حس مشترکی که موجب تأسیس مؤسسه قرآنی شد/ راه‌اندازی بزرگترین گروه تواشیح بانوان
کد خبر: 3535450
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
مؤسسه اهل کساء را بیشتر بشناسیم؛

حس مشترکی که موجب تأسیس مؤسسه قرآنی شد/ راه‌اندازی بزرگترین گروه تواشیح بانوان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه اهل کساء استان البرز که فعالیت خود را از سال 74 آغاز کرده است با همدلی و حس مشترک خواهران غلامی تأسیس و تاکنون موفقیت‌های چشمگیری در سطح استان و کشور داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اهل کساء استان البرز، از سال 1393 با کسب مجوز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، وزارت ورزش و جوانان و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کار خود را آغاز کرد.
این مؤسسه در ابتدای امر ترویج فرهنگ قرآن کریم و بسط کلام خدا را در میان عموم مردم در نظر گرفت و با تلاش و برنامه‌ریزی‌هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شد، با آموزش رشته‌های عمومی و تخصصی برای خردسالان، نوجوانان و جوانان فعالیت خود را شروع کرد.
مؤسسه قرآنی اهل کساء با همت اکرم غلامی از فعالان قرآنی کشور و مدرس قرآن و همکاری اعظم غلامی داور و قاری قرآن کریم با هدف تببین فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قران کریم و با توکل به خدا، در جهت تربیت نیروهای قرآنی در استان پا به عرصه قرآنی گذاشت.
حال در ادامه ایکنا برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه به گفت‌وگو با مدیرعاملش نشسته که در ادامه می‌خوانید.
غلامی، مدیر مؤسسه قرآنی اهل کساء درباره چگونگی تأسیس مؤسسه بیان کرد: بنده از سال 1374 با همکاری خواهرم اعظم غلامی در راه فراگیری قرآن و آموزش آن به علاقه‌مندان گام برداشتیم و فعالیت‌های مستمر قرآنی در بخش‌های مختلف را انجام دادیم. فعالیت‌های قرآنی بنده و خواهرم به نوعی بود که در سال 1391 تصمیم گرفتیم که ایده‌ها و تجربیات خود را متمرکز کنیم و در جهت تربیت نیروهای قرآنی گام برداریم که این تصمیم در ابتدای امر منجر به برپایی دوره‌های آموزشی در یک اتاق شش متری در منزل خواهرم شد.
مؤسسه ای که فعالیت قرآنی خود را محدود نکرد/ ایده پروری در ترویج فرهنگ قرآن
غلامی ادامه داد: پس از دو سال از آموزش قرآن کریم، در سال 1393 با پیشنهاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر کسب مجوز و برپایی مؤسسه قرآنی، برای این کار اقداماتی صورت گرفت که در انتها منجر به کسب مجوز و آغاز فعالیت‌های قرآنی به صورت متمرکز شد.
مدیر مؤسسه قرآنی اهل کساء با اشاره با اینکه در حال حاضر این مؤسسه با تعداد بسیاری از قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان در مکانی به مساحت 110 متر‌مربع مشغول به فعالیت است، بیان کرد: بنده برای راه‌اندازی این مرکز قرآنی طرح‌ها و ایده‌های بسیاری را در ذهن داشتم که خوشبختانه پس از تشکیل آن موفق به برپایی برخی از این طرح‌ها در مراکز و نهادهای قرآنی شدم.  
وی با اشاره به اینکه این مرکز دوره‌های آموزشی خود را معطوف به درون مؤسسه نکرده است، تصریح کرد: مؤسسه اهل کساء البرز، با توجه به اینکه آموزش‌های وسیعی در مؤسسه در رشته‌های عمومی مانند روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم و غیره و همچنین رشته تخصصی صوت و لحن، ادعیه‌خوانی و حفظ ارائه کرده است و این دوره‌ها را در مدارس، مساجد و دارالقرآن‌های استان البرز برپا می‌کند و در برخی از مواقع نیز مربیان مجرب در جهت  تربیت و آموزش علاقه‌مندان اعزام می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه این مؤسسه در رشته صوت و لحن بانوان و دعاخوانی در استان پیشتاز بوده است، گفت: مؤسسه اهل کساء به منظور تشویق و ترغیب بانوان به فعالیت‌های قرآنی، اقدام به برپایی گروه تواشیح با تعدای از علاقه‌مندان کرده است.  
مؤسسه ای که فعالیت قرآنی خود را محدود نکرد/ ایده پروری در ترویج فرهنگ قرآن
غلامی ادامه داد: اين گروه از سال گذشته آغاز به فعاليت كرده و بنده وقتی در چهاردهمين همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، موفق به كسب عنوان داور موفق و موشح توانا شدم، تصميم گرفتم‌، طرح تشكيل بزرگترين گروه تواشيح بانوان را مطرح كنم که مورد استقبال قرار گرفت.
