تأسیس مؤسسه به نیت باقیات و صالحاتی برای والدین
کد خبر: 3550761
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱

تأسیس مؤسسه به نیت باقیات و صالحاتی برای والدین

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: زهرا درخشان از علت راه‌اندازی و وجه تسمیه مؤسسه قرآن و عترت «مکتب نرگس» رباط کریم به منظور باقیات صالحات برای پدر و مادر مرحومش یاد می‌کند تا از جذب و کنار قرآن نگه‌داشتن علاقه‌مندان به فراگیری کلام الله مجید، ثوابی نصیب آنها شود.

فعالیت مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در شهرستان‌ها به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و از دیگر سو به منظور فراهم کردن فضا برای بهره‌مندی علاقه‌مندان از دوره‌های قرآنی از جمله مسائل حائز اهمیت است. این مراکز به صورت مردمی و بدون چشم‌داشت به بودجه‌های دولتی اداره می‌شوند. از جمله این مؤسسات می‌توان به  مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس در شهر رباط کریم اشاره کرد.
آغاز فعالیت غیر‌رسمی از سال 82 و فعالیت رسمی از سال 85
مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس رباط‌کریم که فعالیتش را به صورت غیررسمی و بدون مجوز از سال 82 به منظور آشنایی مردم با قرآن و عترت و کاربرد عملی قرآن در زندگی آغاز کرده است و سپس در حدود سال 85 موفق به اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و پس از آن از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر رباط کریم شده است.
دو گروه هیئت مدیره برای مؤسسه مکتب نرگس
زهرا درخشانی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس است که در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اعضای هیئت مدیره این مؤسسه می‌گوید: «این مرکز دارای دو گروه هیئت مدیره است، هیئت مدیره این مؤسسه با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی شامل مریم کوکبی، عابد اسماعیل‌زاده و زهرا درخشانی است و مجوزی که از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌ایم متشکل از گروه هیئت مدیره چون معصومه انصاری، گلسیما امامی و زهرا درخشانی است».
وی ادامه می‌دهد: «اصل فعالیت مؤسسه با مدیرعامل و مربیان این مؤسسه است و جلسات هیئت مدیره در صورتی تشکیل می‌شود که موضوع مهمی مطرح باشد و نیازمند به تصمیم‌گیری، تصویب و تأیید جمعی داشته باشد».
علاقه به امور فرهنگی بازنشسته بانک ملت؛ علت تأسیس مؤسسه
هنگامی که از مدیر مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس که دارای مدرک کارشناسی اقتصاد و از بازنشستگان بانک ملت است در خصوص علت ورود به حوزه قرآن می‌پرسم، ادامه می‌دهد: «هنگامی که کار می‌کردم در بخش روابط عمومی بانک ملت مشغول به فعالیت بودم و درآنجا کارهای فرهنگی انجام می‌دادم و به اینگونه کارهای علاقه‌مند بودم و ارتباط‌هایی نیز با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی داشتم. همچنین در کمیته‌ امر به معروف و واحد بسیج بانک ملت نیز فعالیت داشتم و از همانجا با افرادی که کارهای قرآنی انجام می‌دادند آشنا شدم و جرقه راه‌اندازی و ایجاد مؤسسه قرآنی به ذهنم آمد».
مکان این مؤسسه که منزل شخصی پدر مرحوم درخشانی است که به این امر اختصاص پیدا کرده است. وی می‌افزاید: «به لطف خداوند و به منظور اینکه باقیات صالحاتی از پدرم برجای بماند تصمیم گرفتیم که منزل او را برای انجام امور قرآنی اختصاص دهیم تا ثوابی نیز به او برسد لذا با مشکل مکان مؤسسه و تغییر مکان روبرو نیستیم».
