رئیس انجمن اعجاز قرآن سوریه دارفانی را وداع گفت
کد خبر: 3541487
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

رئیس انجمن اعجاز قرآن سوریه دارفانی را وداع گفت

گروه بین‌الملل: علامه «محمد راتب النابلسی»، اندیشمند و مبلغ برجسته سوری و رئیس انجمن اعجاز قرآن این کشور، پس از یک دوره کشمکش با بیماری، دعوت حق را لبیک گفت.

درگذشت علامه محمد راتب نابلسی؛ اندیشمند سوری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «tgared.com»، علامه محمد راتب نابلسی، اندیشمند و مبلغ برجسته سوری و رئیس انجمن اعجاز قرآن این کشور بود که پس از یک دوره کشمکش با بیماری در سن 77 سالگی در شهر «امان» پایتخت اردن دارفانی را وداع گفت.

زندگینامه علامه محمد راتب نابلسی
علامه محمد راتب النابلسی در شهر «دمشق»، پایتخت سوریه متولد شد، پدرش از علمای بزرگ دمشق بود که بیشتر در مساجد دمشق مشغول به تدریس علوم دینی بود.
وی پس از اتمام دوره دبیرستان در مؤسسه تربیت‌ معلم ‌دمشق ثبت‌نام کرد و در سال ۱۹۵۶ میلادی از این مرکز فارغ‌التحصیل شد، النابلسی در ادامه در گروه زبان عربی دانشکده ادبیات دانشگاه دمشق ثبت‌نام کرد و موفق به کسب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از این دانشگاه شد.
النابلسی در نهایت در سال 1999 میلادی مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه شهر «دبلین»، پایتخت ایرلند کسب کرد. موضوع رساله دکتری وی «تربیت کودکان در اسلام» بود که وزارت فرهنگ و ارشاد ملی سوریه آن را چاپ و منتشر کرد.
وی همچنین، در جوانی شروع به یادگیری علوم دینی کرد و این علوم را در محضر جمع زیادی از علمای دمشق فراگرفت. وی همچنین بر علوم بسیاری از جمله تفسیر،حدیث، فقه و سیره تسلط داشت.
علامه محمد راتب نابلسی به مدت 30 سال در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه‌ دمشق مشغول به تدریس بود. وی همچنین «اعجاز علمی قرآن و سنت» را در دانشکده‌های الهیات و اصول دین این دانشگاه تدریس می‌کرد و بر نشریه «نهج الاسلام»(رویکرد اسلام) وزارت اوقاف سوریه نظارت داشت و در تعدادی از همایش‌های اسلامی در کشورهای عربی و خارجی نیز شرکت کرد و به ارائه سخنرانی‌های دینی پرداخت.
وی در سال ۱۹۷۴ میلادی به‌عنوان خطیب در مسجد جامع پدربزرگش «شیخ عبدالغنی النابلسی» انتخاب شد و در این مسجد علاوه بر خطابه و سخنرانی‌های دینی، به تدریس کلاس‌های قرآنی و دینی نیز مشغول شد.
این مبلغ برجسته سوری تألیفات زیادی داشت که مهم‌ترین آن‌ها کتاب سه جلدی «نظرات فی الاسلام»(نظریاتی در اسلام) است که به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است. کتاب سه جلدی «تأملات فی الاسلام» که به زبان انگلیسی ترجمه شده  و کتاب «الاسراء والمعراج» دوجلد و کتاب «موسوعه الاعجاز العلمی فی القرآن والسنه» از دیگر آثار  ارزشمند وی به‌شمار می‌آید.
captcha