کدام دسته از بیماران خونی مجاز به روزه‌داری هستند؟
کد خبر: 3605856
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
هادی‌پور تبیین کرد:

کدام دسته از بیماران خونی مجاز به روزه‌داری هستند؟

گروه سلامت: یک آنکولوژیست با اشاره به نحوه روزه‌داری در بیماران خونی همچون مبتلایان به تالاسمی مینور و ماژور، بیماران هموفیلی، بیماران عفونی خونی و ... گفت: تمام بیماران خونی باید با آخرین آزمایش خون خود به پزشک معالج مراجعه کرده و توصیه‌های لازم را برای روزه‌داری دریافت کنند.

محمود هادی‌پور، آنکولوژیست و مشاور سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان نحوه روزه‌داری در بیماران خونی پرداخت و اظهار کرد: بیماران تالاسمی ماژور که تغییرات غذایی موجب تغییرات متابولیسم در آنان می‌شود و داروهای آنان به گونه‌ای است که سر وقت باید مصرف شود، توانایی روزه‌داری ندارند.

هادی‌پور عنوان کرد: این افراد ممکن است دچار بی‌حالی ناشی از کم خونی بیماری شده و مشکلاتی برای آنان به وجود آید، به همین دلیل این بیماران نباید روزه بگیرند. اگر همه این بیماران ضمن مراجعه به پزشک خود اطمینان حاصل کنند که روزه‌داری در آنان مشکلی ایجاد نمی‌کند، این افراد هم مانند افراد عادی می‌توانند روزه بگیرند.

مشاور سازمان انتقال خون در امور مصرف کنندگان مستمر خون بیان کرد: فردی که تالاسمی مینور دارد از نظر ما بیمار نیست؛ چرا که فقط ناقل ژن تالاسمی بوده و تنها در صورت وجود مشکلات ثانویه روزه‌داری در آنان منع دارد وگرنه این افراد توانایی روزه‌داری دارند و عموما مانند فرد عادی باید رفتار کند. 

وی در رابطه با بیماران هموفیلی نیز اظهار کرد: آن دسته از بیماران هموفیلی که تغییرات غذایی موجب تغییرات انعقادی و افزایش خون‌ریزی در آنان می‌شود نیز بهتر است روزه نگیرند. اگر افراد دارای هموفیلی می‌خواهند روزه بگیرند حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند، چرا که ممکن است این افراد شرایط متفاوتی داشته باشند.

این آنکولوژیست بیان کرد: در بیماران عفونی خونی مانند کسانی که دارای HIV مثبت هستند، بسته به اینکه این افراد ناقل یا دارای بیماری هستند نیز شرایط روزه‌داری در آنان متفاوت است؛ اگر فرد تحت درمان باشد و سر ساعت دارو مصرف کند طبیعتا این افراد نمی‌بایست روزه بگیرند اما برای افراد ناقل منعی وجود ندارد.

وی در رابطه با بیماران دچار غلظت خون نیز تصریح کرد: در افرادی که دارای غلظت خون هستند نیز یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که این افراد باید مایعات کافی به خون آنان برسد، این یک مسأله خاص است و باید به میزان این غلظت توجه کنند، در برخی از این بیماران توصیه می‌شود که روزه نگیرند و به برخی دیگر مکررا توصیه می‌شود که روزه بگیرند، چرا که روزه داری برای آنان مفید است.

هادی‌پور یادآور شد: تمامی بیماران خونی که می‌خواهند روزه بگیرند باید با آخرین آزمایش خون خود به پزشک معالج مراجعه کرده و از آنان توصیه‌های لازم را برای روزه‌داری دریافت کنند، از سوی دیگر این پزشک آنان است که می‌تواند مجوز روزه‌داری برای آنان را صادر کند.   
captcha