جلسه قرآن «رمضان خلیلی»؛ مؤذن و قاری آستان عبدالعظیم(ع) + صوت و عکس
کد خبر: 3659759
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

جلسه قرآن «رمضان خلیلی»؛ مؤذن و قاری آستان عبدالعظیم(ع) + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن رمضان خلیلی، قاری و موذن آستان عبدالعظیم(ع) در حسینیه مهربانیها با حضور قرآنیان شهرری برگزار شد.

جلسه مهندس شیمی، موذن و قاری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن رمضان خلیلی، قاری و موذن آستان عبدالعظیم(ع) پنجشنبه شب از ساعت 21 الی 24 در حسینیه مهربانیها واقع در شهرری، خیابان جوانمرد قصاب، خیابان کمیل، روبروی شهرداری ناحیه 2 با حضور قرآنیان شهرری برگزار شد.

در این جلسه اعضا به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه پرداختند و رمضان خلیلی، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد. از جمله نکاتی که این قاری ممتاز در تحلیل تلاوت یکی از شاگردانش اشاره کرد، شیوه نشستن هنگام تلاوت قرآن بود. وی در این باره گفت: هنگام تلاوت باید قاری تکیه دهد و صاف بنشیند تا به دیافراگم فشار نیاید. وی ادامه داد: اگر می‌خواهید یک نغمه را طولانی بخوانید باید تنوع ایجاد کنید تا شنونده خسته نشود. مثلا نغمه رست، هم طولانی و هم خسته‌کننده است. اگر در تلاوت حس کردید که تلاوت قفل شده است، نغمه را تغییر دهید.

جلسه مهندس شیمی، موذن و قاری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس

خلیلی ادامه داد: سرفه‌های بین تلاوت، به خاطر فشار بیش از حد روی تارهای صوتی است. وقتی شما در تلاوت سرفه‌ات می‌گیرد، یک جای کار می‌لنگد، یک فشاری روی تارهای صوتی است و خروجی صوت اشتباه است که باید خواندن را قطع کنید.

در بخش دیگر این جلسه، رمضان خلیلی به توضیح برخی معانی و نکات تدبری آیات پرداخت و گفت: کلمه «فتنه» به معناى گرفتاری‌هایى است که جنبه آزمایش دارد. آزمایش بودن اموال و فرزندان به خاطر این است که این دو نعمت دنیوى از زینت‏‌هاى جذاب زندگى دنیا است، نفس آدمى به سوى آن دو آن چنان جذب مى‏‌شود که از نظر اهمیت، هم‌پایه آخرت و اطاعت پروردگارش قرار داده، رسما در سر دو راهى قرار مى‏‌گیرد و بلکه جانب آن دو را مى‏‌چرباند و از آخرت غافل مى‏‌شود، هم‌چنان که در جاى دیگر فرمود: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا»(کهف/46). و تعبیر آیه مورد بحث کنایه از نهى است، مى‏‌خواهد از غفلت از خدا به وسیله مال و اولاد نهى کند.

جلسه مهندس شیمی، موذن و قاری آستان عبدالعظیم(ع)+صوت و عکس

در پایان این جلسه، رمضان خلیلی در شب زیارتی امام حسین(ع)، سلامی به اباعبدالله(ع) داد و جلسه را ختم کرد.

رمضان خلیلی، متولد 1361 است از 14 سالگی به صورت حرفه‌ای از محضر اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام درچه‌ای و دیگر اساتید شهرری استفاده کرده است. وی از سال 1381 در همین حسینیه مهربانیها جلسه‌داری کرده است.

وی که مهندس شیمی نفت در پالایشگاه تهران است، در محافل و مجالس مختلف به تلاوت می‌پردازد. یکی از افتخارات خلیلی این است که از سن کودکی موذن و قاری آستان عبدالعظیم(ع) است.

رمضان خلیلی

کد

دریافت


captcha