«مرتضی مطهری و انقلاب اسلامی ایران» به زبان روسی منتشر شد
کد خبر: 3370514
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

«مرتضی مطهری و انقلاب اسلامی ایران» به زبان روسی منتشر شد

شعب خارجی: اثر پژوهشی «مرتضی مطهری و انقلاب اسلامی در ایران»، به قلم اسماعیل عبادوللین، پژوهشگر روسیه‌ای از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه،  اثر پژوهشی «مرتضی مطهری و انقلاب اسلامی در ایران»، به قلم اسماعیل عبادوللین، پژوهشگر روسیه‌ای از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و توسط مؤسسه انتشاراتی صدرای مسکو منتشر شد.

این اثر با استفاده از منابع گسترده پژوهشی تألیف و با مقدمه سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، همراه با تصایر در 400 صفحه سامان یافته است. پس از فهرست منابع در پایان اثر، منابع مطالعاتی به زبان‌های روسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و فارسی نیز آمده است.
 
این تک‌نگاری به معرفی شهید مطهری به عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌ها و نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی و تبیین ایده‌های فلسفی ـ سیاسی و ابعاد تأثیرگذاری تئوریک وی در انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

نویسنده اثر، اسماعیل عبادوللین، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته تاریخ از دانشگاه فدرال کازان ـ تاتارستان است. وی رساله دکتری خود را با عنوان «شهید مطهری و نقش او در شکل‌گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران» دفاع کرده و اکنون رساله او به صورت کتاب توسط بنیاد مطالعات اسلامی روسیه منتشر شده است.
 
نویسنده در کتاب «مرتضی مطهری و انقلاب اسلامی در ایران»، ضمن تبیین ابعاد اندیشه دینی و فهم عمیق مطهری از اسلام و سنت دینی از یک سو، به توجه وی نسبت به مسائل دنیای معاصر و تلاش برای پاسخ‌گویی به آنها نیز می‌پردازد.

وی معتقد است: «مطهری نمونه‌ای از‌ یک متفکر و اندیشمند اسلام‌گرا بود که هم سنت دینی را خوب درک کرد و هم مرد زمان خود بود. او زمان معاصر را خوب می‌شناخت و به پرسش‌های مطروح در جامعه خود آگاه بود و پاسخ‌های خوبی به آن‌ها داد».
 
این اثر، شامل دو بخش است: بخش اول زندگینامه سیاسی و فکری شهید مطهری است که تقریبا 200 صفحه است و بخش دوم تحلیل افکار سیاسی شهید مطهری با تأکید بر نظریه تکامل اجتماعی انسان و برخی از اندیشه‌های وی مربوط به عرفان سیاسی و حماسه حسینی است.
 
مؤلف در نظر دارد به بررسی افکار دیگر نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی که در پیروزی نهضت انقلابی مردم ایران نقش کلیدی داشتند، بپردازد و پس از بررسی جداگانه دیدگاه‌های هر کدام، در نظر دارد کتاب جامعی در این زمینه بنگارد.
 
گفتنی است که پیش از این، سه اثر ترجمه‌ای از عبادوللین از جمله «داستان راستان» اثر شهید مطهری؛ «بررسی مسائل تربیتی جوانان در روایات» اثر محمدعلی حاجی ده‌آبادی و سیدعلی حسینی‌زاده و «نهضت امام حسین و قیام کربلا» اثر غلامحسین زرگری نژاد سه اثر ترجمه‌ای وی به زبان روسی است که از سوی بنیاد مطالعات روسیه منتشر شده است.

وی، تاکنون بیش از 20 عنوان از آثار اندیشمندان ایرانی را که توسط بنیاد مطالعات اسلامی روسیه منتشر شده، به زبان روسی ترجمه کرده است و حدود 10 عنوان رساله علمی و پایان‌نامه‌های دکتری در زمینه‌های مختلف را هم به زبان روسی برگردانده است.
 
لازم به ذکر است که بنیاد مطالعات اسلامی تاکنون حدود بیست عنوان از آثار شهید مطهری را به زبان روسی ترجمه و منتشر کرده است. تعدادی از این کتاب‌ها با اقبال مخاطبان روسی، بازچاپ شده است.

مسئله حجاب، قرآن در اسلام، نظام حقوق زن در اسلام، سیری در نهج‌البلاغه، انسان کامل، خدمات متقابل اسلام و ایران، جاذبه و دافعه امام علی (ع) از جمله آثار منتشر شده از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه است.

captcha