاز و در سال 1386 با زیربنایی بالغ بر 2000 مترمربع و در شش طبقه آماده بهره‌برداری شد.

آئین افتتاحیه مجتمع آموزشی مؤسسه جامعة‌القرآن و عترت در تاریخ 1386/4/14 همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه صدیقه‌(س) با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و سایر مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز به منظور تربیت و آموزش قرآن‌آموزان امکانات بسیاری را آماده‌سازی کرد که شامل تعداد 14 کلاس آموزشی مجهز به رایانه و تجهیزات کمک آموزشی، تعداد دوباب حسینیه و دارالقرائ مجموعاً با زیربنای بالغ بر 500 مترمربع جهت برگزاری مراسم و محافل، استودیوی پیشرفته صدابرداری و تصویربرداری جهت تولید محصولات قرآنی ـ فرهنگی، سایت کامپیوتری مجهز جهت کلاس‌های آموزش کامپیوتر، کتابخانه و قرائتخانه تخصصی معارف اسلامی با بیش از 6000 جلد کتاب، فروشگاه عرضه کتاب و محصولات چند‌رسانه‌‌ای قرآنی ـ فرهنگی، مهد‌کودک ‌و پیش‌دبستانی قرآنی و مهمانسرای مجهز ویژه مهمانان مؤسسه است.

امتیازهای کسب شده توسط قرآن‌آموزان مؤسسه
غفران‌نیا با اشاره به اینکه مؤسسه ‌‌در زمینه فعالیت‌های خود بسیار موفق عمل کرده است، افزود: پس از افتتاح این مجتمع آموزشی، برنامه‌های متنوع فرهنگی در حوزه‌های آموزش و فرهنگ دینی در این مؤسسه در حال برگزاری است که دستاوردهای این فعالیت‌ها، مطلوب بوده و حرکتی بزرگ در جهت ترویج فرهنگ متعالی قرآن کریم و اهل بیت‌(ع) در حال برگزاری است که در این راستا، قرآن‌آموزان در مسابقات قرآنی در سراسر کشور حضور داشته و امتیاراتی را کسب کرده‌اند که این افتخارات مانند نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته بیست جزء، نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور عربستان در رشته حفظ کل، نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور لیبی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اردن، بیش از 40 مقام ممتاز در مسابقات مختلف کشوری قرآن کریم در  رشته‌های مختلف و صدها رتبه ممتاز در مسابقات استانی و شهرستانی قرآن کریم در استان آذربایجان شرقی است.

فعالیت‌های قرآنی مؤسسه در طول سال‌های گذشته ‌شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن است که از آن جمله می‌توان به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متنوع برای سطوح و سنین مختلف ‌‌با استفاده از شیوه‌های مبتکرانه و جذاب اشاره کرد.

غفران‌نیا به برخی از فعالیت‌های آموزشی مؤسسه جامعة‌القرآن و عترت اشاره و اظهار کرد: دوره آموزش روخوانی قرآن، دوره آموزش روانخوانی قرآن کریم، دوره آموزش فصیح‌خوانی قرآن، دوره آموزش تجوید مقدماتی و تجوید عملی، دوره آموزش تجوید تکمیلی و تجوید عالی، دوره آموزش صوت و لحن عمومی، دوره آموزش صوت و لحن مقدماتی، دوره آموزش صوت و لحن تکمیلی، دوره آموزش صوت و لحن عالی، دوره آموزش سطح 1 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم‌، دوره آموزش سطح 2 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم‌، دوره آموزش سطح 3 ترجمه و مفاهیم قرآن کریم‌، دوره آموزش سطح عالی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم‌، دوره آموزش سطح 1 تدبردر قرآن کریم‌، دوره آموزش سطح 2 تدبر در قرآن کریم از جمله فعالیت‌های بخش آموزشی است.

برگزاری دوره آموزش سطح 3 تدبر در قرآن کریم، دوره آموزش سطح 4 تدبر در قرآن کریم، دوره آموزش صرف و نحو مقدماتی، دوره آموزش صرف و نحو تکمیلی، دوره آموزش حفظ خردسالان، دوره آموزش حفظ مقدماتی، دوره آموزش حفظ تخصصی، دوره آموزش مرور و تثبیت و ارتقاء حفظ و برگزاری دوره‌های آموزش تربیت معلم قرآن کریم از دیگر فعالیت‌های آموزشی در این مؤسسه است.

یکی از فعالیت‌های بسیار عظیم مؤسسه در برگزاری جشنواره بزرگ قرآنی «‌انسان» است که به‌منظور گسترش ارتباط کاربردی تمام جامعه با مفاهیم متعالی قرآن و همچنین پیوند این مفاهیم با سیره عملی اهل بیت(ع) برگزار شد، این جشنواره از سال 1388 با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان برگزار شده است که مجموعاً مبلغ 110 میلیون ریال جایزه به منتخبان جشنواره تعلق گرفت.