برپایی دوره‌های متنوع قرآنی ویژه بزرگسالان و خردسالان
این مؤسسه در کنار برپایی دوره‌های قرآنی ویژه بزرگسالان در رشته‌های حفظ عمومی قرآن طی روزهای یک‌شنبه و پنج‌شنبه از صبح تا ظهر، دوره صوت و لحن روزهای سه‌شنبه از ساعت 15 تا 17، مکالمه عربی و صرف و نحو عربی، جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 14 و کلاس تفسیر قرآن روزهای پنج‌شنبه از ساعت 14 تا 16، دوره‌هایی نیز برای کودکان با عنوان روخوانی کودکان صبح‌های پنج‌شنبه و کلاس حفظ ویژه گروه سنی خردسالان برپا می‌کند.
همچنین این مرکز توانسته دوره پیش‌دبستانی را با اخذ مجوز از آموزش و پرورش شهر رباط کریم برگزار کند که در این دوره در کنار آموزش مصوبات آموزش و پرورش به آشنایی نونهالان با سوره‌های کوچک قرآن و آموزش نکات مفهومی قرآن انجام می‌گیرد.
وجه تسمیه مؤسسه به‌عنوان «مکتب نرگس»
درخشان درباره وجه تسمیه مؤسسه به‌عنوان «مکتب نرگس»، اظهار می‌کند: «اسم مادر مرحومم، «نرگس» بود و از سوی دیگر من هم به مانند دیگر منتظران حضرت ولی‌عصر(عج) ارادت خاصی به امام زمان(عج) دارم و دوست داشتم فعالیت مؤسسه زمینه‌ساز شناخت بیشتر ایشان باشد لذا این مؤسسه را به این نام قرار دادم. همچنین از جمله برنامه‌هایم برپایی کلاس‌های مهدویت و امام‌شناسی نیز هست که ان‌شاءالله در آینده نزدیک این دوره‌ها را به صورت مؤثرتر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و با بهره‌گیری از اساتید مبرز برپا خواهیم کرد».
برپایی کلاس‌های امام‌شناسی و مهدویت
وی می‌گوید: «کلاس‌هایی با موضوع امام‌شناسی در تهران داشتم اما در حال حاضر فعلاً نشده تا این دوره را در مؤسسه برگزار کنیم. خاطرم هست پیش از بازنشستگیم طرح برپایی کلاس‌های قرآن را در هر اداره نمازخانه آن هم نیم ساعت قبل از آغاز کار اداری را داشتیم که این کلاس‌های قرآن در نمازخانه سایر شعب بانک ملت برگزار می‌شد».
این مؤسسه تک شعبه‌ای است و تمام فعالیتش را به منظور دریافت بازخورد بهتر و با کیفیت‌تر بر روی این شعبه معطوف کرده است، به گونه‌ای که بعضاً سایر مربیان از دیگر مؤسسات و یا خانه‌های قرآن شهرهای اطراف رباط کریم به منظور بهره‌مندی از دوره‌های تربیت مربی و یا سایر دوره‌های قرآنی و حضور در دوره‌های بازآموزی وارتقای سطح علمیشان در این مؤسسه حضور پیدا می‌کنند و بعضاً با حضور در دوره‌های تربیت مربی به‌عنوان مربی قرآن پرورش یافته‌اند».
مدیر مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس با اشاره به فعالیت‌های این مرکز به منظور حضور در نمایشگاه‌های متنوع و بعضاً افتخارات کسب شده توسط این مؤسسه، بیان می‌کند: «سه دوره در نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور پیدا کردیم تا مردم و علاقه‌مندان شهرستان رباط کریم را با فعالیت‌های مؤسسه آشنا کنیم و همچنین بتوانیم قرآن‌آموزانی را جذب و ثبت نام کنیم. همچنین دوره‌هایی نیز در نمایشگاه کتاب شرکت کردیم».
