گناه در گذشته با ایمان مقبول و عمل صالح مستمر بخشیده می شود
کد خبر: 3679080
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
آیت الله جاودان عنوان کرد؛

گناه در گذشته با ایمان مقبول و عمل صالح مستمر بخشیده می شود

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله جاودان با اشاره به آیه 7 سوره عنکبوت گفت: کسی که ایمان مقبول آورده باشد و در 24 ساعت هم عمل صالح انجام دهد، اولین پاداشش طبق صریح قرآن بخشیده شدن گناهان گذشته وی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله محمد علی جاودان، شامگاه چهارشنبه 13 دی ماه سالجاری در جلسه هفتگی خود که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با بیان اینکه ما خیلی گناه داریم اما باور نداریم، گفت: خداوند در آیه هفت سوره عنکبوت فرمودند: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ »، در این آیه خداوند فرموده کسانی که ایمان مقبول آورده اند، آن ایمانی که اسمش را مومن می گذارند و مومن هستند، بعد در ادامه آیه نشانه این افراد را مشخص می کند و می فرماید نشانه این افراد عمل صالح است، خداوند در مقابل این ایمان و عمل صالح دو پاداش به آنها می دهد که گناهان گذشته آنها را می بخشد و بهترین پاداش را هم به اعمال آنها داده می شود.

منظور از الصالحات

وی به منظور از الصالحات اشاره و اظهار کرد: الصالحات در لغت جمع اصل و الف و لامش نیز یعنی همه کارهای خوب را انجام می دهم و هیچ جا کم نمیگذارم. مثلا می خواهیم امر به معروف یا نهی از منکر کنیم اما از انجام این عمل صالح می ترسیم و کوتاهی می کنیم، پس یکی از اعمال صالح را ترک کرد. ولی فردی که به ایمان مقبول رسیده و مومن است هیچ عمل صالحی را ترک نمی کند.

وی ادامه داد: معمولا شبانه روز ما 24 ساعت است، حالا کسی که در این 24 ساعت درست عمل کند و این درست عمل کردن هم مداوم باشد، اگر در گذشته گناهی هم داشته دیگر حساب نمی شود. مثلا حضرت سلمان ایمانی مقبول آورد و مسلمان شد، حالا دیگر سلمان را در حسابرسی نگه نمی دارند که تو در گذشته زمانی زرتشتی بودی آن موقع چه کردی؟ یا اینکه زمانی که مسیحی بودی چرا کوتاهی کردی؟

این استاد حوزوی خاطر نشان کرد: وقتی میگوید ایمان آورده یعنی ایمانش مقبول و مورد قبول است و نشانه این ایمان را انجام عمل صالحات بیان می کند، پس در این افراد نقصی در ایمانشان نیست حتی اگر عالم زیر و رو هم بشود این افراد کم نمی آورند.

بخشش گناهان گذشته ثمره ایمان مقبول و عمل صالح

آیت الله جاودان اظهار کرد: اینکه بعد از ایمان و نشانه آن عمل صالح خداوند اولین پاداش را می فرماید: «لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ»، ما از گناهانشان می گذریم. یعنی این که اکنون مومن شده و ایمانش مقبول وعمل صالح هم انجام می دهد اما در گذشته اش گناهی مرتکب شده مثلا اول تکلیفش چند بار گناه کرده است، پس این چند گناه در گذشته در پرونده اعمال این فرد ثبت شده است و باید نسبت به آن جوابگو باشد، اما اینجا در این آیه خداوند می فرماید کسانی که ایمان مقبول آورده اند و عمل صالح انجام می دهند ما از گناهانشان می گذریم و دیگر از او حساب نمی کشیم.

آیت الله جاودان افزود: بدانید به هر جا برسید و مقام بالاتری کسب کنید یک گناهانی در گذشته دارید. پس در آن قبلها که ایمان مقبول نبود از زلزله هم ترس دارد، اما حالا که به مقام معنوی بالاتری راه یافته و دیگر از زلزله هم ترسی ندارد اینجاست که ترس از زلزله در گذشته او گناه محسوب می شود، پس در هر مقام بالاتری هم که رفتید گناهی در گذشته دارید که اینجا خداوند می فرماید شما که ایمان آوردید و عمل صالح هم انجام می دهید، خداوند هم گناهان گذشته شما را می بخشد. پس کسی که دیگر ایمان مقبول دارد، عملش هم درست و طبق ضوابظ است.

وی ادامه داد: حالا دیگر این فرد مومن از گناهان گذشته هم پاک شده است و اگر اعمالش هم درست باشد خود خدا گذشته را جبران می کند. پس اگر امروز دقیق درست شد، خداوند خودش گذشته را می بخشد.

آیت الله جاودان به بخش پایانی این آیه که می فرماید «أَحْسَنَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ »، اشاره و گفت: این چیز خیلی ممتازی است که بعد از اینکه ایمان آورد و عمل صالح کرد، سپس خداوند هم گذشته او را بخشید اینک هر کار خوبی انجام دهد جزایش را بهترین عمل برای او در آخر عمرش می گذارند.

وی ادامه داد: فرد وقتی جوان بود دعا و نماز خوب می خواند، اما طول زمان دعا و نمازش خراب شد، حالا درخواست می کند که خدا کاری کند بهترین اعمالش در اخرین روزهای عمرش باشد که این دعای خیلی مهمی است، و خدا هم آنها را جزا می دهد به بهترین اعمالی که انجام داده اند.


امیرمحسن سلطان احمدی

captcha