وی افزود: در سال 1390 به سفارش سازمان اوقاف و امور خیریه موفق به تشكيل يك گروه متشكل از ١٨ نفر عضو شدیم كه اين گروه در برنامه تجليل بانوان قرآنی سازمان اوقاف، برنامه بسيار جذاب و با‌شكوهی اجرا كرد که البته نیازمند حمایت‌هایی‌ از سوی مسئولان برای تشويق و ترغيب جوانان و نوجوانان جامعه است.
غلامی به بخشی از فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: مؤسسه به‌عنوان سمن فعال فرهنگی جوانان استان مشغول به کار است. برگزاری کلاس‌های آموزش عمومی و تخصصی روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، تجوید، صوت و لحن، تفسیر، مفاهیم، ادعیه‌خوانی و ابتهال، استفاده و به‌کارگیری اساتید مجرب و ممتاز بین‌المللی قرآن، تعلیم و پرورش صدها قرآن‌آموز در همه سطوح و رشته‌های مختلف، جذب، تشویق و ساماندهی شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر نهادها، کسب رتبه‌های برتر مسابقات استانی و کشوری توسط قرآن‌آموزان مؤسسه به‌خاطر تلاش و همت اساتید مجرب، آموزش حفظ قرآن به روش اسوه حسنه «عقد انامل»، تدریس تحقیق موضوعی در قرآن کریم از جمله برنامه‌های این مرکز است.  
وی به دیگر فعالیت‌های این مؤسسه اشاره کرد و افزود: تشکیل گروه‌های هم‌خوانی و تواشیح از قرآن‌آموزان مؤسسه از سال 1390، حدود 20 گروه همخوانی و تواشیح در استان البرز، شرکت و حضور فعال در برگزاری مجامع، محافل و مناسبت‌های دینی، مذهبی و سیاسی از جمله راه‌اندازی غرفه در نمایشگاه بین‌المللی سازمان اوقاف و امور خیریه سال 91 با عنوان آموزش و حفظ قرآن کریم با روش عقد انامل، شرکت و راه‌اندازی نمایشگاه کتاب آثار ارزشمند و ماندگار علامه سید‌محمد‌حسین حسینی‌طهرانی، راه‌اندازی غرفه با عنوان آموزش قرآن در سیره نبوی، تشکیل و تدریس گروه تواشیح سازمان تأمین اجتماعی در البرز و تهران از دیگر برنامه‌های مؤسسه اهل کساء است.
مؤسسه ای که فعالیت قرآنی خود را محدود نکرد/ ایده پروری در ترویج فرهنگ قرآن
این فعال قرآنی ادامه داد: تدریس و آماده‌سازی گروه‌های تواشیح در استان از سال 74 و کسب رتبه سوم توسط گروه تواشیح خواهران سازمان تأمین اجتماعی و کسب رتبه اول کشور توسط گروه ام‌ابیها و کسب رتبه دوم کشور توسط گروه حوراء الانسیه و نیز تعلیم گروه‌های منتخب مسابقات هم‌خوانی و تواشیح مشکات، سراج، منیر، صدرا، شمیم رحمت، ریحانة‌النبی، ذوالفقار، اهل‌کساء و ... در استان البرز و گروه‌های ام‌ابیها و حوراء الانسیه  و .. در استان  تهران و قزوین و سمنان و ...، از جمله افتخارات این مؤسسه است.
غلامی تصریح کرد: همکاری و عضویت فعال در انجمن بانوان قرآنی سراسر کشور، نماینده مؤسسات قرآنی استان البرز در اتحادیه انجمن قرآنی بانوان‌، عضویت در کارگروه تخصصی قرآن و عترت آموزش و پرورش از سال 1390 حدود 50 محفل  در استان  و دیگر استان‌ها، برگزارکننده مسابقات قرآنی و همکاری با همه ارگان‌های برگزار‌کننده، مشاور قرآنی، فعالیت در زمینه تحقیق موضوعی و پژوهش در قرآن کریم با همکاری لسانی، برگزاری مسابقات سازمان جوانان و کسب رتبه اول برگزاری مسابقات این سازمان توسط مؤسسه اهل‌کساء، همکاری، و حضور فعال در برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید، بسیج و سپاه و ... در سطح منطقه‌، استان و کشوری، برگزاری دوره‌های اسلام‌شناسی و آشنایی با اصول عقاید با محوریت انس با قرآن کریم از جمله موفقیت‌های این مرکز بوده است.  
این مدرس قرآن با اشاره به اینکه دارنده عنوان سمن برتر جوانان استان البرز در سال 93 از طرف اداره‌کل ورزش جوانان استان است، بیان کرد: مؤسسه آل‌کساء برگزار‌کننده و مجری طرح‌های قرآنی در استان است که آمادگی برپایی محافل و طرح های قرآنی در مراکز دیگر را نیز دارد.
