فعالیت مؤسسه‌ای در منطقه محروم استان قزوین/ مرکزی که به‌دلیل فقدان حمایت‌های لازم شاید تعطیل شود‌
کد خبر: 3353671
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
مؤسسه زکیه قزوین را بیشتر بشناسیم؛

فعالیت مؤسسه‌ای در منطقه محروم استان قزوین/ مرکزی که به‌دلیل فقدان حمایت‌های لازم شاید تعطیل شود‌

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی زکیه قزوین که بیشتر فعالیت‌هایش در مناطق محروم و روستاهای این استان است به‌دلیل فقدان حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و نبود کمک‌های مالی شاید به زودی تعطیل شود.

مؤسسه زکیه قزوین که از سال 86 فعالیتش به‌صورت رسمی با اخذ مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان و با مدیریت صغری بهرامی، از فرهنگیان آموزش و پرورش آغاز کرده است که اکنون به‌دلیل نبود حمایت‌های لازم و فقدان کمک‌های مالی شاید به تعطیلی بیانجامد.

این مؤسسه که دارای فعالیت‌های ثمربخش در منطقه محروم استان قزوین و همچنین چند روستای این استان است، شاید به علت کمبود حمایت‌ها از سوی مسئولان مربوطه و مشکلات بسیاری که گریبانشان را گرفته است مانند سایر مؤسسات شهرستان‌ها تعطیل شود.

آغاز فعالیت از سال 82 با کتابخانه روستایی در اردبیلک قزوین

این مرکز از سال 82 فعالیتش را به‌عنوان کتابخانه روستایی در اردبیلک قزوین با کلاس‌های قرآن شروع کرد. صغری بهرامی، مدیر مؤسسه زکیه قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این باره می‌گوید: «این کتابخانه را با هزینه شخصی در این روستا و با هدف تشویق مردم به کتاب‌ و کتاب‌خوانی راه‌اندازی کردم البته هرچند برخی از کتاب‌هایش اهدایی از سوی اداره‌کل ارشاد استان بوده است. در کنار آن نیز جلسات قرآن روخوانی و روان‌خوانی در سطح ابتدایی و مقدماتی به‌دلیل علاقه‌مندی مردم منطقه به خواندن قرآن، برپا کردم».

وی ادامه می‌دهد: «به پیشنهاد یکی از دوستان و به‌خاطر اینکه فعالیت‌هایمان دارای سازمان‌دهی و در چارچوبی باشد پیگیر اخذ مجوز از سوی اداره‌کل تبلیغات استان شدیم، و از سال 82 شروع‌ به فعالیت کردیم و در ابتدا در ‌اردبیلک ‌برای بچه‌‌ها‌ کلاس قرآن گذاشتیم و برای عضویت افراد در این مؤسسه سالیانه 1000 تومان دریافت می‌شود».

بهرامی که به‌دلیل علاقه‌اش به گسترش برنامه‌های قرآنی در سطح استان به‌ویژه در مناطق روستایی و به‌دلیل رفع ضعف فرهنگی عملکردهای مؤسسه را رسمی کرده است، اظهار می‌کند: «این مرکز به‌صورت هیئت مدیره‌ای اداره می‌شود، سه نفر عضو هیئت مؤسس دارد که محمد حسین بهروزی و شهناز خلیلی از جمله این اعضا هستند».

انتشار دو کتاب «نجوا با خالق» و «دست‌هایی به‌سوی آسمان»

مؤسسه زکیه دوره‌های تربیت مربی در رشته‌های گوناگون قرآنی و همچنین دوره‌های متعدد روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، مفاهیم، تفسیر قرآن کریم در سطوح مقدماتی، پیشرفته و تخصصی برگزار شده است. مدیر این مؤسسه ادامه می‌‌دهد: «همچنین دو کتاب با عنوان «نجوا با خالق» ترجمه تفسیر آیت‌اللکرسی برای جوانان و «دست‌هایی به سوی آسمان» مجموعه‌ای از  دعاهای روز همراه با ترجمه از سوی مؤسسه انتشار یافته است».

او می‌افزاید: «همچنین مؤسسه حضوری فعال در نمایشگاه‌های مختلف قرآنی در قزوین و تهران داشته است. کتابخانه بزرگ روستایی هم که دارای حدود پنج هزار جلد کتاب است در روستای اردبیلک تحت نظارت این مؤسسه است».

از او در‌خصوص علت نامگذاری این مؤسسه به این نام پرسیدم، می‌گوید: «دوست داشتیم یکی از القاب حضرت فاطمه(س) به‌عنوان نام مؤسسه باشد که به اداره ثبت و برای دریافت کد ثبت رسمی 10 اسم که از القاب و کنیه‌ حضرت فاطمه زهرا(س) بود دادیم که نام «زکیه» نیز یکی از آنها بود که براساس اینکه نام مشابه در سطح استان نباشد و همچنین فعالیت این مؤسسه ویژه بانوان است این نام انتخاب شد».

