قرآن بیرمنگام به معمایی بزرگ تبدیل شده است/ انتقال قرآن به اروپا در زمان ناپلئون
کد خبر: 3463202
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
روزنامه اسپانیایی:

قرآن بیرمنگام به معمایی بزرگ تبدیل شده است/ انتقال قرآن به اروپا در زمان ناپلئون

گروه بین‌الملل: روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال پریودیکو» نوشت: قدیمی‌ترین نسخه قرآن که اخیرا در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس کشف شد، به معمایی بزرگ تبدیل شده است.

                         

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الیوم السابع»، روزنامه ال پریودیکو نوشت: قدیمی‌ترین نسخه قرآن که پژوهشگران اخیرا در کتابخانه دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس کشف کرده‌اند و پس از آن که مشخص شد که قدمت آن به 1370 سال پیش می‌رسد، به یک معمای بزرگ تبدیل شده است.

این روزنامه با اشاره به‌ این که این نسخه قرآن به‌ مدت یک قرن کامل در کتابخانه دانشگاه «بیرمنگام» نگهداری می‌شد و کسی متوجه قدمت و اهمیت آن نشده بود، عنوان کرد: قدمت و تاریخ نسخه قرآن بیرمنگام نشان‌ می‌دهد که قدیمی‌ترین نسخه قرآن در جهان است.

ال پریودیکو آورده است: جدیدترین پژوهش‌ها تأکید می‌کند که تاریخ نخستین قرآن با ساخت نخستین مسجد در مصر و آفریقا با نام «عمرو بن عاص» یکی است، این مسجد در شهر«فسطاط» مصر بنا شده است.

فسطاط، نخستین پایتخت مصر در دوره حکمرانی مسلمانان بود. این شهر را عمرو عاص بلافاصله پس از فتح مصر به دست مسلمانان در سال ۶۴۱ میلادی به همراه مسجد عمرو بن عاص نخستین مسجد بنا شده در مصر و سراسر آفریقا، بنا کرد.

در ادامه این روزنامه ذکر شده است: این نسخه قرآن در مصر نگهداری می‌شده است و هنگامی که این کشور تحت سیطره ناپلئون بناپارت(نخستین امپراطور فرانسه) قرار گرفت، به اروپا برده شد.

روزنامه ال پریودیکو در ادامه کشف این نسخه قرآن را اقدامی بسیار گرانبها توصیف کرده است که نمی‌توان برای آن ارزش مادی تعیین کرد.

در همین راستا، محمد عیسی والی، کارشناس نسخه‌های قرآنی در کتابخانه بریتانیا بیان کرد: این کشف مهم و خیره‌کننده، باعث شادی و خرسندی مسلمانان خواهد شد.

تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که این نسخه قرآن بین سال‌های 568 و 645 میلادی بر روی پوست نوشته شده است. دقت این فن‌آوری حدود 95 درصد است.

دیوید تامس، استاد مسیحیت و اسلام دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس نیز گفت: این نسخه ما را به سال‌‌های صدر اسلام برمی‌گرداند؛ زمانی که آیات قرآن روی تراشه‌هایی از سنگ، پوست و استخوان‌های شانه شتر نوشته می‌شد.

گفتنی است، گمانه‌‌زنی‌های زیادی درباره قدمت قرآن بیرمنگام و این که به چه کسی تعلق دارد، مطرح شده است و جمال بن حویرب، مورخ اماراتی و مدیرعامل بنیاد مطالعات اسلامی آل مکتوم امارات، اخیرا ادعا کرده است که عده معدودی هستند که ممکن است این قرآن متعلق به آن‌ها باشد و ابوبکر، خلیفه اول مسلمانان از همه محتمل‌تر است.

captcha