سومین مسابقات جلسات قرآن محلات شهر تهران بکار خود پایان داد
کد خبر: 3476289
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

سومین مسابقات جلسات قرآن محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: با برپایی آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات «سراج»، ویژه جلسات قرآنی محلات شهر تهران، پرونده آن بسته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات «سراج» ویژه جلسات قرآنی محلات شهر تهران، شب گذشته، 27 بهمن‌ماه با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، رضا تقی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی این سازمان، حمید صابرفرزام، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، عباس شیبانی، رضا تقی‌پور و ابوالفضل قناعتی از اعضای شورای شهر تهران و سایر اساتید و پیشکسوتان قرآنی شهر تهران و عموم قرآن‌دوستان در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط امیرعلی یادگاری، رتبه نخست این دوره از مسابقات آغاز شد، سپس صلوات خاصه حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) با نوای مرحوم رضا انصاریان پخش شد و در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به اجرای برنامه پرداخت.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

سپس به مناسبت هفتمین روز درگذشت راغب مصطفی غلوش، قاری بنام مصری، فرازی از تلاوتش اجرا شده در کشورمان، ارائه شد. در ادامه علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه گفت: مسابقات سراج، امسال هم از لحاظ کیفی و هم کمی با شکوه و خوب برگزار شد.

وی با اشاره به مبنا و فلسفه اصلی این مسابقات گفت: برپایی این مسابقات در میان جلسات قرآنی شهر تهران به این دلیل است که یکی از پایه‌های اصلی ترویج قرآن، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همین جلسات سنتی قرآن بوده است.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

توپچی با تأکید بر اینکه لازم است تا در رونق این جلسات، اهتمام داشته باشیم، عنوان کرد: این مسابقات به منظور ایجاد نشاط میان شرکت‌کنندگان ایجاد شد. از سوی دیگر برپایی این مسابقات به منظور تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از جلسات آموزشی قرآن و حمایت مادی و معنوی از این جلسات است.

در ادامه سعید پرویزی، به ابتهال‌خوانی پرداخت. سپس کلیپی درخصوص روند این دوره از مسابقات به سمع و نظر حاضران در جلسه رسید.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

سخنرانی حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بخش دیگر این مراسم بود.

وی با تأکید بر اینکه هیئات و جلسات خانگی قرآن، محل رشد جامعه قرآنی تهران است، گفت: مسابقات سراج به عقیده بنده هدف‌گذاری خوبی برای جذب علاقه‌مندان به عرصه قرآن است.

ناصری‌پور اضافه کرد: ثبت نام حدود 17 هزار نفر در این مسابقات که ویژه قرائت قرآن برگزار می‌شد، نشان دهنده شوق مردم به این امر است.

معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با تأکید بر تبیین مفاهیم قرآنی، بیان کرد: ان‌شاءالله این معاونت به همت همه دوستان بتواند موضوع تبیین قرآن را در شهر تهران بطور واقعی نه نمایشی، اجرایی کند که این امر دور از دسترس نیست.

ناصری‌پور عنوان کرد: امید است این سازمان به برکت همه اندیشمندان، فرهیختگان فرهنگی و قرآنیان بتوانیم در سال 95، تهران قرآنی داشته باشیم.

در ادامه محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه انسان پرداخت. سپس پیام آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی، مرجع عالی‌ قدر شیعه توسط گوهریان، مسئول دبیرخانه سبک زندگی در سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران قرائت شد.

سپس محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران ضمن تشکر از لبیک‌گویی قرآنیان و علاقه‌مندان به قرآن برای حضور در اختتامیه این مسابقات، تصریح کرد: خوشحالم که امسال، این مسابقات با افزایش پنج برابری مردم نسبت به سنوات گذشته در وضع مطلوب در مناطق و محلات شهر تهران آغاز شد و اینک به اتمام رسید.

وی با اشاره به اینکه شروع این مسابقات در امامزاده پنج تن لویزان بود و اختتامیه آن نیز در مسجد امام صادق(ع) برپا شد، بیان کرد: از تمامی افراد و سازمان‌هایی که پشتیبان ما در انجام مأموریت‌ها به ویژه مأموریت‌های فرهنگی کمال تشکر را دارد.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

صلاحی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات رقابت با نام نویسی 17 هزار نفر، بوده است، بیان کرد: تمامی شرکت‌کنندگان از نظر ما برنده هستند چون هر فردی که در مسابقات قرآن ثبت نام می‌کند برنده است.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال چند فعالیت اساسی و مهم در حد توان ما و نه در شأن قرآن انجام شده است، بیان کرد: یکی از آنها برپایی کانون قرآن در تمامی فرهنگ‌سراهای شهر تهران بوده است که کلاس‌های آن به صورت رایگان برگزار می‌شود.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

سپس از هر کدام از برگزیدگان این دوره از مسابقات با حضور مسئولان با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل به عمل آمد. همچنین تکریم پیشکسوتان قرآنی یحیی علیمردانی، حسن رنجبر و محمد طالبی‌پور و همچنین حنانه خلفی، حافظ نوجوان کل قرآن کریم با اهدای لوح سپاس و هدایا حسن ختام این برنامه بود.

از حاشیه‌های این آیین اختتامیه می‌توان به برپایی غرفه عکس افتخاری، نمایشگاه تابلوی نقاشی پنج شهید کاروان اعزامی به حج تمتع  94 شهیدان حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، فؤاد مشعلی و امین باوی، برپایی نمایشگاه عرضه کتاب‌های قرآنی و مذهبی و غرفه لوگو و جورچین قرآنی ویژه کودکان و خردسالان در محوطه بیرونی مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین بود.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

همچنین قرار دادن بنرهای رنگی به تفکیک رشته و شماره‌ها به گونه‌ای که هر کدام از منتخبان این دوره با نظمی خاص در کنار شماره‌اش و در ابتدای مجلس نشسته بود، از دیگر موارد قابل تأمل در آیین پایانی سومین دوره مسابقات قرآن سراج بود.

چهارشنبه//سومین مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران بکار خود پایان داد

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

captcha