راه‌اندازی مؤسسه میلاد کوثر؛ باقیات صالحاتی برای آیندگان/ اهتمام ویژه به عملیاتی کردن قرآن از خردسالی
کد خبر: 3365962
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

راه‌اندازی مؤسسه میلاد کوثر؛ باقیات صالحاتی برای آیندگان/ اهتمام ویژه به عملیاتی کردن قرآن از خردسالی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه میلاد کوثر تهران از سال ۸۰ به‌صورت غیر‌رسمی و از سال ۸۳ با اخذ مجوزهایی از بهزیستی، ارشاد و تبلیغات اسلامی با هدف تربیت قرآنی در کنار برپایی دوره‌های آموزشی راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ساکنین اطراف بزرگراه اشرفی اصفهانی احتمالاً نام و تبلیغات مؤسسه قرآن و عترت میلاد کوثر را که بیش از 10 سال از فعالیتش می‌گذرد را بارها شنیده و یا دیده‌اند. مؤسسه‌ای که با هدف تعلیم و تربیت قرآنی به‌ویژه در رده سنی کودکان راه‌اندازی شده است.

این مؤسسه به مدیریت فاطمه مافی اداره می‌شود، از او درباره انگیزه‌اش برای راه‌اندازی این مؤسسه می‌پرسم و می‌گوید: فکر می‌کردم باید فعالیتی انجام دهم تا پس از من باقی بماند و مردم به خوبی از من و کارم یاد کنند و با توجه به اینکه کشور ما به‌دلیل اینکه کشور اسلامیست به کارهای علمی ـ قرآنی نیاز داشت و حتی خلأهایی نیز در این زمینه احساس می‌کردم لذا برآن شدم تا به انجام فعالیت‌های قرآنی و راه‌اندازی مؤسسه قرآنی اقدام کنم.

فعالیت غیر‌رسمی مؤسسه از سال 80

وی در‌خصوص مجوزهایی که کسب کرده است، ادامه می‌دهد: از سال 80 فعالیت این مؤسسه را با نام کوثر(به معنای خیر کثیر) که یکی از نام‌های حضرت فاطمه(س) است به‌صورت غیررسمی آغاز کردیم و پس از آن و به‌منظور رسمیت بخشیدن به فعالیت‌هایمان به‌دنبال اخذ مجوز رفتیم.

این مؤسسه دارای سه مجوز یکی از سازمان بهزیستی در سال‌های 83 تا 90 و مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی در سال 86 و دارای مجوز از وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 90 است.

مافی ادامه می‌دهد: طی سال‌های 83 تا 90 با مجوز سازمان بهزیستی و با عنوان میلاد کوثر فعالیت می‌کردیم اما به‌دلیل اینکه سازمان بهزیستی بیشتر بر روی کمی فعالیت‌های مؤسسات و یا مهدها و یا فضا تأکید دارد و به کیفیت کمتر بها می‌دهد، دیگر به‌دنبال مجوز سازمان بهزیستی نرفتیم.

وی تصریح می‌کند: از سال 85 پیگیر اخذ مجوز از سازمان تبلیغات و ارشاد اسلامی شدیم لذا برای اخذ مجوز نیازمند اضافه کردن پسوند و یا پیشوند بودیم که در پی آن در سال 86 موفق به اخذ مجوز از  سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «میلاد کوثر طوبی» و در سال 90 موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «میلاد کوثر طاهره» شدیم.

مهم‌ترین هدف؛ کاربردی کردن آیات و احادیث و به‌کارگیری آنها در زندگی

این مؤسسه که مهم‌ترین هدفش کاربردی کردن آیات و احادیث و به‌کارگیری آنها در زندگی است، مافی عنوان می‌کند: تنها بحث آموزش را با راه‌اندازی این مؤسسه در‌نظر نداشتیم بلکه ضمن آن می‌خواستیم تا به تربیت قرآنی قرآن‌آموزانمان بپردازیم و لذا بر این اساس طی برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد تا در کنار آموزش واژه‌های قرآنی و آیات و احادیث آنها را عملیاتی و کاربردی کنیم و در این امر بیشتر توجه‌مان به نونهالان و خردسالان بوده است.

وی ادامه می‌دهد: به گونه‌ای که ضمن برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن برای خردسالان محتوای آیات را با استفاده از بازی، قصه، نمایش و شعر عملیاتی می‌کردیم تا از این طریق بتوانند آن را در زندگیشان بکار ببندند.

در این مؤسسه که دوره‌های متعدد آموزشی قرآن چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم، تفسیر و صوت و لحن و حفظ قرآن و همچنین دوره‌های متعدد فرهنگی و هنری نیز در رده‌های سنی مختلف دختران و بانوان و همچنین پسران تا مقطع دبستان برگزار می‌شود.

همچنین نرگس مافی و مریم مافی به‌عنوان ار‌کان هیئت مدیره این مؤسسه هستند که د‌ر کنار فاطمه مافی، مدیر‌عامل مؤسسه در راستای ارتقای فعالیت‌های قرآنی به لحاظ کیفی به‌ویژه میان کودکان و خردسالان تلاش می‌کنند.