این مؤسسه کادر آموزشی بسیار مجربی دارد که می‌توان به برخی از اساتید آن چون احدی، نجفی رئيسی ايليات، سيد‌محمد ريئسی، محمد عباسی‌زاده قنواتی، علی يحيايی، حسين چاقمی، خليلی، اکرم غلامی از جمله مربیان این مرکز هستند که در جهت ارتقاء سطح دينی و قرآنی در تلاش هستند، اشاره کرد.
مدیر مؤسسه قرآنی اهل‌کساء به تعداد قرآن‌آموزان این مؤسسه اشاره کرد و افزود: هر ترم حدود ١٥٠ تا ٢٠٠ نفر در خود مؤسسه و 300 نفر در مدارس و ارگان‌ها تحت پوشش این مؤسسه قرار می‌گیرند.
مؤسسه ای که فعالیت قرآنی خود را محدود نکرد/ ایده پروری در ترویج فرهنگ قرآن
غلامی در پایان به برخی از دستاوردهای قرآنی خود در حوزه قرآن کریم اشاره و خاطرنشان کرد: توفیق داشته‌ام که رتبه‌های برتر قرآنی در زمینه(قرائت، حفظ، تواشیح و ابتهال، در سطح منطقه استان و کشوری، رتبه اول مسابقات بنیاد نهج‌البلاغه سال 77، نخبه قرآنی استان البرز و فعال قرآنی سراسر کشور را داشته باشم و همچنین مسئول و مربی گروه تواشیح و هم‌خوانی اهل‌کساء دارنده چندین رتبه  برتر کشوری، مدرس گروه‌های منتخب تواشیح اهل کساء، مشکات، نورالهدی، ریحانةالنبی، سراج منیر، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، مدرس دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور و سماء استان البرز، داور مسابقات قرآنی در سطح استان و کشور، تعلیم و پرورش صدها قرآن‌آموز از سنین ابتدایی تا دانشجویان و مربیان، تعلیم گروه 50 نفره تواشیح در استان به اداره‌کل ورزش و جوانان، مربی دوره‌های توانمند‌سازی دانش‌آموزان راه یافته به مسابقات قرآنی در سطح استان، دارنده گواهی ممتحن و مربی‌گری از سازمان  تبلیغات اسلامی البرز است.
وی در پایان خاطر‌نشان کرد: به منظور توانمندسازی و ترویج فرهنگ قرآن کریم در سطح جامعه از همه مسئولان قرآنی درخواست داریم که به حوزه قرآن کریم توجه ویژه‌ای داشته باشند و بتوانند در این راه  حمایت‌کننده مؤسسات قرآنی باشند.

یادآور می‌شود، مؤسسه اهل کساءدر کرج، میدان آزادگان، خیابان مطهری، بین خیابان سرو و گلزار شهدا، ساختمان سعید واحد ۲ واقع شده است.

سمیه عیادی

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
خلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۱۶:۱۱
0
0
امید است با حمایت های سازمان های ذیربط هر روز شاهد پیشرفت بیشتر در زمینه ی تعلیم و تربیت قرآنی باشیم.
از سرکار خانم غلامی مدیریت محترم موسسه ی اهل الکسا و مدرسان ارجمند صمیمانه تشکر میکنیم.
دوستدار قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۶ - ۱۲:۲۹
0
0
با سلام خیلی عالی که ایکنا موسسات فعال رو معرفی میکنه تا همه بتونن از آن استفاده کنن. مخصوصا استانی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۲۰:۱۲
0
0
الحمدلله كه شاهد موفقيتهاي دوستان قرآني هستيم ماشاءالله به اين همه توان و همت!!!!باعث افتخار جامعه قرآني هستيد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۲۳:۵۲
0
0
با سلام باعث افتخار جامعه قرآني ماست كه الحمدلله بانوان فعال در عرصه قرآن فعاليت چشمگير دارند اجرتان با قرآن
ریحانه اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۰ - ۱۶:۵۷
0
0
سلام.موسسه ای بااین همه درایت و آگاهی نسبت به علوم قرآن و سایرفعالیت های مهم و باارزش،دراستان البرز نمونه ست،خدا کند توسط مسولین و همچنین مردم فهمیم استان البرز قدردانی شود بیشترازحال حاضر،زمانی قدر و منزلت رادرست درک میکنیم که اعتماد کنیم به خود موسسه و تلاش کنیم برای تعالی علوممان،تدریس رشته های تخصصی بالاخص تواشیح اهل الکساء به طور ویژه برگزارمیشود باتوجه به تحقیقات بنده،دست خدا همراهشان،کادری عالی باتجربه و بااخلاق....
captcha