دومین شب دهه فرهنگ فارس و یادروز حافظ به خراسان شمالی اختصاص یافت
کد خبر: 3377864
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

دومین شب دهه فرهنگ فارس و یادروز حافظ به خراسان شمالی اختصاص یافت

گروه هنر: معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری مراسم‌های دهه فرهنگ فارس و همچنین یادروز حافظ گفت: دومین شب از برنامه‌های 10 روزه این مراسم‌ها، به هنرمندان استان خراسان شمالی اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مهدی امیدبخش، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 11 مهر در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره اقوام ایرانی که در دهه فرهنگ فارس و یادروز حافظ به مدت 10 شب در فارس گهواره تمدنی ایران زمین برپا می‌شود، در دومین شب خود به هنرمندان خراسان شمالی اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه آغازگر برنامه‌های شب دوم دهه فرهنگ و یادروز حافظ با نماهنگی از استان اداب و رسوم مردم خراسان شمالی در تالار حافظ فرهنگ و ارشاداسلامی خواهد بود، افزود: از سال گذشته دهه فرهنگ از دهم تا بیست مهر ماه تعریف شد تا از این میراث عظیم مردم فارس استفاده بهتری شود و امسال توانستیم از گروه‌های دیگر استان‌ها نیز دعوت به‌عمل آوریم.
معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه هدف ما این است که یادروز حافظ مردمی‌شود و همه مردم و علاقه‌مندان فرهنگ بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند، افزود: پارسال برنامه‌ها صرف تولیدات هنرمندان استانی بود اما امسال درصدد هستیم که از هنرمندان استان‌های دیگر دعوت کنیم و جایگاه ملی حضرت حافظ را ارج بنهیم.
امیدبخش ادامه داد: در روز شنبه، یازدهم مهرماه برنامه‌های یادروز حافظ و دهه فرهنگ را با حضور موسیقی مقامی و روایت خوانی استاد روشن گل افروز از خراسان شمالی پی می‌گیریم و سپس شعرخوانی و معرفی فرهنگ آن استان را خواهیم داشت.
این مسئول هنری استان افزود: از این روز به ترتیب هنرمندان خراسان شمالی، چهار محال بختیاری، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بوشهر به اجرای برنامه می‌پردازند و هرکدام هنر و فرهنگ‌ها و آداب  و رسوم اقوام خود را برای شیرازی‌ها به نمایش می‌گذارند.
وی گفت: مراد رستگاری نیز از استان یادشده موسیقی دوتار ترکمن را اجرا می‌کند و گروه هنری آیینی گل محمدی نیز حرکات فرم و نمادین محلی خود را برای حضار بر روی صحنه به نمایش خواهد گذاشت.
امیدبخش ابراز کرد: در ادامه این آیین بخش دوم از موسیقی مقامی و روایت‌خوانی استاد روشن گل افروز در برنامه اجرا می‌شود و بعد از آن در پایان شب خراسان شمالی، مراسم چوب بازی و حرکات فرم و آیینی محلی نمایش داده خواهد شد.
معاون هنری ارشاد فارس در ادامه با تأکید بر اینکه ما باید به‌اندازه بزرگی حضرت حافظ از وجود وی استفاده کنیم که در تمام دنیا از داشته‌های این‌چنین خود حداکثر استفاده را می‌کنند، گفت: در این دهه فرهنگ برنامه‌های یادروز حافظ باعث شد بسیاری از مردم بیایند و حضور پیدا کنند هر چند هنوز توفیق این حاصل نشده که جشن تمام مردمی و ملی باشد اما به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که ضمن حضور هنرمندان و ادیبان، از حوزه نخبگی حرکت کرده و مردم را نیز مشارکت دهیم.
وی در پایان افزود: امسال در ایام دهه فرهنگ هر روز از استان‌های دیگر یک روز حافظ را از دید خود معرفی می‌کنند و در همین زمینه گروه‌های آوا و نوا نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت و امید داریم این برنامه در سالیان آتی با حضور و از منظر ملت‌های دیگر به تصویر کشیده شده و برگزار شود.
یادآور می‌شود، بزرگداشت حافظ با عنوان دهه فرهنگ از 10 تا 20 مهرماه در گذر هنر و تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می‌شود.

captcha