فعالیت مؤسسه در ابتدا تنها محدود به مهد و پیش‌دبستانی قرآن بود

از مافی درباره حوزه‌های ابتدایی فعالیت مؤسسه سؤال می‌کنم؟ می‌گوید: ابتدا تنها مؤسسه کلاس‌هایش محدود به مهد و پیش‌دبستانی قرآن بوده است چو ن معتقد بودیم که بهتر است زیرساخت‌های قرآنی را از کودکی پایه‌گذاری کنیم تا برای بزرگسالان دوره‌هایی را هرچند از نظر کمی با تعداد زیاد برگزار کنیم، هرچند برپایی کلاس‌های آموزشی قرآن را بزرگسالان خالی از لطف نیست.

وی ادامه می‌دهد: اما درحال حاضر حوزه فعالیت‌هایمان هم برای کودکان، مادران آنها و به عبارت دیگر بانوان بزرگسال و هم برپایی دوره‌های تربیت مربی و اهتمام به پرورش مربیان قرآن است.

فاطمه مافی که دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشانسی تربیتی است در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته دکتری روانشناسی اسلامی است و همچنین تا کنون فعالیت‌های متعدد پژوهشی و تحقیاتی در این زمینه انجام داده است و در حال حاضر نیز در کنار مدیرعاملی این مؤسسه به امر تدریس در دانشگاه نیز مشغول است.

او با ابراز گلایه از اینکه در حال حاضر روانشناسان بیشتر به سمت و سوی ترویج دیدگاه‌های روانشناسان غربی در میان مردم کشورمان رفته‌اند، ادامه می‌دهد: این امر موجب شده است که تا کنون پایه‌های بسیاری از خانواده‌ها ویران شده است و به عبارت صریح‌تر طلاق در کشور گسترش پیدا کند  لذا بر آن شدیم تا در مؤسسه دوره‌های تربیت مشاور را با رویکرد اسلامی و با محوریت و استناد به آیات و احادیث برگزار کنیم.

تشکیل اولین دوره تربیت مشاور اسلامی از سال گذشته

مافی تصریح می‌کند: اولین دوره تربیت مشاوره از سال گذشته با حضور 20 نفر از بانوان علاقه‌مند آغاز شده است که طول مدت این دوره دو سال است که طی آن شرکت‌کننندگان با مباحث مختلف روانشناسی با محوریت اسلام آشنا می‌شوند و در نهایت آنها می‌توانند به‌عنوان مشاوران در مراکز دینی و یا سایر مراکز مشغول فعالیت شوند.

مدیر مؤسسه میلاد کوثر با اشاره به اینکه هفته‌ای یک جلسه دو ساعته تشکیل می‌شود، ادامه می‌دهد: در پایان دوره از این علاقه‌مندان آزمون به عمل می‌آید و در صورتی که حد نصاب لازم راکسب کرده باشند گواهینام از سوی مؤسسه دریافت خواهند کرد.

از او درباره حضور مؤسسه در برنامه‌ها و همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و یا افتخارات کسب شده توسط قرآن‌آموزان سؤال می‌کنم، می‌گوید: در این باره می‌توان به حضور مؤسسه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن حدود سال 90 یا 91، حضور در غرفه‌های راهپیمایی 22 بهمن‌ماه، شرکت قرآن‌آموزان مؤسسه در برنامه تلویزیونی طرح قرآنی 1444 اشاره کرد.

مافی همچنین با اشاره به بازدیدهایی که از سوی برخی از مسئولان محلی و منطقه‌ای از مؤسسه می‌شود، اظهار می‌کند: برخی از آنها طی بازدید‌هایی که از مؤسسه داشته‌اند از اینکه مهم‌ترین هدف ما توجه به فعالیت‌های تربیتی در کنار آموزشی است و اینکه توجه به کمیت برخلاف سایر مراکز قرآنی برایمان کمرنگ است، ابراز خوشحالی می‌کنند.

او همچنین به برپایی برنامه‌های مناسبتی مؤسسه در اعیاد و یا ابام وفات و همچنین برگزاری جلسات ماهیانه زیارت عاشورا به همراه اهدای بسته‌های فرهنگی، برگزاری مسابقات، برپایی سخنرانی‌ها و همچنین برپایی برنامه روضه‌خوانی و عزاداری طی دو ماه محرم‌الحرام و صفرالمظفر با بانیان و خیران مردمی اشاره می‌کند.

یادآور می‌شود، شعبه اصلی مؤسسه میلاد کوثر در خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از میدان پونک، خیابان پنجم، نبش تقاطع میلاد کوثر  واقع شده است و علاقه‌مندان برای اطلاع از سایر برنامه‌های این مؤسسه می‌توانند باشماره‌ 44448666 تماس بگیرند و یا به تارنمای اینترنتی این مرکز به نشانی http://www.miladkosar.com مراجعه کنند.

گفتنی است؛ همچنین این مؤسسه دارای دو شعبه دیگرست که یکی از آنها در اتوبان همت غرب، بعد از پل ستاری، خیابان شهید کبیری طامه‌(شاهین شمالی) ‌‌، 20 متری چمران، طبقه بالای مسجد ثارالله و شعبه دیگرش در خیابان رودکی، بین خیابان امام خمینی(ره) و خیابان مرتضوی، نبش کوچه پدرامی واقع شده است.

گزارش از سمیرا انصاری

مطالب مرتبط
captcha