کسب رتبه برتر کشوری طی سال ۹۲ در کارنامه فعالیت مؤسسه «فجرآفرین» زاهدان
کد خبر: 3386685
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶

کسب رتبه برتر کشوری طی سال ۹۲ در کارنامه فعالیت مؤسسه «فجرآفرین» زاهدان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فجرآفرین زاهدان مؤسسه‌ای است که در پرونده کاری خود کسب رتبه‌های متعددی چون رتبه جنوب شرق کشور در سال ۹۲ و رتبه برتر کشوری را در سال ۹۲ به‌دلیل انجام فعالیت‌ مناسب در استان محروم کشور داراست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شاید به اقرار مردم زاهدانی مؤسسه قرآنی ـ آموزشی فجر‌آفرین جزو نخستین مراکز قرآنی این شهر بوده باشد که به‌صورت رسمی و با اخذ مجوز از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی از سال 86 اقدام به فعالیت قرآنی و برپایی دوره‌های متعدد قرآنی کرده است.

این مؤسسه که سال‌ها قبل از اخذ مجوز و به صورت غیررسمی فعالیت می‌کرده است. هرچند این مؤسسه به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و اعضای آن متشکل از سه نفر چون مریم قاسمی، سیدعلی امیرآبادی و سیدمهدی پورموسوی است ولی مدیریت اصلی آن با ‌سید‌مهدی پور‌موسوی است.

پورموسوی در‌خصوص فعالیت‌های این مرکز، می‌گوید: «طی این هشت سال اهم فعالیت‌های این مرکز شامل برپایی 12 دوره تربیت مربی در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم و آموزشیاری قرآن، پنج دوره تربیت مربی پیش‌دبستانی در زاهدان انجام گرفته است. همچنین حدود 2 هزار نفر از مربیان در مقطع پیش‌دبستانی با سبک نوین آشنا شدند».

وی ادامه می‌دهد: «دو دوره تدبر در قرآن و یک دوره نگرش دیگر به قرآن کریم برگزار شد. همچنین دوره‌های ضمن خدمت ویژه کارکنان دولت با همکاری دارالقرآن استان تشکیل شد که حدود 20 هزار نفر از مجموع این رشته‌های بهره‌مند شدند».

پورموسی با اشاره به اینکه حدود 15 هزار نفر نیز در مقاطع مختلف سنی از دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و مفاهیم قرآن بهره‌مند شدند، اظهار می‌کند: «این مؤسسه در ساختمانی حدود هزار متر زیربنا واقع شده است که هشت کلاس دارد که در آن دور‌ه‌های مختلف برگزار می‌شود که کلاس‌های این مؤسسه صبح‌ها در بخش کودکان و عصرها در بخش بزرگسالان است و اولین مرکز عرضه محصولات قرآنی استان است که دارای کتب آموزشی، قرآنی‌، تابلوهای آموزشی و نرم‌افزارهای گوناگونان قرآنی ـ اسلامی است».

حضور سالیانه حدود 100 نوگل قرآنی در پیش‌دبستان‌ ‌مؤسسه

وی با اشاره به حضور سالیانه حدود 100 نوگل‌ قرآنی در پیش‌دبستان‌ ‌مؤسسه، تأکید می‌کند: «اولین مرکز پیش‌دبستانی قرآن‌ را به صورت مستقل با همکاری آموزش و پروش در سطح استان راه‌اندازی کردیم که در بحث آموزش‌های دینی، قرآنی و نماز فعالیت می‌کند و هر ساله 100 نفر از خردسالان در این سطوح مشغول به آموزش فعالیت‌های قرآنی هستند».

مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فجرآفرین زاهدان تشکیلی است که طرح‌ شناسایی استعداهای برتر قرآنی را در سطح استان راه‌اندازی کرده است تا از این طریق به بحث قاری‌پروری و تربیت افرادی که علاقه‌مند به قرائت قرآن هستند، بپردازد.

پورموسی اظهار می‌کند: «همچنین دوره‌های عمومی چون روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم، تجوید و دوره‌های تخصصی چون آموزش صوت و لحن، تدبر، سبک زندگی قرآنی، نهج‌البلاغه، حفظ واحکام با استقبال علاقه‌مندان روبرو شد که در کنار آنها کارگاه‌های متعددی برپا شده است».

این مؤسسه که یکی از اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی سیستان و بلوچستان است که در سال‌های 87 و 88 رتبه استانی، در سال 92 رتبه جنوب شرق کشور و در سال 92 رتبه برتر کشوری را به‌دلیل انجام فعالیت‌ مطلوب و مناسب قرانی در مناطق محروم کشور را در کارنامه خود دارد.

پورموسوی عنوان می‌کند: «همچنین این مؤسسه همکاری با مراکز دستگاه‌های دولتی چون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در زمینه دوره‌های مختلف قرآنی و حضور در نمایشگاه‌های گوناگون استانی و برپایی غرفه وعرضه محصولات قرآنی، داشته است».

راه‌اندازی مؤسسه با توجه به نیاز استان به اجرای برنامه‌های قرآنی

هنگامی که از او درباره علت راه‌اندازی این مؤسسه پرسیدم، ادامه می‌دهد: «با توجه به نیاز استان و بعد از اینکه در وجودم دیدم که استان نیازمند به اجرای برنامه‌های قرآنی است با همراهی دارالقرآن و تبلیغات اسلامی استان و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها به فکر راه‌اندازی مرکز قرآنی افتادم».

مؤسسه فجرآفرین زاهدان دارای 12 نیروی رسمی‌ و 50 نیروی غیر‌رسمی است که در دوره‌های مختلف به‌عنوان مربی، قاری و کادر اجرای فعالیت دارند.

از پورموسوی درباره وجه تسمیه نام‌گذاری مؤسسه پرسیدم، می‌گوید: «باتوجه به زمان راه‌اندازی این مؤسسه که در ایام‌الله دهه فجر بود و سرآمد جوشش و خروشش برنامه‌های انقلابی و قرآنی بوده است لذا نام «فجر آفرین» را برای آن برگزیدیم».

مدیر مؤسسه فجرآفرین در پاسخ به این سؤال که آیا این مرکز شعبه‌ای دیگری دارد؟ عنوان می‌کند: «سعیمان بر این بوده است که دوره‌ها را نه تنها در شهر زاهدان بلکه در سراسر استان برگزار کنیم و ترجیح دادیم که با مؤسسات و سایر دستگاه‌ها و نهادها تعامل دوسویه داشته باشیم چون تأسیس شعبه‌ نیازمند توانمندی مالی و حمایت‌های لازم است و چون این استان یکی از استان‌های محروم کشور است این امکان برای ما وجود نداشت. لذا سعی کردیم تا دور‌ه‌های قرآن را در سطح استان برگزار کنیم».

وی ادامه می‌دهد: «شعبه جدید نیازمند هزینه‌های جاری است و هزینه‌ها و شهریه‌هایی که از قرآن‌آموزان اخذ می‌شود تنها کفاف هزینه‌های جاری پرسنل را می‌دهد».

پورموسوی متولد 1346 و بازنشسته نیروی مسلح است و دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی است. او به‌دلیل انگیزه مذهبی ـ قرآنی که داشته است و در چارچوب علاقه‌مندی‌هایی که داشته است این مؤسسه را راه‌اندازی کرده است، معتقد است: «راه‌ زیادی تا مقصد داریم اما سعی کرده‌ام تا در این شعبه دوره‌ها را به نحو احسن برپا کنم».

مطالب مرتبط
captcha