کشف نسخه قرآن بیرمنگام نظریات انحرافی «الهاجریه» را مردود کرد/ دلایل صحت قدمت نسخه
کد خبر: 3338652
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
استاد دانشگاه «منچستر»:

کشف نسخه قرآن بیرمنگام نظریات انحرافی «الهاجریه» را مردود کرد/ دلایل صحت قدمت نسخه

گروه بین‌الملل: در نسخه قرآنی کشف‌شده در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس، آیات بدون نقطه و اعراب‌گذاری و به خط حجازی کتابت شده‌اند که این امر یکی از دلایلی است که از طریق آن‌ می‌توان قدمت اعلام‌شده برای این نسخه خطی را اثبات کرد.

«جعفر هادی حسن»، کارشناس عراقی‌الاصل زبان‌های سامی و مقیم انگلیس و استاد مطالعات یهودی دانشگاه «منچستر»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: متخصصان دانشگاه آکسفورد با استفاده از آزمایش‌های رادیوکربنی که مدرن‌ترین روش تکنولوژی برای اثبات قدمت نسخه‌های خطی است، نسخه قرآنی کشف‌شده در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و بررسی آزمایشگاه‌های این دانشگاه، قدمت تاریخی این نسخه قرآنی را ثابت کرد و آن را صدر اسلام دانست به طوری که تقریبا فاصله زمانی کمی با زمان حضرت محمد(ص) دارد.
آزمایش رادیوکربن؛ روشی مطمئن برای کشف قدمت نسخه‌های خطی
وی با تأکید بر این که آزمایش رادیوکربن، روشی مدرن و قوی برای اثبات قدمت نسخه‌های خطی است، گفت: همچنین، با مشاهده این نسخه متوجه می‌شویم که آیات قرآن این نسخه خطی به خط حجازی و بدون نقطه و اعراب‌گذاری است و این امر بیانگر این است که قدمت آن به قبل از سال چهل هجری قمری و قبل از نقطه‌گذاری و اعراب‌گذاری قرآن برمی‌گردد، زیرا همان‌طور که می‌دانیم نقطه و اعراب‌گذاری قرآن در دوران امام علی(ع) وضع شده است.
این استاد عراقی‌الاصل مقیم انگلیس تصریح کرد: کشف این نسخه خطی قرآن کریم با واکنش‌های مختلفی روبه رو شده است، به طوری که برخی صحت آن را رد می‌کنند و برخی آن را تأیید می‌کنند، از جمله دلایل رد قدمت این نسخه خطی این است که پوستی که بر آن نوشته‌شده قدیمی و این که دوبار استفاده شده است، در حالی که خط آن غیرقدیمی و واضح است.
وی افزود: همچنین از دیگر اشکالات وارده به این نسخه خطی این است که در انتهای هر آیه‌ای علامت قرار داده‌ شده است که دال بر انتهای آیه است و این امر در نسخه‌های خطی قدیمی قرآن مرسوم نبوده است.

این کارشناس عراقی زبان‌های سامی در ادامه در پاسخ به این اشکالات تأکید کرد: استفاده بیش از یکبار از پوست حیوانات حتما در نسخه خطی اثر و نشانه‌ای از خود به جا خواهد گذاشت، همانطور که در نسخه‌های کشف‌شده در یمن به‌وضوح دیده می‌شود، اما در این نسخه خطی آثاری از امر وجود ندارد.
جعفر هادی حسن در پاسخ به اشکال دوم تصریح کرد: قراردادن علامت در انتهای هر آیه‌ای حتما دال بر این نیست که در آن زمان وضع شده است، بلکه این احتمال وجود دارد که در دوره‌های بعد این علامت‌ به آخر آیات اضافه شده باشد.
خط حجازی بسیار قدیمی‌تر از خط کوفی است
وی اضافه کرد: خطی که این نسخه خطی با آن کتابت شده است، خط حجازی است که بسیار قدیمی‌تر از خط کوفی است؛ خط کوفی در اواخر قرن اول و آغاز قرن دوم هجری ظهور پیدا کرد، بنابراین این خط و روش کتابت آن قدیمی است.
استاد مطالعات یهودی در دانشگاه «منچستر» انگلیس عنوان کرد: همچنین نظریه‌ای منحرف و غیرمستند از سوی برخی مستشرقان مغرض به نام «الهاجریه» وجود دارد که معتقد است که دین مبین اسلام در قرن دوم هجری ظهور پیدا کرده است، همچنین در این نظریه آمده که قرآن کریم توسط افراد یهودی و مسیحی در قرن دوم هجری کتابت شده است، بنابراین کشف این نسخه خطی قرآن کریم این نظریه منحرف را رد و باطل می‌کند.
استاد دانشگاه منچستر انگلیس در پایان عنوان کرد: من با درخواست برخی از کشورها و مؤسسات اسلامی مبنی بر گرفتن این نسخه خطی کاملا مخالف هستم، زیرا غرب در نگهداری آثار و نسخه‌های خطی قدیمی بسیار دقیق و محطاط است. همانطور که گروه «منگانا»، که به نام «ای  منگانا»، استاد اسبق دانشگاه منچستر که سال 1937 رخت از جهان بربست، تقریبا سه‌هزار نسخه جمع‌آوری کرده است که این نسخه خطی از جمله این آثار بوده و سالم بودن آن دال بر نگهداری بسیار خوب آنها از آثار تاریخی و نیز اهمیت آنها در نزد غرب است.
لازم به ذکر است که اخیرا خبری در رسانه‌ها مبنی بر کشف چند برگ از یک نسخه بسیار قدیمی قرآن در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس که ممکن است قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن باشد، منتشر شد.
بر اساس روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن، قدمت این نسخه حداقل 1370 سال تخمین زده شده که آن را در میان قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود قرآن قرار می‌دهد.
صفحات این کتاب مقدس حدود یک قرن است که به صورت ناشناخته در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام انگلستان باقی مانده بود.
این نسخه به واحد آزمایش رادیوکربنی دانشگاه آکسفورد سپرده شد و بررسی‌ها نشان داد که صفحات این قرآن قدیمی از پوست گوسفند و یا بز هستند و این قرآن در زمره قدیمی‌ترین نسخه‌هایی است که تاکنون به جای مانده است.

captcha