خواسته نماینده ایران در مسابقات قرآن سودان که محقق نشد
کد خبر: 3553517
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

خواسته نماینده ایران در مسابقات قرآن سودان که محقق نشد

گروه مسابقات: نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان با اشاره به اینکه شناخت خوبی از این مسابقات دارد، گفت: همکاری‌های خوبی برای حضور در این مسابقات از سوی نهادهای داخلی صورت گرفته است و تنها در یک مورد این همکاری مناسب نبود.

محمد خاکپور، حافظ کل قرآن کریم و نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه در دی‌ماه به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان اعزام می‌شود، گفت: روز 14 دی‌ماه به این مسابقات اعزام خواهم شد تا در این دوره از مسابقات بین‌المللی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشم.
وی با اشاره به اینکه در این مسابقات هیچ همراه و راهنمایی ندارد، افزود: با توجه به اینکه امکان همراه داشتن راهنما نیست با نمایندگان کشورمان در ادوار گذشته این مسابقات، صحبت‌هایی در مورد مسابقات و سطح و کیفیت آن داشته‌ام.
خاکپور تصریح کرد: آئین‌نامه این مسابقات شبیه مسابقات الجزایر و اردن است که خوشبختانه قبلاً در این مسابقات حضور داشته‌ و اطلاع نسبی از آئین‌نامه مسابقات دارم.
وی گفت: براساس برآوردهایی که صورت گرفته است، حدود 50 درصد نمره در این مسابقات به حسن حفظ، 45 درصد نیز تجوید و پنج درصد دیگر نیز به مواردی همچون وقف و ابتدا و ... اختصاص دارد.
این حافظ کل قرآن در ادامه در مورد میزان شناختی که از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان دارد، گفت: در سایت رسمی مسابقات، اطلاعات کامل در مورد داوران داده شده است، داوران این دوره از مسابقات از کشورهای یمن، لبنان و سودان هستند، اما هیچ اطلاعاتی در مورد سایر شرکت‌کنندگان ندارم.  
وی با اشاره به اینکه مسئولان برگزارکننده مسابقات در کشور سودان بسیار به این رقابت بها می‌دهند، افزود: از ماه‌ها قبل بلیط میهمانان و شرکت‌کنندگان در این مسابقات آماده شده است و با اینکه چندین روز به این مسابقات باقی مانده است، اما هفته قبل ویزا را نیز ارسال کردند. در صورتی که در مسابقات دیگر اینگونه نیست، به عنوان مثال در مسابقات اردن و الجزایر که حضور داشتم یک یا دو روز قبل از آغاز مسابقات ویزاها آماده شد.
خاکپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد میزان همکاری نهادهای داخلی برای شناخت بیشتر مسابقات سودان و سایر همکاری‌ها، بیان کرد: از سازمان اوقاف تقاضا داشتم که با داوران ارتباطاتی برقرار کنند تا تلاوتی از خودم را برای آنها ارسال کنم و نظر آنها را در این مورد جویا شوم که این امر میسر نشد. به اعتقاد من این مهم‌ترین موردی بود که می‌توانست بیشترین کمک را به من داشته باشد.
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان خاطرنشان کرد: البته هماهنگی‌هایی که برای این حضورها صورت می‌گیرد زحمات زیادی دارد، ‌با این وجود یکی از خلاءهایی که احساس می‌شود این است که در حال حاضر به یک راهنما و استاد که بتوانم تمرینات مشخص داشته باشم، نیاز دارم،‌ استادی که مد نظر من بود «محمدرضا ستوده‌‌نیا» بود که با توجه به اینکه در اصفهان حضور دارند برخی مشکلات برای رفت ‌و آمد وجود دارد و همکاری‌های چندانی برای این کار صورت نگرفت.
خاکپور اظهار کرد: البته غیر از مسئله استاد راهنما که حتی از طریق شورای عالی قرآن نیز پیگیری کردم که تحقق نیافت، در دیگر امور همکاری‌های خوبی صورت گرفت، یکی از این همکاری‌ها در اختیار گذاشتن منابع بخش تفسیر مسابقات بود. با توجه به اینکه مسابقات سودان آزمون تفسیر نیز دارد منابع آزمون تفسیر به خوبی در اختیار من قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا با تأکید بر اینکه از آمادگی مطلوبی برای حضور در این مسابقات برخوردار است، گفت: در روزهای اخیر به طور مرتب با دو نفر از حفاظ بین‌المللی کشورمان حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی و مجتبی فردفانی دارندگان رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادوار گذشته ارتباط برقرار کرده و از تجارب این دوستان استفاده می‌کنم.
خاکپور با تأکید بر اینکه چهار سال است کار حفظ خود را به پایان برده است، اذعان کرد: طی این چهار سال تمرینات مختلف خودم را برای تثبیت محفوظات ادامه داده‌ام و روزانه حدود سه جزء از قرآن کریم را به صورت نگاه چشمی، ‌پاسخگویی به سوال و ... مرور می‌کنم که حدود چهار ساعت از وقت من را به خود اختصاص می‌دهد.
یادآور می‌شود محمد خاکپور متولد سال 1372 بوده و کارشناسی علوم قرآن و حدیث را دارد و هم اکنون در حال تحصیل در حوزه علمیه خراسان است، وی از سال 1389 وارد مسابقات سراسری قرآن کریم شده و در رشته‌های حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم موفق به کسب رتبه‌هایی شده است که مهم‌ترین آنها کسب رتبه دوم در مسابقات سراسری قرآن در تبریز بود.
خاکپور همچنین تاکنون در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای اردن و الجزایر حضور یافته است که نتیجه آن کسب رتبه چهارم در رشته حفظ 20 جزء در مسابقات اردن و عدم موفقیت در مسابقات الجزایر بوده است.
captcha