آقافاضل مبل‌ساز؛ مروج قرآن در محله نیکنام + عکس
کد خبر: 3614080
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
گزارش از کاسبی که حبیب خداست؛

آقافاضل مبل‌ساز؛ مروج قرآن در محله نیکنام + عکس

گروه جلسات و محافل: می‌گویند کاسب حبیب خداست و آقای فاضل درخشان این دوستی با پروردگارش را محکم‌تر کرده است؛ چرا که کودکان محله نیکنام تهران، مدتی است که آقافاضل، تعمیرکننده مبل‌های فرسوده را معلم قرآن خود می‌نامند که همیشه با دست پر منتظر آمدن بچه‌ها در مغازه‌اش هست.

فاضل درخشان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این‌بار نمی‌خواهیم محفل قرآنی یا فلان جلسه قرآن استاد پیشکسوتی را معرفی کرده و به تصویر بکشیم. این بار خیلی ساده و خودمانی همراه آقافاضل درخشان شدیم که از یک ایده ساده توانسته است کار فرهنگی خودجوشی را انجام دهد.

فاضل درخشان، ذاکر اهل بیت(ع) حدود دو سال و پنج ماه است که طرحی قرآنی در مغازه مبل‌سازی واقع در بلوار نیکنام، قبل از اتوبان امام علی(ع) اجرا کرده است. این طرح از فاطمیه سال 1393 آغاز شد. آنجا آغاز شد که درخشان پشت شیشه مغازه نوشت، هرکس دو سوره کوچک از قرآن کریم را از حفظ تلاوت کند، یک پفک جایزه می‌گیرد. بعد از آنکه اطلاعیه زده شد، از همان ساعت‌های اول، بچه‌ها مراجعه کرده و دهان به دهان به دوستانشان گفتند.

نوشد///تلاوت قرآن و گرفتن جایزه در مبل سازی درخشان+عکس

فاضل درخشان، روی جایزه‌ها هم کار کارشناسی کرده است که چه چیزی را به عنوان جایزه قرار دهیم تا بچه‌ها جذب به این طرح شوند. رفته رفته، بچه‌ها کارهای بیشتری ارائه دادند و جوایز این طرح قرآنی هم متناسب با ارائه بچه‌ها، بالاتر رفت و حتی تاکنون 80 سکه پارسیان جایزه داده شده است. این طرح از دو سال و پنج ماهی که از آن گذشته است، 1500 قرآن‌آموز را جذب کرده است و هر کدام بارها به این مغازه مراجعه کرده و جایزه دریافت کرده‌اند.

نوشد///تلاوت قرآن و گرفتن جایزه در مبل سازی درخشان+عکس

بخش دیگر جوایز این طرح، به صورت بن‌کارت است که بن به بچه‌ها داده می‌شود و بچه‌ها به سوپرمارکت محل می‌روند و هرچه می‌خواهند متناسب با قیمت بن کارت تهیه می‌کنند.

در این طرح با توجه به کمک‌های مردمی به بچه‌های که 30 کار قرآنی ارائه کردند، وام‌ها قرض‌الحسنه 10 تا 30 هزار تومان داده می‌شود. بدین صورت که یک فرمی توسط بچه‌ها پر می‌شود و یکی از دوستان هم سن و سال، ضامنشان می‌شود و هدف از بحث وام دادن و ضامن گرفتن در این طرح، این است که ضمانت و دریافت و پرداخت و تعهد و اعتماد، به بچه‌ها آموزش داده شود.

در ادامه با بعضی از قرآن‌آموزان این طرح گفتگو کردیم. عرفان سزاوار در رابطه با آشنایی خود و برخورد فاضل درخشان گفت: دو سال است که حاج فاضل درخشان را می‌شناسم و هر چیزی در زمینه قرائت قرآن، مداحی و شعر و ... باشد، با آقای درخشان در میان می‌گذارم. هر روز که به حاج فاضل مراجعه می‌کنیم و کار قرآنی ارائه می‌دهیم، جایزه می‌گیریم.

نوشد///تلاوت قرآن و گرفتن جایزه در مبل سازی درخشان+عکس

علیرضا و محمد صابونی، دوقلوهای قرآنی نیز در جواب چگونگی آشنایی با فاضل درخشان گفتند: ابتدا پشت شیشه مغازه دیدیم که نوشته شده هرکس یک سوره کوچک بخواند یک پفک می‌گیرد و همان موقع به مغازه وارد شدیم و جذب این طرح و برخورد حاج فاضل شدیم. با گذر زمان از یک سوره کوچک قرآن به چهل سوره مختلف رسیده‌ایم و حاج فاضل با روی باز پذیرای ماست.

در پایان این گزارش، فاضل درخشان یکی از عوامل موفقیت این طرح را، شفافیت طرح عنوان کرد و گفت: گزارش کار به صورت هفتگی، پشت شیشه می‌خورد و خانواده‌ها و بچه‌ها در جریان فعالیت‌‌ها قرار می‌گیرند.

درخشان در ادامه گفت: یک انتقاد جدی به آموزش و پرورش دارم که حتی نامه نوشتم و به وزیر قبلی دادم. اگر ما این طرح را به عنوان کار تحقیقاتی نگاه کنیم، اکثر بچه‌های ما در حمد و سوره مشکل دارند. بچه‌ها به سن بلوغ می‌رسند و هنوز حمد و سوره را اشتباه می‌خوانند. یک بخش مربوط به خانواده‌هاست و یک بخش مربوط به آموزش و پرورش ماست.

نوشد///تلاوت قرآن و گرفتن جایزه در مبل سازی درخشان+عکس

این مداح اهل بیت(ع) و مدرس قرآن کریم ادامه داد: پیشنهادم این است که درس قرآن بعد از زبان فارسی، درس اول قرار گیرد. ما الان می‌بینیم که دولت‌های کشورهای اطراف ما، به صورت جدی برای آموزش قرآن برنامه‌ریزی کردند.

وی در پایان پیشنهادی به مردم داد و گفت: هر عزیزی در هر شرایطی می‌تواند، کار قرآنی کند. ما این کار قرآنی را برای 10 روز شروع کردیم ولی الان دو سال و پنج ماه شده است و تمام مبالغش را خدا رسانده است و مردم نیز در این طرح مبالغی را اهدا کرده‌اند.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۰۰:۳۹
0
0
فوق العاده اس. خدا بهشون خیر بده
معلوم میشه کار فرهنگی خیلیم سخت نیس. فقط همت میخاد
کاملی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۲:۴۳
0
0
ایول... خدا خیرش بده
حسام داورمنش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۰۰:۱۳
0
1
درود بر همت خیرین به ویژه خدام قرآن و اهل بیت . ان شاءالله ماهم به این گردان عشق ملحق و عامل بشیم .
captcha