داعش معبد تاریخی موصل را منهدم کرد + عکس
کد خبر: 3505321
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸

داعش معبد تاریخی موصل را منهدم کرد + عکس

گروه بین‌الملل: گروه تروریستی داعش معبد تاریخی نابو را در شهر موصل، مرکز استان نینوا در عراق، با مواد منفجره و بولدوزر منهدم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، گروه تکفیری داعش دیروز، 18 خرداد‌ماه، تصاویری ویدئویی از این حمله منتشر کرد.
این معبد تاریخی مربوط به دوره بابلی‌ها در حدود بیش از یک‌هزار سال پیش از میلاد مسیح بود.  نابو، در باور بابلی‌ها خداوند خرد و نوشتن بود و چندین معبد به نام او در دوران آشوری و بابلی در عراق ساخته شده بود.  
این نخستین باری نیست که گروه داعش دست به تخریب آثار باستانی عراق به ویژه آثار شهر موصل می‌زند.
داعش مرداد ماه سال 1394 تصاویری منتشر کرد که نشان می‌داد، عناصر این گروه مشغول تخریب آثار باستانی تمدن‌های آشوری و یونانی در شهر موصل هستند. در آن زمان دیوارهای باستانی استان نینوا در جنوب شرق شهر موصل تخریب شدند.
در فروردین ماه سال 1394 نیز ویدئویی منتشر شد که در آن تروریست‌های داعش در حال تخریب یک سایت بزرگ و جهانی مربوط به آثار باستانی در شهر تاریخی هاترا در استان نینوا در عراق بودند.
گروه تکفیری داعش سایت‌های باستان‌شناسی مهمی را در شمال عراق نابود کرده است. داعش در 23 فروردین سال 1394 ویدئویی منتشر کرد که اعضای این گروه را در حال تخریب این شهر باستانی نشان می‌داد. 
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، تخریب سایت شهر نمرود را یک «جنایت جنگی» خواند.
عراق از خرداد 1393 (ژوئن 2014) با پدیده شوم داعش دست و پنجه نرم می‌کند، اما این گروه تروریستی اخیراً بسیاری از مناطق تحت تسلط خود را در عراق از دست داد.
گروه تروریستی داعش در حالی تصاویر مربوط به انهدام معبد نانو را منتشر کرده است که نیروهای ارتش عراق به پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی اخیراً عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری کامل منطقه فلوجه در استان الانبار آغاز کرده و به دستاوردهای بزرگی رسیده‌اند.
ناظران می‌گویند فلوجه دروازه ورود به استان نینوا است و با بازپس‌گیری شهر موصل، پایتخت خودخوانده داعش در این استان در شمال عراق، موجبات شکست کامل گروه داعش فراهم می‌شود. در حال حاضر نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی به حدود 30 کیلومتری موصل رسیده‌اند.
تهدید به نابودی اهرام مصر
العالم نیز به نقل از روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داد پس از منفجر کردن معبد نابو، یکی از عناصر داعش به نام ابو ناصر الانصاری در برابر دوربین ظاهر می‌شود و تهدید می‌کند که همه معبدهای باستانی، از جمله اهرام مصر را منهدم می‌کند.
این نخستین‌بار نیست که داعش، تهدید به نابود کردن اهرام سه گانه می‌کند؛ پیش از این نیز ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش و خلیفه خودخوانده این گروه تروریستی، تهدید کرده بود که اهرام سه گانه و مجسمۀ ابوالهول را منهدم می‌کند، به این بهانه که آثار باستانی، بت هستند و با اصول عقاید اسلامی مغایرت دارند.
در این ویدئو همچنین، بولدوزرهایی به نمایش گذاشته می‌شوند و تهدید می‌شود که دروازه «ادد» و «ماشکی» از آثار باستانی شهر نینوای عراق نابود خواهند شد.
داعش معبد تاریخی موصل را منهدم کرد

داعش معبد تاریخی موصل را منهدم کرد
لحظه انفجار معبد نابو

داعش معبد تاریخی موصل را منهدم کرد
توضیحات تاریخی بر دیوار معبد نابو
captcha