بزرگداشت سالگرد ارتحال امام(ره) در هند
کد خبر: 3720267
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
با برگزاری سمینار صورت گرفت؛

بزرگداشت سالگرد ارتحال امام(ره) در هند

گروه بین‌الملل - در آستانه بیست‌و‌نهمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، سمینار «امام خمینی (ره) امید مستضعفان» در سالن اجتماعات خانه فرهنگ ایران در بمبئی هند برگزار شد.

بزرگداشت سالگرد ارتحال امام(ره) در هندبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در ابتدای سمینار آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط مولانا محسن ناصری، امام جماعت مسجد ایرانیان تلاوت و پس از آن سرود ملی دو کشور طنین‌انداز شد. در ادامه، فیلمی از زندگی‌نامه امام راحل (ره) اکران شد که مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

سپس مرتضی زارع‌بی‌عیب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئی با بیان سخنانی گفت: امام خمینی (ره) تجلی ساده‌زیستی و عمل به وظیفه الهی است و مردمی بودن، ساده‌زیستی و زهداندیشی و حامی مستضعفین بودن، از مهم‌ترین عوامل محبوبیت آن بزرگوار است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار كرد: انتقال ارزش‌ها، سیره و مفاهیم بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران تکلیفی مهم و بااهمیت است که بر عهده همگان برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ایشان گذاشته شده و شخصیت امام راحل (ره) همیشه مورد ستایش همه آزادی‌خواهان جهان و استکبار‌ستیزان بوده است.

امام خمینی؛ متفکری بزرگ

در ادامه صادقی، سرپرست سرکنسولگری ایران در بمبئی هند با بیان اینكه تقارن ماه مبارک رمضان را با ایام رحلت امام راحل (ره) و قیام پانزده خرداد گرامی می‌داریم، گفت: امام خمینی (ره) متفکری بزرگ و شخصیتی مذهبی بودند که به علوم گوناگون احاطه داشتند و دارای شخصیتی چندبعدی هستند. ایشان دارای آثار مختلفی در زمینه‌های عرفان، فقه، فلسفه، الهیات و سیاست هستند و به طور قطع و یقین اندیشه و افکار سیاسی ایشان به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی کاربردهای اجتماعی و حکومتی متعددی داشتند که در این میان افکار و اندیشه‌های سیاسی توانست بر سایر جنبه‌ها غلبه پیدا کند.

سرپرست سرکنسولگری كشورمان سپس با اشاره به اندیشه‌های والای امام راحل (ره) بیان كرد: ایشان جمله سیاست ما عین دیانت ماست را به عنوان راه‌حل امروزی مطرح کردند. از منظر امام راحل (ره) دانش، فضیلت و سیاست ابزاری است که می‌توان برای تقوای و عدالت الهی به کار گرفته شود و این تعریف را می‌توان از آثار ایشان استنباط کرد.

صادقی همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی اظهار كرد: تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و اقدامات نامعقول و غیرقانونی دولت آمریکا مبنی بر افتتاح سفارتخانه خود در بیت‌المقدس و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه توسط صهیونیست‌ها، همگی یاد آور هشدار امام خمینی (ره)در مورد قانع نبودن آن رژیم غاصب به مرزهای فعلی خود و تلاش ایشان برای آگاهی بخشی مردم در این مورد بوده است که آن رژیم برای رسیدن به اهداف خود از انکار و سرپوش نهادن برای فریب مسلمانان جهان و فراهم كردن شرایط و زمان بیشتر برای اجرای گام به گام سیاست‌های خود بهره می‌برد.

در ادامه سمینار سودیر ساوند، نماینده اسبق مجلس هند و از هندوهای حاضر در این سمینار، گفت: در آستانه رحلت اندیشمندی بزرگ هستیم. در آن زمان من با توجه به علاقه زیادی که به ایشان داشتم، مطالعاتی زیادی را انجام دادم و با راجیو گاندی، نخست‌وزیر فقید هند در مورد ایران و روابط دوستانه دو کشور گفت‌وگو كردم و بسیار جالب است که این مطالعات و پژوهش ها در بحبوحه جنگ سرد بود و هند نیاز به نفت خام داشت و ایران در آن بحرانی به حمایت کشور هند پرداخت و فصلی جدید را در روابط دو کشور گشود.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت والای امام خمینی (ره) بیان كرد: امام راحل (ره) رهبری بزرگ برای جامعه مسلمانان دنیا بودند و با رهبری شایسته خود توانستند که انقلاب شکوهمند اسلامی را به پیروزی برسانند و مردم با فرهنگ ایران زمین را از طاغوت رهانند. ایشان همیشه یاور مظلومین بودند و روز قدس که ابتکار ایشان بود نمونه آشکار است و امروزه جهانیان دریافته‌اند که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا جنایت‌های زیادی را علیه مردم مظلوم غزه انجام داده است.

رونمایی از کتاب

در این بخش از سمینار، از کتاب «گزیده‌ای از روایت بیداری» به قلم حمید انصاری به زبان انگلیسی که توسط وابستگی فرهنگی ایران در بمبئی انتشار یافته است، رونمایی شد.

پس از آن عبدالحفیظ قادری، دبیر روابط عمومی حزب جماعت اسلامی شاخه مهاراشترا، با اشاره به تاریخچه انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاخه‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران از بین رفته بود و وابستگی شدیدی به جهان غرب به وجود آمده بود؛ اما انقلاب به رهبری آن اندیشمند بزرگ توانست شاخصه‌های دینی را به جامعه ایران باز گرداند و اکنون در زمره یکی از کشورهای که دارای امنیت بالا محسوب می‌شود. امام خمینی (ره) با دستورات الهی قرآن توانستند اندیشه‌های سیاست‌های جدید و نوین پیشروی جامعه جهانی ارائه دهند.

در ادامه شمشیر خان پتان، رییس پلیس پیشین بمبئی در سخنرانی خود گفت: در سفری که به ایران داشتم به دیدن خانه این رهبر بزرگ رفتم، بسیار شگفت‌زده شدم که چنین رهبری دارای خانه کوچک با امکانات بسیار کم باشند. ایشان دارای شخصیتی والا ولی ساده‌زیست بودند و همین ساده‌زیستی را تا آخر زندگی خود داشتند. بسیاری از رهبران کنونی به محض رسیدن به امکانات خود را فراموش می‌کنند و زندگی‌های آنچنانی را برای خود رقم می‌زنند.

علی‌اصغر حیدری، رئیس فدراسیون آل ایندیا هم بیان كرد: این سمینار برای یادبود شخصیتی والا برگزار شده و وظیفه ما آن است که ارزش های ایشان و کارنامه درخشان ایشان را به نسل جدید به صورت مناسب و شایسته ارائه دهیم. در بطن هر انقلابی مردمی وجود دارند که با تمسک به رهبر و پیشوای خود حرکت می‌کنند، مهم‌ترین شاخصه انقلاب اسلامی ایران بنیانگذار کبیر و معمار آن یعنی امام راحل (ره) است.

در پایان این سمینار هم فیلمی از دستاوردهای امام خمینی (ره) از جمله روز جهانی قدس، توسط وابستگی فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام

 

captcha