روحانی شیعی سعودی: تکفیر مسلمانان پیامدهای مخربی دارد
کد خبر: 3645731
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸

روحانی شیعی سعودی: تکفیر مسلمانان پیامدهای مخربی دارد

گروه بین‌الملل: شیخ حسن صفار تصریح کرد: تکفیر به معنای اسقاط هویت دینی از فرد مسلمان و محروم‌ساختن او از تمامی حقوقش است که این مسئله خطرات و پیامدهای اجتماعی مخربی را به دنبال دارد.

تکفیر مسلمان به معنای محروم ساختن او از همه حقوق استبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «جهینة الاخباریة» متعلق به شیعیان عربستان، شیخ حسن صفار، روحانی برجسته شیعه عربستان و امام جماعت شهر شیعه‌نشین قطیف، شب گذشته(اول مهرماه) در سومین شب از عزاداری امام حسین(ع) در ارتباط با اعتقادات تکفیری‌ها گفت: تکفیر به معنای اسقاط هویت دینی از فرد مسلمان و محروم‌ساختن او از تمامی حقوقش است که بدین ترتیب مجازات‌هایی که در فتاوای مشهور مسلمین آمده است، بر او مترتب می‌شود. 

وی با بیان این که برخی علمای معاصر معتقدند، ارتداد در شرایطی که فرد به اردوگاه دشمن پیوسته باشد مستوجب قتل است، اما اگر منحصر به ارتداد در افکار و اعتقادات باشد مستوجب قتل نیست، گفت: تعلق دینی باید برای انسان اطمینان، آرامش روانی و فکری، احساس امنیت برای آینده و همچنین حمایت اجتماعی به عنوان یکی از افراد جامعه دینی را به دنبال داشته باشد.
 
حسن صفار گفت: اسلام برای فرد مسلمان احترام و حقوقی قائل است که از تحیت و سلام آغاز شده و با حفاظت از خون، مال، طهارت، صحت در گفتار و کردار، ورود به مساجد و حرمین شریفین، ازدواج، ارث، دفن در قبرستان مسلمانان و پذیرش شهادت ادامه می‌یابد.  

این روحانی شیعی سعودی با بیان این که این حقوق شامل برعهده گرفتن منصب‌هایی همچون قضاوت و ریاست دولت نیز می‌شود، تأکید کرد: نسبت‌دادن کفر به فرد مسلمان به معنای مصادره همه این امتیازات است. 

وی همچنین تصریح کرد: عشق به وطن برخاسته از فطرت انسانی است که دین نیز آن را مبارک دانسته و بر آن تشویق می‌کند و این تنها با سردادن شعار محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند دفاع از وطن و تأکید بر محبت و همبستگی میان ساکنان آن است تا در صفی واحد در برابر خطرها و چالش‌ها بایستند.  

این عالم شیعی سعودی در ادامه، تندروی‌ دینی در تعریف انسان مسلمان را رد و و تصریح کرد: عامه فقها در تعریف انسان مسلمان بر بیان شهادتین اکتفا می‌کنند. 

شیخ حسن صفار در پایان با اشاره به سیره نبوی گفت: پیامبر اسلام(ص) با همه اقداماتی که منافقین به آن دست می‌زدند و نقش‌های کثیفی که بازی می‌کردند، آن‌ها را از اسلام خارج نمی‌دانست و از هیچ یک از حقوق شهروندی محروم نکرد/.
captcha