رنگ و‌ بوی رمضان در نشست «زندگی قرآنی» هند
کد خبر: 3714028
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

رنگ و‌ بوی رمضان در نشست «زندگی قرآنی» هند

گروه بین‌الملل - به همت رایزنی فرهنگی ایران در هند، سومین نشست تربیتی دینی از سلسله نشست‌های «زندگی قرآنی» با موضوع «آثار و برکات روزه‌داری» ویژه ایرانیان مقیم دهلی‌نو (پایتخت) برگزار شد.

رنگ و‌ بوی رمضان در نشست «زندگی قرآنی» هندبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این نشست تربیتی با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان و با حضور رضوانیان، کاردار ایران در هند، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در هند و دیگر مسئولان و کارکنان نهادها، دانشجویان، ایرانیان مقیم و خانواده‌های آنان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی كشورمان برگزار شد.

این نشست با قرائت دعای کمیل آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان درباره «آثار و برکات روزه‌داری» با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین (ع) و دلایل عقلی سخنرانی كرد.

مهدوی‌پور گفت: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در روزهای پایانی ماه شعبان در مسجد سخنرانی داشتند که همه متن آن سخنرانی در متون حدیثی ما ثبت شده و خیلی مهم است. در خطبه‌ای‌ كه‌ رسول‌ خدا (ص) در جمعه آخر ماه‌ شعبان‌ قرائت‌ فرمودند؛ مردم‌ را اندرز دادند كه‌ این‌ ماه‌ (رمضان‌) ماه‌ پر از بركت‌ و رحمت‌ است‌، ماه‌ مغفرت‌ و دعا و اجابت‌ است‌، ماهی است که بهترین الطاف الهی همراه این ماه است.

وی تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های اسلامی در میان ماه‌های سال، با فضیلت‌ترین ماه سال، ماه رمضان است. ما باید خودمان را برای ورود به این ماه مهیا کنیم و این ماه یک فرصت استثنایی و طلایی برای کسانی است که به دنبال بندگی خدا هستند. روزهای ماه رمضان بهترین روزهای خداست، شب‌ها و ساعات رمضان بهترین شب‌ها و ساعات است.

مهدوی‌پور ادامه داد: ماهی است که خداوند برای ضیافت خودش دعوت کرده است و همه میهمان خدا قرار می‌گیریم. پس باید خودمان را برای میهمانی خداوند آماده بکنیم. میزبان خداوند متعال است و اینگونه است که پذیرایی خداوند صدها فضیلت در مقابل بندگان قرار داده است. در این ماه شما در گروه کرامت‌الله و مشمول الطاف الهی قرار می‌گیرید. در این ماه نَفَس‌های شما تسبیح الهی است، خواب شما عبادت است، عمل شما در این ماه مقبول است و زمانی است که دعای شما بیش از دیگر زمان‌ها مستجاب است.

نماینده ولی فقیه در هندوستان در بخش دیگری از سخنانش افزود: پیامبر (ص) می‌فرماید؛ از خداوند متعال بخواهید این توفیق را به ما بدهد که در این ماه بتوانیم به درستی روزه بگیریم و از دقایق ماه رمضان کسب فیض کنیم؛ همچنین از خدا بخواهیم که توفیق تلاوت کتاب الهی را به ما بدهد.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) جمله‌ای دارد که خیلی تکان‌دهنده است: «شقاوت‌پیشه، کسی است که در این ماه مورد رحمت و لطف خدا قرار نگیرد.»

رنگ و‌ بوی رمضان در نشست «زندگی قرآنی» هند

نماینده ولی فقیه در هندوستان همچنین گفت: در این ماه، ثواب همه اعمال ما چند برابر است. یعنی اگر یک آیه قرآن در ماه مبارک رمضان تلاوت شود برابر با ختم قرآن است. ثواب یک صدقه و یک صله رحم هم صد برابر است و خداوند لطفی به بندگان کرده که اگر گشایشی در کار انسانی به وجود می‌آورید، ثوابش صد برابر است.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان دو چیز از نظر پیامبر اکرم اسلام (ص) خیلی مهم است و آن «خلق نیکو» و «ترک گناه» است. پیامبر (ص) می‌فرماید که باید هر کسی در ماه رمضان تلاش کند تا اخلاق خودش را نیکو گرداند و این تمرین را هر روزه‌دار انجام دهد. «خلق نیکو» جوازی برای عبور راحت از صراط می‌شود و در آن روزی که همه قدم‌ها می‌لرزد و از صراط نمی‌توانند عبور کنند، این خلق نیکو کارساز است.

مهدوی‌پور افزود: امیرالمؤمنین از پیامبر (ص) پرسیدند: در این ماه بزرگ بهترین عمل چیست؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ترک گناه.

وی سپس تأکید کرد: باید این دو چیز را در ماه مبارک رمضان تمرین کنیم و اثرش پاکی دل و در نهایت مغفرت گناهان است و خداوند درهای رحمت را به رویش باز می‌کند و باعث می‌شود در ماه‌های دیگر هم مرتکب گناه نشود.

مهدوی‌پور در ادامه آثار و برکات رمضان و روزه‌داری را برشمرد كه به گفته وی عبارتند از: «ترک گناه و تقویت ملکه تقوا در وجود شخص روزه‌دار»، «تقویت اراده»، «یادكردن از گرسنگان و ایجاد حالات مواسات در انسان»، «توجه به قیامت و تشنگی و سختی روز حساب»، «پیدایش رقت قلب در انسان»، «دستیابی به سلامت بدن»، «ترک عادت»، «آمرزش گناه و رحمت الهی استثنایی»، «ایجاد فرصت تهجد و شب زنده‌داری» و نیز «ایجاد انس، محبت و الفت بین مؤمنین».

انتهای پیام

captcha