افزایش 10 درصدی اعتبارات نمایشگاه/ اختصاص یارانه برای مؤسسات و خادمان قرآنی
کد خبر: 3596889
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
حجت‌الاسلام حشمتی خبر داد:

افزایش 10 درصدی اعتبارات نمایشگاه/ اختصاص یارانه برای مؤسسات و خادمان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه افزایش اعتبارات این معاونت در سال 96 تأثیری بر اعتبارات نمایشگاه قرآن ندارد، گفت: اعتبارات نمایشگاه به طور طبیعی شامل رشد سالانه بودجه آن که 10 درصد است، خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آخرین خبرها از نمایشگاه قرآن، ‌گفت: همه اقدامات و فعالیت‌ها برای برپایی نمایشگاه صورت گرفته است و تقریباً همه کمیته‌ها مشخص شده و احکام آنها نیز صادر شده است. تعدادی از کمیته‌ها به صورت زیرمجموعه‌ کمیته‌های بزرگ‌تر اعلام شده بودند که درخواست مستقل بودند داشتند و در حال حاضر مشغول بررسی وضعیت آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارهای شورای برنامه‌ریزی تمام شده است، افزود: کارهای مربوط به معاملات و قراردادها در حال انجام است تا شاهد نمایشگاهی سطح بالا باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش اعتبارات این معاونت در سال 96 و تأثیر آن بر بودجه نمایشگاه، بیان کرد: اعتبارات نمایشگاه همانند سال قبل است و تنها شاهد افزایش 10 درصدی اعتبارات آن که هر ساله به صورت معمولی انجام می‌گیرد، هستیم.

حشمتی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا افزایش اعتبار سال 96 را در پروژه‌ها و برنامه‌های جدید هزینه کنیم، اظهار کرد: بنابراین از این بودجه برای افزایش اعتبار نمایشگاه استفاده نخواهد شد. اعتبارات طبق سرانه هر فعالیتی 10 درصد افزایش دارد که نمایشگاه نیز به همین صورت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال توسط وزارتخانه مبلغی به عنوان یارانه در اختیار ما قرار گرفته است،‌ گفت: این مبلغ از محل یارانه‌های فرهنگی به نمایشگاه اختصاص یافته است که به فعالان قرآنی، خادمان و مؤسسات قرآنی اختصاص می‌دهیم.

رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه یارانه‌ها مشارکتی هستند،‌ افزود: خادمان قرآنی از قبل شناسایی شده و برای هر فرد سقفی مشخص خواهد شد که به صورت بن خرید ارائه خواهد شد. مؤسسات قرآنی نیز که زیر پوشش ارشاد هستند نیز مشخص هستند. البته همه چیز بستگی به این دارد که اعتبار نهایی ما چه میزان باشد. این یارانه باعث خواهد شد تا قدرت خرید بالاتر برود.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد افزایش کمی نمایشگاه قرآن در دوره بیست و پنجم نیز بیان کرد: مسئولان مصلی قسمت غربی را در اختیار ما گذاشته‌اند و این بخش نسبت به سال قبل به نمایشگاه اضافه خواهد شد.

حشمتی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش مخاطبان نمایشگاه، بیان کرد: این موضوع که نمایشگاه در مواردی با مخاطبان کمی مواجه می‌شود،‌ طبیعی است که بخشی از آن مربوط به زمان است و بخشی دیگر نیز برای این است که کارهای جدیدی ارائه نمی‌شود. نمایشگاه قرآن محل ارائه فعالیت‌های قرآنی است. کسی که قبلاً این فعالیت‌ها و دستاوردهای را دیده است رغبتی برای دیدن مجدد همان دستاوردها را ندارد.

رئیس نمایشگاه قرآن خاطرنشان کرد: موسسات قرآنی باید آثار و محصولات جدید ارائه دهند و ما تنها در نقش میزبان برای آنها خواهیم بود. بنابراین اگر کار و فعالیت جدیدی ارائه شود مردم حضور خواهند داشت. سال قبل نیز جمعیت خوبی آمده بود و حضور یک میلیون و 600 هزار نفر برای نمایشگاه قرآن آمار بدی نیست.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه کمیته مخاطبان در نظر گرفته شده است، گفت: این کمیته در مورد حضور اقشار مختلف مردم و دعوت از آنها برای حضور در نمایشگاه فعالیت خواهد داشت.

حشمتی همچنین در مورد میزان جدید بودن محتوای نمایشگاه نسبت به دوره قبل،‌ گفت: شاید حدود 30 درصد محتوای دوره بیست و پنجم جدید باشد. همانطور که گفته شد،‌ ما تنها میزبان نمایشگاه هستیم و مجموعه‌های دیگر باید نوآوری کنند و محصولات جدید ارائه دهند. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه موسساتی در نمایشگاه حضور می‌یابند همان محصولاتی که 20 سال قبل ارائه داده‌اند را ارائه می‌دهند، گفت: ما در حوزه معاونت تلاش کرده‌ایم تا محصولات جدید هنری و حجمی و ...را در نمایشگاه عرضه کنیم. بقیه نهادها نیز باید محصولات جدید را ارائه دهند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که خود معاونت نقشی در جدید بودن محتوای نمایشگاه دارد یا خیر،‌ گفت: ما تنها میزبانی نمایشگاه را بر‌عهده داریم و آثار جدید خودمان را ارائه می‌دهیم.

captcha