نمایش نفیس‌ترین قرآن جهان در تاتارستان
کد خبر: 3605106
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

نمایش نفیس‌ترین قرآن جهان در تاتارستان

گروه بین‌الملل: نفیس‌ترین قرآن جهان معروف به مصحف تاتاری در قازان، پایتخت تاتارستان در معرض دید دوستداران کتاب خدا قرار می‌گیرد.

نمایش نفیس‌ترین قرآن جهان در تاتارستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری الوفد، نفیس‌ترین قرآن جهان در سال 2011 در سالن کوچک و قدیمی ساختمان یادبود واقع در شهر بلغار در کرانه رود ولگای تاتارستان ساخته شد.
این مصحف نفیس که به مصحف تاتاری معروف است به دلیل جواهرات ارزشمندی که در آن به کار رفته، گران‌ترین و دومین مصحف بزرگ جهان است.
ابعاد این مصحف به اندازه‌های یک‌و‌نیم متر در دو متر و با وزنی به اندازه 800 کیلوگرم است که در 632 صفحه نگاشته شده است.
این مصحف که جلد آن با ورق‌های طلا، نقره، مرمر و سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه تزئین شده، برای چند ماه در مسجد «قول شریف» در شهر قازان تاتارستان به نمایش گذاشته می‌شود.
«مینتمیر شایمی‌یف»، رئیس‌جمهور سابق تاتارستان در سال 2011 در راستای احیای آثار تاریخی و فرهنگی این کشور یک شرکت ایتالیایی را مکلف به چاپ این نسخه از قرآن کریم کرده و «الدوس فائزوف»، مفتی جمهوری تاتارستان آن را به همه مسلمانان این کشور هدیه کرد.
با این نسخه بی‌نظیر از قرآن کریم که با طلا و مرمر تزئین شده است، نام تاتارستان به عنوان مالک گران‌ترین مصحف در جهان وارد کتاب گینس شد.
این مصحف تاکنون در موزه‌های فرانسه، انگلستان و سوئیس به نمایش گذاشته شده و میلیون‌ها مسلمان و گردشگر اروپایی تاکنون از آن دیدن کرده‌اند اما براساس توافق مسئولین مصحف و موزه‌های یاد شده کسی اجازه دست زدن به آن را نداشته است.
هم‌اکنون مصحف‌های نفیس بسیاری و جود دارد که در مکان‌های مختلف توجه دوست‌داران کتاب خدا را به خود جلب می‌کند. از جمله این مصحف‌های نفیس می‌توان از قرآن تاریخی که در ضریح امام علی‌(ع) در نجف اشرف وجود دارد، نام برد.
سعید الطریحی، شیعه‌شناس مقیم هلند در این باره می‌گوید: یکی از قدیمی‌ترین آثار ارزشمندی که در ضریح حضرت علی(ع) وجود دارد 550 مصحف باستانی نفیس است که تاریخ قدیمی‌ترین آن‌ها به قرن اول هجری باز می‌گردد.
در میان این مصحف‌ها همچنین قرآن‌هایی دیده می‌شوند که به وسیله طلا تزئیین شده و 420 قطعه جواهر که با سنگ‌های زمرد، یاقوت، الماس و مروارید مرصع شده، در آن به کار رفته است.
از دیگر مصحف‌های نفیس و عجیب می‌توان از مصحف مکتوب به نخ‌های طلا و نقره بر روی پارچه حریر شیشه‌ای مشکی نام برد که در سال گذشته یک هنرمند آذربایجانی به نام «تونزالا محمدزاده» آن را تهیه کرد.
این هنرمند آذربایجانی برای تهیه این مصحف از 50 متر پارچه حریر شیشه‌ای مشکی و یک متر و نیم نخ طلا و نقره استفاده کرده است.
وی معتقد است، این مصحف مهم‌ترین اثر هنری اوست که تلاش کرده بعد از سال‌ها کار هنری، اثری جدید را خلق کند.
تهیه این اثر سه سال زمان برده است و بعد از تحقیق درباره این که هیچ کس پیش از این قرآن را به صورت کامل بر روی حریر ننوشته است، این کار را انجام داد.
تونزالا ضمن ابراز خرسندی از این که توانسته است برای نخستین بار قرآن را بر روی حریر گلدوزی کند، می‌گوید: از آنجایی که با حروف عربی آشنا است به مشکل بزرگی در این راه برنخورد.
همچنین در اقدامی نادر برای نخستین بار در جهان، مجموعه طلا و جواهرات «النمر» در عربستان، مصحفی را که با دو کیلوگرم طلای  18 عیار پوشانده شده است، چاپ کرد.
این قرآن با مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی مانند الماس، یاقوت، زمرد و فیروزه تزئین و از بهترین کاغذها در سطح جهان که اطراف آن با آب طلا پوشانده شده، چاپ شده است.
این مصحف گرانبها همچنین به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده و بهترین طراحان جهان آن را نقش و نگار کرده‌اند.
captcha