نوآوری‌ها در برپایی سومین دوره مسابقات قرآن «سراج»
کد خبر: 3465941
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
توپچی اعلام کرد:

نوآوری‌ها در برپایی سومین دوره مسابقات قرآن «سراج»

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر برگزاری سومین دوره مسابقات سراج گفت: نام نویسی جلسات سنتی قرآن بانوان در کنار آقایان از نوآوری این دوره از مسابقات است.

علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سومین دوره مسابقات قرآن سراج گفت: این جلسات ویژه جلسات قرآنی شهر تهران است که مراحل تبلیغات و ثبت‌نامش از ابتدای دی‌ماه امسال در سطح شهر تهران آغاز شده است.

دبیر برگزاری سومین دوره مسابقات سراج ادامه داد: این مسابقات که در واقع سال گذشته دومین دوره‌اش برگزار شده بود صرفاً ویژه شرکت‌کنندگان آقا و پسران حاضر در جلسات سنتی قرآن بوده است، اما امسال مقرر شد که در کنار آقایان در جلسات سنتی قرآن بانوان سطح شهر تهران در این مسابقات حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: در مرحله مقدماتی و در سطح مناطق مسابقات در سه رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل در دو سطح مبتدی و پیشرفته در دو بخش بانوان و آقایان و در مقطع سنی زیر 12 سال ، 12 تا 18 سال و بالای 18 سال برگزار می‌شود که در هر مقطع و هر رشته نفرات منتخب برای حضور در مرحله نهایی مسابقات معرفی می‌شوند.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن اظهار کرد: تقسیم کردن رشته ترتیل به بخش مبتدی به دلیل اینکه افراد بیشتری که در جلسات سنتی قرآن شرکت دارند، بتوانند در این مسابقه حضور پیدا کنند و از سوی دیگر معیارمان در این بخش صحیح‌خوانی قرآن است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در جلسات قرآن، افرادی هستند که در زمینه تجویدی و صوت و لحنی توانمندی لازم را ندارند اما می‌توانند در این مسابقات و در بخش مبتدی ترتیل حضور پیدا کنند.

توپچی عنوان کرد: مرحله نهایی مسابقات نیز 15 و 16 بهمن‌ماه در فرهنگ‌سرای قرآن اجرا می‌شود البته مرحله مقدماتی یا منطقه‌ای در بازه زمانی 28 دی‌ماه تا 13 بهمن‌ماه به طور متناوب برگزار می‌شود و افراد و منتخبان به فرهنگ‌سرای قرآن برای مرحله نهایی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به مکانیزم ثبت ‌نامی این دوره از مسابقات گفت: با توجه به اینکه هدف از برپایی این مسابقات توجه بخشی به جلسات سنتی قرآن است و مکانیزم انتخاب و ثبت نام به این شکل است که به حدود 400 نفر از اساتیدی که در سطح شهر تهران جلسات قرآنی دارن پاکتی دربردارنده آیین‌نامه مسابات و فرم ثبت‌نام تحویل داده شده که اساتید این فرم‌ها را پس از تکمیل به کارشناسان قرآن مناطق از طریق فاکس، مستقیم و یا ایملیل اراسال می‌کنند.

توپچی عنوان کرد: جوایز شرکت‌کنندکان در مرحله منطقه‌ای و مقدماتی در همان مرحله مسابقات از طرف فرهنگ‌سراها و مناطق اهدا می‌شود و جوایز مرحله نهایی نیز در مراسم اختتامیه که ویژه منتخبان مناطق است به آنها اعطا می‌شود.

دبیر برگزاری سومین دوره مسابقات سراج با اشاره به اینکه نفرات اول و دوم مرحله مقدماتی به مرحله نهایی و سراسری راه پیدا می‌کنند، بیان کرد: برپایی مسابقات در سه مقطع سنی و سه رشته ترتیل مبتدی و پیشرفته و قرائت تحقیق از نوآوری‌های این دوره از مسابقات بوده است.

توپچی عنوان کرد: یکی از مشکلات در جلسات قرآن است این است که در مسابقات افراد توانمند شرکت می‌کنند و هدف از اجرای این مسابقات تنها حضور افراد توانمند و نخبه در جلسات قرآن نیستند بلکه در کنار آنها رشته‌ای ایجاد شد که افراد تازه‌کار نیز بتوانند در مسابقات حضور پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه مسابقات تنها قرائت و در بخش شفاهی است، ادامه داد: امیدواریم طی مسابقات قرآن سال آینده نیز در بخش حفظ نیز ورود پیدا کنیم.

توپچی اظهار کرد: از دیگر خاصیت‌های سومین دوره مسابقات قرآن سراج این است که اساتید پرکار و فعالی که جلسات سنتی قرآنی در شهر تهران دارند، مشخص می‌شود و می‌توان در مراسم اختتامیه در کنار افراد برگزیده، از معدود اساتید پرکار جلسات قرآن شهر تهران نیز تجلیل به عمل آورد.

captcha