حلقه‌های تخصصی قرائت قرآن ‌به‌صورت مستمر روزهای سه‌شنبه با حضور مهدی محمدزاده، استاد مجرب تلاوت قرآن کریم‌، در دارالقرائ مؤسسه برگزار می‌شود‌ و همچنین حلقه تفسیر تخصصی قرآن کریم نیز در روزهای چهارشنبه با حضور محمدحسین دانشور و حلقه تخصصی حفظ قرآن کریم به‌صورت مستمر روزهای جمعه با حضور استاد وحید غفران‌نیا ‌در این موسسه ‌در حال برپایی است.

مؤسسه جامعة‌القرآن و عترت در حوزه تبلیغ و ترویج فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است که به برخی از آن اشاره می‌شود.
نشریه ماهنامه «‌ثمرات» به‌عنوان نشریه قرآنی ـ خبری مؤسسه همه ماهه از سوی واحد فرهنگی مؤسسه با حضور اساتید صاحب قلم منتشر و توزیع می‌شود و همچنین پایگاه اینترنتی «‌ثمرات» به نشانی www.samarat.ir نیز فعال است و مقالات و مطالب متنوع قرآنی همراه با اخبار و اطلاعیه‌های مؤسسه بر روی پایگاه قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید بین‌المللی
مدیرمؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز در ادامه با بیان اینکه کارگاه‌هایی در مکان مؤسسه به‌منظور ارتقای دانش قرآن‌آموزان برپا می‌شود، تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی نقش مهمی در افزایش مهارت قرآنی در حوزه‌های مختلف داشته و برگزاری این کارگاه‌ها در ادامه کلاس‌های آموزشی ضروری است که ‌در این جهت، واحد آموزش مؤسسه در سال‌های گذشته نسبت به برگزاری کارگاهای تخصصی با حضور اساتید مطرح بین‌المللی اقدام کرده است که از جمله می‌توان به کارگاه تخصصی «‌اخلاق قرآنی‌» با حضور استاد حاج عباس سلیمی، کارگاه تخصصی «تواشیح و ابتهال» با حضور استاد حاج سید‌کریم موسوی، کارگاه تخصصی «فنون و مهارت‌های القاء معانی در تلاوت» با حضور استاد شاه‌میوه و کارگاه تخصصی « تجوید عالی» با حضور استاد حاج‌محسن موسوی‌بلده است.

مؤسسه جامعة‌القرآن و عترت در سال 1388 مهد‌کودک و پیش‌دبستانی قرآنی «تسنیم» را به‌صورت آزمایشی تأسیس کرد. این مهد‌کودک با تجهیز وسایل و امکانات و برنامه‌ریزی بدیع و جذاب از ابتدای سال تحصیلی 1390-1391 در فضایی بالغ بر 300 متر‌مربع آغاز به فعالیت کرد و همه روزه تعداد زیادی از خردسالان 4، 5 و 6 ساله با حضور در این مرکز به آموزش مفاهیم و آموزه‌های کاربردی دینی ـ قرآنی می‌پردازند.

برگزاری جلسات اخلاق و احکام، برگزاری کلاس‌های آموزشی کامپیوتر و زبان انگلیسی، برگزاری دوره‌ها و ایجاد گروه‌های تخصصی تواشیح، هم‌خوانی و ابتهال، تولید و انتشار برنامه‌های چند‌رسانه‌ای قرآنی و فرهنگی نظیر دوره‌های ترتیل، برگزاری جلسات روضه ‌حضرت سیدالشهدا‌(ع)، همکاری با نهادهای مختلف در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های متنوع قرآنی از دیگر فعالیت‌هایی است که در حوزه قرآن از سوی مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن و العترت تبریز بیان کرد: این مؤسسه در طول دوران فعالیت بیش از بیست و پنج هزار نفر از علاقه‌مندان تبریزی را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار داده است و موجبات رشد بیش از پیش فرهنگ قرآنی ـ اسلامی در جامعه را فراهم کرده است.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: از مسئولان حوزه ارزیابی مؤسسات قرآنی درخواست داریم تا یک معیار مشخص در طرحی به‌منظور ارزیابی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات در‌نظر گرفته شود و این‌که مؤسسه‌ای برترین انتخاب می‌شود، دلیل ‌منطقی مشخص‌شده‌ای داشته باشد تا مؤسسه برتر، الگویی برای پیشرفت دیگر مؤسسات قرآنی قرار گیرد. 
گفتنی است؛ این مؤسسه در تبریز، انتهای خیابان شهید مطهری‌(راسته کوچه)‌، روبروی آتشنشانی با تلفن 4-04135261391 فاکس  04135261395 و پایگاه اینترنتی ثمرات‌‌  www.samarat.ir قرار دارد.

مطالب مرتبط
captcha