‌توسعه چاپ و نشر قرآن به خط بریل؛ از افتخارات بنیاد قرآن روشندلان اصفهان
کد خبر: 3405010
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

‌توسعه چاپ و نشر قرآن به خط بریل؛ از افتخارات بنیاد قرآن روشندلان اصفهان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه بنیاد قرآن روشندلان اصفهان، به‌‌منظور آموزش قرآن به نابینایان‌ پای به عرصه قرآنی گذاشت ‌و توانست پس از سال‌ها ‌در عرصه چاپ و نشر قرآن به خط بریل موفق عمل کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بنیاد ‌قرآنی ـ فرهنگی روشندلان استان اصفهان اولین مؤسسه‌ایست که با هدف آموزش قرآن به نابینایان استان از سال 82 با گرفتن مجوز از اداره ارشاد اصفهان کار خود را آغاز کرد. به همین منظور برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه گزارشی را از زبان سید‌مرتضی نیکزاد، مدیر بنیاد ‌قرآنی ـ فرهنگی روشندلان ‌استان اصفهان‌‌ تهیه کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

سید‌مرتضی نیکزاد، مسئول بنیاد ‌قرآنی ـ فرهنگی روشندلان ‌استان اصفهان‌‌ از هدف‌های خود درباره تأسیس مؤسسه‌ای قرآنی به‌منظور آموزش قرآن ‌برای نابینایان گفت.

نیکزاد در ابتدا با اشاره به اهداف خود از راه‌اندازی چنین مؤسسه‌ای اظهار کرد: بنده قبل از تأسیس مؤسسه قرآن روشندلان اصفهان، در دیگر مؤسسات قرآنی مسئولیت‌هایی را برعهده داشته‌ام که د‌ر این راستا، دوره‌های آموزشی قرآن کریم برای دانش‌آموزان پسر و دختر، برپایی همایش، اردو، مسابقات و برنامه‌های ورزشی برپا می‌شده ‌ که در این میان دغدغه‌ای در ذهن بنده بوجود آمد که چرا در تمام شهرها و مؤسسات قرآنی، برای افراد عادی امکان برپایی ‌دوره‌های آموزشی وجود دارد اما برای قشر نابینایان که جزء اقشار آسیب‌پذیر جامه هستند، هیچ نوع مؤسسه قرآنی وجود ندارد.

‌نیکزاد، که خود هم نابینا است، در جایگاه دبیری آموزش و پرورش، پس از بررسی و همفکری با کارشناسان‌، داوران و علما، در سال 1382 با پیگیری‌های بسیار، موفق به تأسیس بنیاد قرآن روشندلان در استان اصفهان شد و مجوز را وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌دریافت کرد و این مؤسسه به‌عنوان اولین مؤسسه قرآنی ویژه نابینایان ثبت شد.

وی با اشاره به سطح‌بندی‌های آموزشی این مؤسسه افزود: بنیاد فرهنگی روشندلان در ابتدا‌، جذب و فراخوان را به‌منظور سطح‌بندی برای کلاس‌های مختلف، آغاز کرد و با جذب بانیان خیر، هزینه‌های اقلام آموزشی را فراهم کرد و نهادهای دولتی در ابتدای امر کمک‌هایی انجام دادند.

بنیاد قرآنی ـ فرهنگی روشندلان، در ابتدا فعالیت خود از یک اتاق آغاز و تا یک ساختمان مستقل ادامه داد و در این میان برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن کریم برای نابینایان و برگزاری مسابقات را در برنامه قرار داد. 

مدیر مؤسسه در ادامه گفت: بنیاد قرآنی روشندلان، پس از برگزاری مسابقات و کلاس‌های آموزشی، بحث چاپ و نشر قرآن و کتب دینی ‌به خط بریل برای نابینایان را هم دنبال کرد به‌طوری که با نظر شورای مرکزی وهمکاران، در سال 86 برای اولین بار در کشور کنگره هم‌اندیشی فعالیت‌های قرآنی نابینایان را در اصفهان برگزار کرده که در این میان به موفقیت‌هایی دست یافت.

