12 توصیه مقام معظم رهبری پیرامون شب قدر را نصب‌العین خود قرار دهیم
کد خبر: 3510054
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور تاکید کرد:

12 توصیه مقام معظم رهبری پیرامون شب قدر را نصب‌العین خود قرار دهیم

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) گفت: دریکی از پیامهای مقام معظم رهبری دیدم که12 رهنمود برای شب قدر دارند وچه زیباست که آنها را نصب العین خود قرار دهيم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، قبل از پاسخ به پرسش‌های خبرنگار ایکنا پیرامون شب قدر سخن خود را با این شعر آغاز کرد:
آمده ماه صیام سنجر سلطان رسید
دست بشوی از طعام مائده جان رسید
وی ادامه اداد: ماه مبارک رمضان ماهی است که باید سالکین إلی الله برمائده الهی نشسته و فضای جان خود را با آیات کتاب وحی عطر آگین سازند و آماده دیدار حضرت دوست گردند که خداوند متعال هم در این باره می‌فرماید: «الصوم لی وانا اجزی به» روزه از من و منم پاداش آن و برای روشن شدن مطلب در همین مورد شعری را قرائت کردند
جزای روزه داران دیدن یار    که بنشینند  در ایوانت ای ماه
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان اضافه کرد: اگر پاداش پارسایان روزه‌دار مقام قرب الهی است  (که هست)در شب قدر باید ازخدا بخواهیم حجاب‌ها و پرده‌هایی که در پرتو گناه ایجاد شده و در افق جانمان سایه افکنده ومانع تابش نور خدا است  برطرف شود.
وی ادامه داد: به تعبیر پیامبر اکرم (ص) بهترین عمل عبادی در این ماه پرهیز از گناه است؛ چراپرهیز؟ زیرا گناهان چونان ابری تیره و تار فضای روح انسان را تاریک می‌سازد و نمی‌گذارد نور الهی در جان آدمی انعکاس یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور افزود: درشب قدر ازخداوند قرب و نزدیک شدن به مقام اسماء و صفات او را خواهان باشیم.



استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) در پاسخ به این پرسش که در شب قدر چه کار کنیم که اشک چشم داشته باشیم تشریح کرد: یکی ازموانعی که حالت عرفانی وشهود معنایی را از انسان سالک گرفته و نمی‌گذارد رقت قلب وخشوع روحی ایجاد شود وناچار اشک انسان سالک رامی‌گیرد گناه است کوشش کنیم از تمامی گناهان فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: جهت ایجاد خشوع قلبی باید به چند نکته توجه کنیم، ازگناهان دوری کرد و از غذای شبهه‌ناک پرهیز کنیم. توسل به امام حسین(ع) وتوجه به مصائب آن حضرت داشته باشیم و به یتیمان و نوازش کودکان یتیم وسرپرستی آنها توجه کنیم.

اینترنت و شبکه‌های مجازی باعث نشود از شب قدر غافل شویم

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور با تاکید بر اینکه که درطول سال شبی به عظمت شب قدر نداریم واصلا قابل تدارک نیست تشریح کرد: از کارهایی مانند  ارسال پیامک و پست گذاشتن درشبکه‌های اجتماعی، صحبت کردن با دیگران و سرگرمی‌های بی محتوا، بپرهیزیم چون مانع بهرمندی ما ازفیوضات این شب عزیز می‌شود.
این خطیب و کارشناس حوزوی در پاسخ به این پرسش که جایگاه شب قدر در دنیای جدید و نسبت این شب با عقلانیت مدرن چیست تشریح کرد: شب قدر یک هدیه ماورایی است واز عالم غیب وملکوت هستی از آسمان به انسان تقدیم شده است وگزارهایی که ازطرف خداوند توسط رب النوع علم الهی جبراییل(ع) بر پیامبر نور وآگاهی  فرود آمده زمانی که درجامعه بشری مطرح شود آن هم درقالب واژه‌ها والفاظ هرکس در آن دقت کند می‌یابد که درتضاد با عقلانیت نیست  چه درعصر مدرن وچه عصر پسامدرن.
وی در پاسخ به این پرسش که ما چگونه می‌توانیم از این شب‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم افزودند: در این شبها اول نیازمندی‌های اجتماعی را ومشکلات همه مردم بخواهیم وسپس حاجات فردی را درخواست کنیم.
استاد حوزه علمیه و خطیب شهر تهران ادامه داد: ره آورد قدر،  قرآن کریم است و همه ارزشهای این شب در پرتو نزول آیات الهی است. و بهترین خواسته ما در این شبها فهم و درک و تدبر در قرآن کریم باشد همان طور که  قرآن جلوه‌ای از جلوات حضرت حق است.
به دعای فردی اکتفا نکنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا شب قدر تنها نتایجی فردی دارد و یا برای اجتماع نیز دستاوردهایی خواهد داشت تشریح کرد: ‌حواسمان باشد در دعا و نیایش تنها دعای فردی نکنیم به نیاز همگان و نیازهای اجتماعی توجه کنیم.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی مفسر کبیر قرآن  به علامه حسن زاده گفته بودند از زمانی که خود راشناخته‌ام دعای فردی نکرده‌ام.
 12 توصیه رهبر پیرامون شب قدر را نصب‌العین کارمان قرار دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پورگفت: در یکی از پیامهای مقام معظم رهبری دیدم که 12 رهنمود برای  شب‌ قدر  دارند و چه زیباست که آنها را نصب العین خود سازیم.
توصیه حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور به جوانان


حجت‌الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) تهران و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل ستارخان در پایان یادآور شد: امیدوارم همه ما به ویژه جوانان عزیز و دین باور و معاداندیش از این شبهای سرشار از معنویت و عبودیت بیشترین استفاده را برده و خود را مشغول  دنیای مجازی نکنند که حقیقت را از دست بدهند.
علیرضا برومند

captcha