اعدام شیخ النمر توسط عربستان اشتباهی استراتژیک است
کد خبر: 3463882
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳

اعدام شیخ النمر توسط عربستان اشتباهی استراتژیک است

گروه بین‌الملل: نیل بوویه، تحلیل‌گر آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: اعدام شیخ النمر، معترض شیعی توسط خاندان آل سعود بیانگر نوعی درماندگی این رژیم در برخورد با مشکلات سیاسی و اجتماعی است که این اقدام یک اشتباه استراتژیک به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نیل بوویه، تحلیل‌گر آمریکایی ساکن کوالالامپور در مقاله‌ای که در مجله RT منتشر کرده است؛ نوشت: «اعدام شیخ نمر، معترض شیعی توسط خاندان آل سعود بیانگر نوعی درماندگی و ناتوانی رژیم عربستان در برخورد با مشکلات سیاسی و اجتماعی عربستان است که این اقدام یک اشتباه استراتژیک به‌شمار می‌آید.

فعالیت‌های شیخ نمر باقر النمر برای به دست آوردن حقوق شهروندی برابر، نظامی اجتماعی و سیاسی شامل همه گروه‌های مذهبی و اجتماعی عربستان، رعایت حقوق بشر و زنان، دادن حقوق اقلیت‌های مذهبی و آزادی زندانیان سیاسی در عربستان بوده است. شیخ نمر در عربستان سعودی یک فرد تنها نیست، بلکه وی سخنگوی یک جریان مخالف رژیم عربستان است که در دهه اخیر تلاش‌های فراوانی را برای به‌دست آوردن حقوق خود انجام داده‌اند.

شیخ نمر نه تنها در عربستان بلکه در کشور همسایه عربستان یعنی بحرین طرفداران بسیاری دارد؛ آنان با اعمال زور و فشار بر اکثریت شیعه در بحرین که تحت ظلم حکومت سنی اقلیت هستند مخالف بوده و عربستان سعودی را شریک همه جنایات علیه شیعیان بحرین می‌دانند. شیخ نمر و طرفداران وی همواره بر مخالف مدنی و فعالیت‌های سیاسی تکیه داشته‌اند و هیچ‌گاه در مبارزات مدنی خود به خشونت متوسل نشده‌اند.

اعدام شیخ نمر سبب می‌شود تا ناآرامی‌های مردمی هم در عربستان و هم در کشورهای مجاور آن گسترش پیدا کند و این امر سبب تنش بیشتر با کشورهایی چون ایران می‌شود. حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن و تعداد زیادی از علمای شیعی جهان همچون ایران از حکومت عربستان خواسته بودند تا از اعدام شیخ نمر خودداری کند چراکه به باور برخی اعدام وی سبب ایجاد شکاف بیشتر میان شیعیان و اهل سنت در تمامی خاورمیانه و بروز درگیرهای فرقه‌ای می‌شود.

عربستان که حامی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق بوده است با استفاده از پول‌های نفت، مبلّغان وهابی را به جهان اسلام در سه دهه گذشته اعزام کرد تا تفکرات افراط‌گرایانه وهابیت را ترویج دهد. این دیدگاه افراط‌گرای وهابی همواره تلاش کرده است تا غیر مسلمانان و اقلیت‌های اسلامی را به‌عنوان مرتد معرفی کند و مبارزه با آنان را مشروع بداند.

رژیم عربستان با چنین اقدامات غیر انسانی تلاش کرده است تا سیطره ایدئولوژیک خود را در جهان اسلام با ترویج وهابیت افزایش دهد. بروز پدیده داعش نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط غرب و شیوخ خلیج فارس در ایجاد ناآرامی در عراق و سوریه است. اخیرا رژیم عربستان به درخواست مقامات آمریکایی اردوگاه‌هایی را برای آموزش نظامی مخالفان بشار اسد در خاک عربستان ایجاد کرده و هدف از این فعالیت‌ها را نیز مبارزه با افراط‌گرایی اعلام کرده است.

اعدام شیخ نمر توسط عربستان در حقیقت نشان دادن چراغ سبز این رژیم به هم‌پیمانان خود در کشتار شیعیان و اقلیت‌های دینی در عراق و سوریه نیز است؛ در واقع می‌توان گفت هدف عربستان از این اعدام‌ها نشان دادن این سیاست به مخالفان وهابیت است که هر حکومتی در مقابل وهابیت قرار بگیرد باید نابود شود.

هدایت، تربیت و آموزش گروه‌های جهادی در خاک عربستان با نام حمایت از «میانه‌روی» در جهت ترویج خشونت‌های دینی و فرقه‌گرایی در جهان انجام می‌پذیرد. اعدام شیخ نمر نه تنها سبب خشم بیشتر شیعیان عربستان و بحرین می‌شود، بلکه بسیاری از جوانان سنی جهان نیز به ناآرامی‌های مخالف رژیم عربستان خواهند پیوست و خطر سقوط این رژیم را افزایش خواهد داد. رژیم آل سعود با اعدام شیخ نمر که سمبل مبارزه با رژیم عربستان بوده است در حقیقت تیر خلاص به خود را شلیک کرده است».

captcha