حضور در اکثریت نمایشگاه‌های شهر رباط‌کریم
درخشانی تأکید می‌کند: «همچنین در قریب به اتفاق نمایشگاه‌هایی که در شهرهای رباط‌کریم و پرند برگزار می‌شود و مرتبط با حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی باشد و زمینه برای عرضه خدمات و معرفی فعالیت‌ها و گزارشی از عملکردمان فراهم باشد حضور پیدا می‌کنیم».
براساس گزارش ایکنا، این مؤسسه در ساختمانی دو طبقه قرار گرفته است. در هر طبقه سه کلاس  وجود دارد. همچنین در این مؤسسه به منظور آشنایی قرآن‌آموزان با علوم روز دوره‌های کامپیوتر نیز برپا می‌کند و از دیگر سو دوره‌های تخصصی زبان انگلیسی به منظور تقویت و آشنایی مربیان قرآن علاقه‌مند به فراگیری این زبان برگزار می‌کند تا مربی قرآن آشنا به زبان انگلیسی تربیت و پرورش یابد تا بتوانند به صورت مبلغ در سفرهایی که به خارج از ایران می‌روند به عرضه آموزه‌های قرآنی و آشنایی سایر مردم جهان با این معجزه حضرت ختمی مرتبت آشنا کنند».
دریافت شهریه اندک برای پرداخت هزینه‌های داخلی مؤسسه
وی با اشاره به رایزنی‌هایی که در زمینه کاهش هزینه‌های برخی از دوره‌ها تربیت مربی در مؤسسه انجام شده است، بیان می‌کند: «در این مؤسسه حدود 15 مربی مشغول به فعالیت هستند و تشکل ادارتی خاصی در مرکز نیست اما سعی کردیم که دوره‌های تربیت مربی را با هزینه‌های کاهش یافته که بخشی از آن توسط رایزنی با اداره‌کل ارشاد انجام گرفته است، برگزار کنیم. همچنین شهریه‌هایی که برای دوره‌ها از قرآن‌آموزان اخذ می‌شود به منظور پرداخت هزینه‌های جاری مؤسسه چون حق‌الزحمه مربیان و سایر هزینه‌های مؤسسه است».
از مدیر مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس درباره درخواستش از مسئولان این امر می‌پرسم؟ می‌گوید: «الحمدالله مکان مؤسسه اجار‌ه‌ای نیست و ملکی است اما قدیمیست و دلم می‌خواهد مکان مؤسسه را روی اصول بسازیم به گونه‌ای که لابراتوار صوتی برای کلاس‌های صوت و لحن و حفظ و همچنین کلاس‌های هوشمند و سالن همایش داشته باشیم. بعضاً هزینه‌هایی برای بازسازی محیط مؤسسه انجام می‌گیرد اما اصطلاحاً «آفتایه خرج لحیم است» چون ساختمان قدیمی است. در حالی که اگر مسئولان فکری به منظور در اختیار گذاشتن کمک هزینه و یا وام‌هایی با درصد کم برای بازسازی مؤسساتی که دارای مکان هستند، داشته باشند این امر کمک شایانی به فعالیت بهتر مؤسسات دارد».
وی در پاسخ به سؤال دیگر درباره پیشنهادات به سایر مدیران مؤسسات قرآنی و یا افرادی که دراین زمینه گام نهاده‌اند، بیان می‌کند: «اول باید سطح علم و آگاهیمان را نسبت به قرآن در سطوح مختلف بالا ببریم تا در اعمالمان اصرار گذار باشد به گونه‌ای که دیگران را بتوانیم با اخلاقمان جذب کنیم و در راه قرآن و کنار قرآن نگه‌داریم و در این زمینه می‌توانیم از تجربیاتمان استفاهده کنیم».
یادآور می‌شود، مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس در شهر رباط کریم، خیابان شهید نظردهی(گرجی)، کوچه شهید بهاری است. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سایر دوره‌های مؤسسه می‌توانند با شماره 56429459 تماس بگیرند.

سمیرا انصاری
مطالب مرتبط
captcha