افراط‌‌گرایی و خشونت در جوامع اسلامی محصول استراتژی غرب است
کد خبر: 3471911
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
فرهیخته سودانی:

افراط‌‌گرایی و خشونت در جوامع اسلامی محصول استراتژی غرب است

گروه بین‌الملل: «کمال محمد جاه‌ الله الخبیر»، استاد دانشگاه اتحاد سودان در سمینار غزنی گفت: افراط‌گرایی و خشونت، محصول استراتژی غرب است و از سوی آمریکا و صهیونیسم بر جوامع اسلامی تحمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، این مطلب توسط کمال محمد جاه الله الخبیر، عالم سودانی و استاد دانشگاه اتحاد سودان در سمیناری با عنوان «ترویج رویکرد علمی برای انعطاف‌پذیری علیه افراط‌گرایی» در شهر غزنی بیان شد.
 
این سمینار دو روزه از سوی مؤسسه همکاری برای صلح و همبستگی برگزار شد و در آن کمال محمد جاه الله الخبیر، استاد دانشگاه اتحاد سودان و شماری از علمای دینی ولایت غزنی سخنرانی کردند.
 
کمال محمد، عالم سودانی در این سمینار گفت:  تعلیم و تعلم یک اصل انکارناپذیر در دین اسلام است و هیچ مکتبی به اندازه اسلام روی علم‌آموزی تأکید نکرده است.
 
این عالم سودانی در ادامه سخنانش وضعیت فعلی جهان اسلام را اسف‌بار خواند و افزود: به دلیل درک نادرست از دین و آموزه‌های دینی، جوانان شکار سیاست‌هایی می‌شوند که منشأ آن در دست غربی‌ها است و غربی‌ها تلاش دارند که به خشونت صبغه دینی داده تا اسلام را مطابق میل‌شان به جوامع بشری معرفی کنند.
 
وی تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت و عبوز از شرایط کنونی آگاهی و درک درست از دین مبین اسلام است.
 
این عالم سودانی در ادامه اصل جهاد را از دیدگاه دین مبین اسلام بررسی کرد و گفت: امروز جهاد و افراط‌گرایی هر دو یک ردیف پنداشته می شوند؛ در حالیکه جهاد جزء دین است و شروط خاص خود را دارد؛ اما افراط‌گرایی واژه‌ای وارداتی است که در سال‌های اخیر وارد فرهنگ دینی ما شده است.
 
وی افزود: آنچه امروز در برخی جوامع اسلامی انجام می‌شود، جهاد نیست؛ بلکه افراط‌گرایی است که توأم با شعار جهاد انجام می‌شود.
 
خلیل‌الله هوتک، رئیس شورای عالی صلح غزنی نیز در ادامه سمینار با اشاره به مفاهیمی چون حقوق زنان و آزادی گفت: وقتی ما حقوق زنان را خارج از چارچوب اسلامی تعریف می‌کنیم و یا به افراد فراتر از آموزه‌های دینی آزادی می‌دهیم این نوع تفکر افراط‌گرایی است و به خشونت منجر می‌شود.
 
وی گفت: هر آنچه خارج از چارچوب دین اسلام انجام شود، افراط‌گرایی است و به خشونت می‌انجامد.
 
هوتک افزود: جنگ فعلی افغانستان جنگ با افراط‌گرایی است که همواره از مردم بی‌گناه قربانی می‌گیرد.
 
رئیس شورای عالی صلح غزنی از دولت افغانستان خواست که علمای برجسته این کشور را گرد هم آورده و باب فتوا را در کشور باز کند.
 
وی گفت: شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کند که علمای برجسته کشور یعنی آنانی که به گفته او هم تعهد افغانی دارند و هم از نظر علمی به درجه فتوا رسیده‌اند؛ گرد هم آیند و علیه افراط‌گرایی و سیاست‌های نادرست که به نام دین انجام می‌شود، فتوا بدهند تا مردم آگاه شوند.
captcha