دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟
کد خبر: 3495989
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
یادداشت/

دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟

گروه ‌بین‌الملل: اسلام‌هراسی را می‌توان چکیده‌ای از سیاست‌های غرب دانست که ریشه‌ در دشمنی‌ دیرینه با اسلام و مسلمانان‌ دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در جامعه آمریکا و غرب پیش‌داوری‌های منفی علیه اسلام و مسلمانان افزایش یافته است. در واقع اسلام‌هراسی به ابزاری مبدل شده است که سیاستمداران غربی از آنان برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. در این میان پناهندگانی که به دلیل بروز جنگ و ویرانی در کشورشان به اروپا پناه می‌برند، بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند.

فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی با سوء استفاده از نام اسلام نیز موجب شده است که در ماه‌های اخیر موج جدیدی از اسلام‌هراسی در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا به راه افتد. اسلام‌هراسی، هم بافت جامعه غرب و همچنین اقتصاد و امنیت مسلمانانی که در اروپا و آمریکا ساکن‌اند را در معرض خطر قرار داده است.

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسلمانان به یکی از موضوعات مهم در سخنرانی‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی تبدیل شده‌اند. در این میان، هریک از نامزدهای انتخاباتی رویکردهای متفاوتی را نسبت به مسلمانان دارند.

«دونالد ترامپ» که یکی از نامزدهای انتخاباتی جمهوری‌خواه است، در میتینگ‌های انتخاباتی خود بارها مخالفتش را با حضور مسلمانان در اروپا به طور علنی ابراز کرده است. وی که خود یکی از علل اصلی گسترش اسلام‌هراسی در غرب به شمار می‌آید، بر این عقیده است که باید با مسلمانان مقابله کرد. اما آنچه در این میان بیشتر از سیاست‌های ضد اسلامی ترامپ اهمیت دارد، موضوع پیشتازی وی در برخی از رأی گیری‌های مجازی است. این در واقع مایه تأسف و تعجب است که چنین سیاستمداران افراط‌گرا طرفدارانی هم دارد.

بررسی علل گسترش اسلام هراسی در غرب/ دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟

شاید بتوان علل این وقایع را در این یافت که همزمان با حوادث 11 سپتامبر و تحولات اخیر در خاورمیانه سیاستمدران منفعت‌طلب، بذر اسلام‌هراسی را در غرب بیش از پیش کاشتند.

اولین موج اسلام‌هراسی در اروپا را می‌توان پس از حوادث 11 سپتامبر دانست. این واقعه که خود یکی از دسیسه‌های غرب بود، موجب شد که ایالات متحده آمریکا با ادعاهای واهی، دو کشور در خاورمیانه را اشغال کند. در پی جنگ‌هایی که آمریکا در خاورمیانه به راه انداخته بود، فقر و بیکاری در میان جوانان بیداد می‌کرد. این خود بعدها بهانه‌ای برای برخی از افراط‌گرایان برای تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه شد.

می‌توان گفت ترامپ نیز پیرو همان سیاست‌هایی است که «جورج بوش»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دستور کار خود داشت.

یکی از نویسندگان «مؤسسه اندیشه استراتژیک» ترکیه، ادعای به خطر افتادن امنیت کشور آمریکا توسط مسلمانان را یکی از سیاست‌های عوام‌فریبانه ترامپ نام برده بود که وی قصد دارد با این کار به اسلام‌ستیزی در اروپا لباس مشروعیت بپوشاند.

این نویسنده ترک، به پاسخ کلیشه‌ای ترامپ در برابر انتقادات اشاره کرده بود که می‌گوید: «من در نه مورد دین بلکه در مورد امنیت کشورمان بحث می‌کنم».

در واقع دونالد ترامپ، با بهانه قرار دادن مسائل امنیتی به دشمنی با مسلمانان رسمیت می‌بخشد.

طبق گزارش‌های اخیر یکی از اندیشکده‌های آمریکایی به نام «مرکز ترقی آمریکا»، برای گسترش اسلام‌هراسی در این کشور چند فاینانسور(کارفرما)، حمایت‌های گسترده مالی انجام می‌دهند. براساس‌ گزارش، این حامیان مالی از سال میلادی 2001 تاکنون 57 میلیون دلار را در اختیار سازمان‌هایی قرار داده‌اند که وظیفه آنان فقط دشمنی با اسلام است.

صنعت اسلام‌هراسی در غرب که با بودجه‌های هنگفتی تغذیه می‌شود، دست امثال ترامپ را برای اتهام ترور و خشونت‌طلبی به مسلمانان بازتر نگه می‌‌دارد.

این به راستی جای تأمل دارد که فعالان حقوق بشر در جوامع غربی که یهودی‌ستیزی را یک جنایت می‌دانند، چگونه است که در برابر اسلام‌ستیزی سکوت اختیار می‌کنند؟

اما آنچه که در این میان سیاست‌های اسلام‌ستیزان غربی را نقش برآب می‌کند، هوشیاری برخی از مسلمانان ساکن اروپا و آمریکاست که با فعالیت‌های فرهنگی متنوع سعی می‌کنند چهره حقیقی اسلام را به جوامع غرب نشان دهند.

بررسی علل گسترش اسلام هراسی در غرب/ دونالد ترامپ چه می‌خواهد؟

برخی از مسلمانان اروپا و آمریکا با بر‌گزاری کنفرانس‌های متعدد، راه‌اندازی کمپین‌های گوناگون و ساخت فیلم‌ها و برنامه‌هایی با موضوع اسلام موجب می‌گردند که این بودجه‌های کلان که برای دشمنی با اسلام خرج می‌شود، بیهوده تلف گردد.

مسلمان باید جوامع غربی را از ذات حقیقی و رحمانی اسلام مطلع کنند. مردم غرب باید در یابند که اسلام مظهر فرهنگ و ارزش‌ها است. آنان باید واقف شوند که اسلام دین رحمت و دوستی است و ادعاهای گروه‌های تروریستی هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

captcha