اعزام مربیان به روستاهای محروم قزوین

صغری بهرامی متولد سال 48 از قزوین است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته عربی است و حدود 24 سال است که به‌عنوان معلم مشغول به امر تدریس است. بهرامی که تألیفات مختلفی را در زمینه‌های ادبی و قرآنی دارد. در انجام کارهای فرهنگی، نمایشگاهی و گیاهان دارویی نیز در حد برپایی کارگاه‌های آموزشی و برپایی نمایشگاه‌ها دستی دارد.

مرکز اصلی مؤسسه زکیه در منطقه‌ محروم قزوین واقع در خیابان نواب شمالی، کوچه پروانه، بن‌بست پروانه، پلاک 21 است اما این مؤسسه مربیانش را برای برپایی کلاس‌های قرآن و بسط و گسترش فرهنگ قرآنی به روستاهایی چون اکبرآباد، اسماعیل‌آباد، اردبیلک و دربهان و همچنین کانونی در شهر محمدیه اعزام می‌کند.

بهرامی با تأکید بر اینکه اهم فعالیت‌های این مربیان در حوزه حفظ قرآن و آموزش روخوانی و روان‌خوانی است، می‌گوید: «این دوره‌ها به صورت رایگان برپا می‌شود و در روستا علاوه بر برگزاری دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کلاس‌های مفاهیم و حفظ در رشته‌های جزء سی‌ام و اول با استقبال بی‌نظیر بانوان و دختران نوجوان تشکیل می‌شود».

برپایی کلاس‌های قرآن رایگان در روستاها

وی با تأکید بر اینکه در شعبه اصلی مؤسسه هزینه اندکی که تنها کفاف حقوق مربیان را می‌دهد، دریافت می‌شود اما کلاس‌های قرآن روستاها رایگان است، می‌افزاید: «‌مشکلات مالی گریبان گیر مؤسسه شده است که مهم‌ترین آن هزینه اجاره محل مؤسسه است که هیچ پشتیبانی از فعالیت‌های این مؤسسات که مردمی هستند، انجام نمی‌شود و به عبارت دیگر درحال حاضر متأسفانه جامعه برای بحث‌های قرآنی حاضر به هزینه کردن نیستند و به ویژه در ایام تابستان پایگاه‌هایی که در مساجد به صورت رایگان برپا می‌شود، فعالیت‌های بسیاری از مؤسسات چون این مؤسسه را با رکود روبرو کرده است».

بهرامی با اشاره به اینکه تنها هشت مربی در این مرکز مشغول فعالیت‌ هستند که هزینه‌هایی که از طریق شهریه اخذ می‌شود، حتی جوابگوی خرج‌های خود مؤسسه نیز نیست، تصریح می‌کند: «متأسفانه بسیاری از مؤسسات مردمی که در سطح کشور فعالیت می‌کنند ودغدغه گسترش فرهنگ قرآنی را در منطق محروم دارند با مشکلاتی روبرو هستند که آنها را به سردی در این عرصه کشانده به گونه‌ای که ترجیح می‌دهد مؤسسشان را تعطیل کنند و به همان برگزاری جلسات قرآن هرچند کوچک و بدون مجوز اکتفا کنند».

مدیر مؤسسه زکیه با تأکید بر اینکه به احتمال زیاد در آینده نزدیک نیز شاید مؤسسه‌ام را به دلیل مشکلاتی که داریم تعطیل کنیم، می‌گوید: «به ویژه طی دو سال اخیر بودجه‌های فعالیت‌های فرهنگی کم شده است که این مشکلات را پررنگ‌تر کرده است و شاید بهتر بگویم در سطح استان‌ها بودجه‌ها به صورت ناعادلانه تقسیم می‌شود که این امر بر این مشکلات می‌افزاید و موجب می‌شود تا مؤسسات مردمی با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند».

وی با اشاره به اینکه در مؤسسه از دختران و پسران چهار سال به بالا و بزرگسالان در دوره‌های مهد قرآن و پیش‌دبستانی و همچنین سایر کلاس‌ها ثبت نام به عمل می‌آید، تأکید می‌کند: «هدفم از تشکیل مؤسسه و برپایی دوره‌های متنوع قرآنی و تربیت مربی، جذب نیروهای جوان برای ورود به این عرصه است».

بهرامی بیان می‌کند: «این مؤسسه نیز دارای پایگاه اینترنتی به نشانی http://www.zakiye.ir است که علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات از فعالیت‌های این مرکز به این تارنما مراجعه کنند».

مطالب مرتبط
captcha