نیکزاد افزود: از اهداف تشکیل بنیاد فرهنگی ـ قرآنی روشندلان می‌توان به توسعه فرهنگ حیات‌بخش قرآن کریم و آموزش عمومی و تخصصی ‌قرآن برای روشندلان، تأمین و تربیت نیروی انسانی مجرب به منظور آموزش علوم قرآنی، تهیه و تولید تجهیزات و امکانات آموزشی و کمک آموزشی علوم قرآنی ویژه روشندلان، تحقیق و پژوهش در رابطه با روش‌های رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی جهت نابینایان در ایران و دیگر کشورها اشاره کرد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی روشندلان اصفهان با بیان اینکه در ابتدای امر چند موضوع برایمان دائماً دغدغه بود، اظهار کرد: یکی از موضوعات رسم‌الخط قرآن‌های بریل و دوم نداشتن نرم‌افزارهای قرآنی ویژه نابینایان بود که در این زمینه با دادن فراخوان برای دریافت مقالات با سرفصل‌های مشخص در گام ابتدایی را برداشتیم و اتفاقا با استقبال خوبی از سراسر کشور روبرو شدیم و مقالات متعددی از سوی فرهیختکان بینا و نابینا دریافت کردیم و توانستیم نخستین کنگره هم‌اندیشی فعالیت‌های قرآنی نابینایان را در آبان‌ماه 1359 به میزبانی اصفهان برگزار کنیم.

‌نیکزاد با بیان خلاصه‌ای از فعالیت‌های بنیاد فرهنگی - قرآنی روشندلان افزود: اجرای طرح ملی نخستین کنگره ‌هم‌اندیشی فعالیت‌های قرآنی ویژه روشندلان و جانبازان، آسیب‌شناسی رسم‌الخط  وعلامت‌گذاری قرآن‌های بریل، مناسب‌سازی نرم‌افزارهای قرآنی و استفاده از فناوری اطلاعات جهت روشندلان، روش‌های حمایت از مؤسسات قرآنی روشندلان و آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی آنها، برگزاری مسابقات قرآنی ویژه بانوان و آقایان برای روشندلان‌، اجرای طرح تلفیق به سوی نور جهت شرکت روشندلان در مسابقات قرآنی، کسب پنج رتبه برتر مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 85  و راه‌اندازی واحد تحقیق و پژوهش قرآنی روشندلان از جمله برنامه‌های این مؤسسه است.

وی با تأکید بر طرح‌های آینده این بنیاد عنوان کرد: اجرای پروژه توسعه و ساخت مکان جدید بنیاد فرهنگی ـ قرآنی روشندلان و گسترش فضاهای آموزشی آن، توسعه چاپخانه بریل بنیاد به‌منظور چاپ قرآن‌هایی ویژه نابینایان، کتاب‌های آموزش علوم قرآنی و کتب ادعیه و زیارات برای نابینایان، اجرای طرح بصیر، طرح آموزش مکاتبه‌ای و غیر‌حضوری علوم قرآنی جهت روشندلان، راه‌اندازی مراکز فرهنگی ـ قرآنی ویژه روشندلان در دیگر استان‌های کشور و... است که امیدواریم در آینده به این برنامه‌ها دست یابیم.

مؤسسه به‌دنبال درآمدزایی نیست

مدیر بنیاد قرآنی ـ فرهنگی نابینایان اصفهان ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم این‌ بنیاد، بودجه است و مدیران این مؤسسه در پی درآمد‌زایی نبوده‌ و نهادی نیست که به صورت مستمر و دائمی از مؤسسه حمایت کند که این موضوع نیاز به توجه مسئولان دارد.

نیکزاد‌ در پایان با اشاره به ویژگی‌های شاخص دیگر این مؤسسه اظهار کرد: ‌مؤسسه آمادگی اجرای طرح‌های مختلف را در سطح کشور دارد و پیشنهاد می‌کنیم که در میان کل جمعیت نابینان کشور، باید قرآن آنها را حک کرده و برای پیشرفت و گسترش این نوع مؤسسات  تلاش کنیم و بتوانیم توسعه برنامه قرآنی نابینایان را در کشور داشته باشیم.

مطالب مرتبط
captcha