گر بر سر نفس خود امیری مردی/ چهار مرحله حفظ نفس
کد خبر: 3580163
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد:

گر بر سر نفس خود امیری مردی/ چهار مرحله حفظ نفس

کانون خبرنگاران نبأ: خطیب سرشناس تهران گفت: هوای نفس دشمنی است همراه ما و شجاع‌ترین انسان‌ها و قهرمان‌ترین افراد بر روی کره زمین کسی است که بر هوای نفس خویش غالب باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، شامگاه پنج‌شنبه 12 اسفند ماه سال جاری مصادف با شهادت حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه(س) در حسینیه بیت‌الرقیه(س) گفت: شجاع‌ترین انسان‌ها و قهرمان‌ترین افراد بر روی کره زمین کسی است که بر هوای نفس خویش غالب باشد؛ «گر بر سر نفس خود امیری مردی، ور بر دگری خرده نگیری مردی، مردی نبود فتاده را پای زدن، گر دست فتاده ای بگیری مردی»


این خطیب تهران گفت: علما برای حفظ نفس چهار مرحله گفتند: مرحله اول، مشارطه، نفس، تو را به گناه دعوت می‌کند تو نفس را دعوت به طاعت کن و در ابتدای روز با خود شرط کن که تا به آخر روز از انجام هر گناهی دوری کنی؛ مرحله دوم، مراقبه، دائم مراقب نفست باش؛ نفس مانند دشمن است چقدر مواظب هستی که دشمن به تو نزدیک نشود و آسیب به شما نرسد همان طور مواظب نفست باش. مرحله سوم، محاسبه، «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا»، به حساب خود برسید پيش از آن كه به حسابتان برسند. همان طوری که شب‌ها مال‌هایتان را می‌شمارید و محاسبه می‌کنید همان طور اعمالت را محاسبه کن که چقدر در روز دروغ، غیبت و گناهان دیگر انجام دادی و روی کاغذ بنویس. مرحله چهارم، استغفار، اگر لقمه حرامی خوردی، استغفار و توبه کن و برای جبران این کار روزه بگیر، با چشمت نامحرمی دیدی، استغفار و توبه کن و برای جبران این کار قرآن بخوان. اگر با زبانت گناه کردی توبه کن و سکوت کن و ذکر «لااله الاالله» زیاد بگو.
حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌نژاد در ادامه به روضه و ذکر مصیبت پرداخت.
در پایان هم عزادران حسنیه‌بیت‌الرقیه(س) دسته عزاداری تشکیل دادند و از درب حسینیه حرکت کردند و در میدان  دوم نیروی هوایی تجمع کردند.

علیرضا برومند


captcha