فقدان قاریان ایرانی در هر مسابقه بین‌المللی تضعیف آن رویداد است
کد خبر: 3483187
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
قره‌شیخلو:

فقدان قاریان ایرانی در هر مسابقه بین‌المللی تضعیف آن رویداد است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه مسابقات قرآن مصر از استانداردهای لازم برخوردار نیست که ما بخواهیم برای حضور نماینده‌مان در آن اهمیتی قائل شویم، گفت: فقدان قراء و حفاظ ایرانی، تضعیف برای هر مسابقه بین‌المللی قرآن در سطح جهان است.

مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی کشورمان درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اطلاعیه اخیر اوقاف مصر در خصوص عدم دعوت از قاریان ایرانی گفت: مسابقات قرآن مصر را از نزدیک ندیده‌ام، اما شنید‌‌ه‌‌ها حاکی از این است که استانداردهای مسابقات بین‌المللی را دارا نیست.
رئیس سازمان دارالقرآن‌ عنوان کرد: معتقدم سازمان‌های دست‌اندرکار حتی برای پاسخ مثبت به دعوت‌هایی که از قراء ایرانی می‌شود، باید ملاحظه کنند که آن مسابقات، استانداردهای لازم یک مسابقه بین‌المللی و جهانی را دارد یا خیر؟ قراء ایرانی در هر مسابقه‌ای نباید شرکت کنند، بلکه باید در مسابقه‌ای حضور پیدا کنند که استانداردهای لازم را داشته باشد.
مسابقاتی بدون استانداردهای لازم
قره‌شیخلو اظهار کرد: اینکه مصر مسابقه قرآن برگزار می‌کند و بدون اینکه سایر شرکت‌کنندگان از نوع خواندن و فضای مسابقه مطلع باشند، قاریان را تک به تک به اتاق هیئت داوران می‌برند، پس قطعا این مسابقه، بین‌المللی نیست. لذا بحث این است که قاریان ایران نباید خودشان را در هر مسابقه‌ای مشتاق نشان دهند. بلکه باید در مسابقاتی نماینده ایران وجود داشته باشد که استانداردهای مسابقه بین‌المللی قرآن را داشته باشد.
وی عنوان کرد: از سویی دیگر کشور مصر نیز مثل خیلی از کشورها که اشتباهات آشکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، بین‌المللی انجام می‌دهند، این عملکردش هم یکی از اشتباهاتی است که نسبت به تعاملش با کشور ایران در حوزه قرآنی و فرهنگی انجام می‌دهد.
نبود نمایندگان ایران در هر مسابقه قرآنی مشهود است
قره‌شیخلو تصریح کرد: نباید نگاه‌ها، نگاه‌های تنگ‌نظرانه و تحجرگرایانه باشد. متأسفانه مسئولان دینی مصر، نگاه‌های بسته و متحجرانه‌ای دارند که این به جایگاه مصر به عنوان کشور اسلامی لطمه می‌زند. بالاخره این تعاملات و ارتباطات در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های فرهنگی می‌تواند منتج به نزدیکی دو ملت شود.
وی با اشاره به اینکه اگر قاریان ایرانی در مسابقات قرآن مصر حضور پیدا نکنند، چیزی از آنها کم نمی‌شود، عنوان کرد: اما قطعاً این سؤال در ذهن شرکت‌کنندگان در مسابقات مصر مطرح می‌شود که نماینده ایران که تقریبا در تمامی مسابقات جهان اسلام، حضور دارد، کجا هست؟
عدم دعوت اهمیتی ندارد
قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه نمایندگان ایران چه قراء و چه حافظان در مسابقات قرآن جهان اسلام جزو مطرحان مسابقات بین‌المللی و رتبه‌داران هستند، اضافه کرد: اگر تصور کنیم که مسابقات مصر آن شاخص‌های مسابقات بین‌المللی را داشته باشد،‌ قطعاً این امر عدم دعوت، موجب افول جایگاه مسابقات بین‌‌المللی مصر می‌شود. خیلی برای قاریان ایرانی مهم نیست که کشور مصر از آنها دعوت نکرده است.
رئیس سازمان دارالقرآن‌ در پاسخ به این سؤال که آیا در این خصوص باید مقابل به مثل انجام گیرد؟ افزود: به نظرم باید طبق آیه قرآن «يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ» با این موضوع برخورد شود. ما علاقه‌مند به ارتقای سطح تعامل با کشورهای اسلامی به ویژه کشور مصر که جایگاه دیرین و کهنی دارد، هستیم.
وی تأکید کرد: کشور ایران، دنبال تعامل است و دنبال این امر هستیم که سطح روابطمان از طرق مختلف با کشورهای اسلامی ارتقا پیدا کند و اگر آنها کار اشتباهی می‌کنند ما نباید آن را تکرار کنیم و باید آنها را دعوت کنیم تا فضای کشور را ببینند و بدانند که در حق ما اشتباه می‌کنند و اشتباه حکم می‌دهند.
مطالب مرتبط
captcha