نمایش قرآن‌های خطی در حاشیه مسابقات کویت
کد خبر: 3489353
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

نمایش قرآن‌های خطی در حاشیه مسابقات کویت

گروه بین‌الملل: نسخه‌هایی خطی از قرآن در قالب نمایشگاهی در حاشیه هفتمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن جایزه کویت در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نمایش قرآن‌های خطی در حاشیه مسابقات کویت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «alkhaleej.ae»، مرکز فرهنگ و میراث «جمعه الماجد» شهر «دبی» امارات، نسخه‌هایی خطی از قرآن را که متعلق به صدها سال پیش است، در قالب نمایشگاهی در حاشیه هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن «جایزه کویت» در معرض دید عموم قرار داده است و هر یک از این قرآن‌ها، داستان و حکایتی دارد.

این مرکز همچنین، مجموعه‌‌ای از نسخه‌های خطی با موضوع «علوم قرآنی»، «رسم‌الخط مصحف»، «تعداد آیات قرآن» و «وقف و ابتدا» را در معرض دید عموم قرار داده که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه خطی کتاب «طيبة النشر في قراءات العشر»(به قلم ابن الجزری، ۷۵۱ هـ - ۸۳۳ هجری قمری) و «الشاطبیة»(به قلم امام القراء ابومحمد قاسم بن فیره‏ شاطبى از علمای قرن ششم هجری) اشاره کرد.

همچنین، در آیین افتتاحیه این مسابقات «شیخه المطیری»، رئیس بخش فرهنگ ملی مرکز فرهنگ و میراث «جمعه الماجد» امارات، نسخه‌ای خطی از کتاب «المقنع في معرفة مرسوم مصاحف أهل الأمصار» را که در قرن پنجم هجری قمری به قلم «أبو عمرو الداني» از علما و مفسران قرآنی اندلس تألیف شد، به شیخ «صباح خالد الصباح»، معاون نخست‌وزیر کویت اهدا کرد.
 
مرکز میراث و فرهنگ «جمعة‌ الماجد» دبی در این نمایشگاه همچنین، مجموعه‌ای از انتشارات تخصصی خود مانند کتاب «الوقف و الابتداء» به قلم «ابوجعفر الکوفی الضریر» از قراء‌ و علمای علم نحو متوفی در سال 231 هجری قمری، کتاب «الإيجاز في معرفة ما في القرآن من منسوخ وناسخ» نوشته «محمد بن برکات المصری» متوفی در سال 520 هجری قمری و کتاب «
سنا النّيِّرَيْن
سنا النّيِّرَيْن
سنا النّيِّرَيْن
سنا النّيِّرَيْن» نوشته «عبدالغنی بن شاکر بن محمد السادات» متوفی در سال 1265 هجری قمری را عرضه کرده است.

هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ،‌تلاوت و تجوید قرآن جایزه کویت از روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه آغاز شد و تا اول اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت؛ نفرات برتر این دوره از مسابقات با حضور «صباح احمد جابر الصباح»، امیر کویت تجلیل خواهند شد.

گفتنی است، مرکز میراث و فرهنگ «جمعه الماجد» شهر دبی، یک مرکز فرهنگی در امارات است که کتابخانه آن مشتمل بر 500 هزار جلد کتاب است که حدود 50 هزار آن نسخه خطی است.
captcha