یادروز حافظ باید فراتر از یک روز برگزار شود/ اشعار حافظ؛ بیانگر هویت فرهنگی ملت ایران
کد خبر: 3374675
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
استاندار فارس:

یادروز حافظ باید فراتر از یک روز برگزار شود/ اشعار حافظ؛ بیانگر هویت فرهنگی ملت ایران

گروه هنر: افشانی وجود آرامگاه سعدی و حافظ را ظرفیتی عظیم برای استان فارس دانست و گفت: در حقیقت روز ۲۰ مهر و بزرگداشت حافظ را باید فراتر از یک روز برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سیدمحمد علی افشانی، استاندار فارس روز گذشته، 7 مهر در نشست خبری دهه فرهنگ و یادروز حافظ در شیراز ضمن گرامیداشت مقام آن شاعر بزرگ پارسی‌گوی گفت: کسانی مانند حافظ تنها شاعر و ادیب در میان سایر شاعران و ادیبان نیستند بلکه آن‌ها ستارگانی درخشان در ادب پارسی محسوب می‌شوند.
وی وجود آرامگاه سعدی و حافظ را ظرفیتی عظیم برای استان فارس دانست و افزود: در حقیقت روز 20 مهر و بزرگداشت حافظ را باید فراتر از یک روز برنامه‌ریزی کنیم زیرا این ستارگان درخشان ادبی کشور نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا شناخته شده هستند اما با این حال دنیا باید بیشتر از گذشته آنان را بشناسند.
افشانی ادامه داد: البته باید توجه کنیم که ما نباید تنها به این بسنده کنیم که چند شاعر برگزیده در شیراز داریم و هر از گاهی جلسه و نشستی برای آنان برگزار شده و تمام می‌شود.
استاندار فارس با تأکید بر اینکه حافظ در ابعاد مختلف سرآمد است، گفت: حافظ در بعد فرهنگی، ادبی و اجتماعی مطالبی دارد که بیانگر هویت فرهنگی ملت ایران است و در حقیقت این هویت است که جوامع را مانا و پایدار می‌کند و در هر کشور و ملتی باید متناسب با آن نیز اقداماتی انجام شود.
وی اظهار کرد: فارس و شیراز به خاطر وجود امثال حافظ در جهان شناخته شده است و اگرچه باید گفت فارس را بیشتر به خاطر تخت جمشید می‌شناسند اما شیراز را به خاطر وجود حضرت شاهچراغ(ع)  حافظ و سعدی می‌شناسند بنابراین بخشی از هویت فرهنگی کل کشور و خاصه استان فارس به انسان‌های بزرگی همچون حافظ باز می‌گردد.
افشانی با بیان اینکه در بعد اجتماعی هم حافظ سرآمد است، گفت: شاید اگر همین تک بیت حافظ را که فرمود «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا» به‌عنوان مبنای قانونی زندگی به آن توجه کنیم می‌توانیم با آرامش و آسایش در کنار هم زندگی کنیم و این می‌تواند مبنایی باشد برای انسان‌ها که در کنار هم راحت زندگی کنند.
استاندار فارس بیان کرد: این اشعار نشان از عمق درک حافظ از روابط اجتماعی و همچنین، چگونگی تعامل بین افرادی است که باید در این جامعه زندگی کنند و در واقع تحمل، بردباری و پذیرش همدیگر در عین اختلاف در این شعر نهفته است اما حتی اگر ما یاد بگیریم که با دوستان مروت داشته باشیم کافی است.
استاندار فارس در بخش دیگر سخنان خود به موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: فارس، استانی است که در بعد گردشگری می‌تواند نقش بسیار بالاتر از آنچه که امروز دارد ایفا کند.
وی گردشگری ادبی در دنیای امروز را یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و درآمد دانست و گفت: این نوع گردشگری غیر از اینکه این باعث تقویت هویت فرهنگی و ملی هر کشور خواهد شد، موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی و شکوفایی اقتصاد برای آن جامعه نیز می شود.
افشانی با تأکید بر اینکه باید 20 مهر به گونه‌ای به دنیا معرفی شود و چنان ارتباطی با نهادها، بنیادهای علمی، فرهنگی و گردشگری در نقاط مختلف دنیا برقرار شود، که تورهای ویژه‌ای برای آمدن به آرامگاه حافظ راه‌اندازی شوند، گفت: وقتی این تورهای گردشگری وارد شیراز شوند به دنبال خود مسائلی را نظیر اشتغال و درآمدزایی به دنبال خواهند داشت.

captcha