حال نزار بازار کتاب‌های دینی/کاهش شمارگان برای ادامه حیات
کد خبر: 3725503
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآنی/2

حال نزار بازار کتاب‌های دینی/کاهش شمارگان برای ادامه حیات

گروه ادب ــ مدیرعامل انتشارات سعید نوین با اشاره به اینکه نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآنی به سختی می‌زند، گفت: برای ادامه حیات در این بازار مجبور به کاهش حداقلی شمارگان کتاب هستیم.

حال نزار بازار کتاب‌های دینی/کاهش شمارگان برای ادامه حیات
علیرضا دانایی، مدیرعامل انتشارات سعید نوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآنی گفت: در حال حاضر بازار کتاب به آی‌سی‌یو رفته و حال و روز خوبی ندارد. نبض بازار به سختی می‌زند و بازار کتاب‌های دینی و قرآنی نیز از مسیر خود منحرف شده و به سمت کتاب‌های تاریخی، ادبی، رمان و ... رفته و در حاشیه قرار گرفته است.
وی افزود: این تغییر مسیر ناخواسته انجام شده و برای ماندگاری مجبور به این کار شده‌اند، به عنوان مثال من مجموعه پنج جلدی کتاب‌های امیرالمؤمنین(ع) را به چاپ رسانده‌ام که جزء نفیس‌ترین کتاب‌ها بوده و انتظار این بود که این کتاب به صورت خوب و روان در بازار جریان یابد که متأسفانه این طور نشد و بازار کتاب رونقی ندارد و می‌توان گفت؛ خوابیده است.
دانایی در ادامه به دلایل این موضوع اشاره و بیان کرد: با وجود اینکه برخی دلایل این موضوع را تحریم و گرانی دلار می‌دانند اما به نظرم هیچ یک از این موارد دخالتی در این زمینه ندارد. در حوزه کتابخوانی سنین‌ مختلفی داریم، سنین‌ جوان بیشتر در حوزه ادبیات و رمان است و کمتر به کتاب‌های مذهبی گرایش دارند، اما سنین بالا و میانسال گرایش و علاقه‌مندی بیشتری به کتاب‌های مذهبی دارند، اما به دلیل دغدغه‌هایی که دارند، کمتر می‌توانند کتاب بخوانند و از سوی دیگر گرانی کتاب عامل مهم و جدی است و تحریم را نمی‌توان عامل مهم تلقی کرد.
وی ادامه داد: گرانی عامل مهم است؛ چرا که کتابی که چند ماه پیش 25 هزار تومان بود اکنون 35 هزار تومان شده است، بنابراین مخاطبی که علاقه‌مند است قدرت خریدش کمتر می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما نیز کتاب‌های خود را با بالا رفتن قیمت‌ها افزایش دادید، عنوان کرد: من کتابی دارم که با کاغذ 75 هزار تومان چاپ کرده‌ام و هم اکنون هم با همان قیمت عرضه می‌کنم و بنابراین افزایش قیمت‌ها سبب نشده که قیمت‌ها را افزایش دهیم و یا کتاب 700 صفحه‌ای که با کاغذ نرخ قبل چاپ کرده‌ام، هم اکنون به قیمت 22 هزار تومان می‌فروشم و این پایین‌ترین رنج کتاب با این مشخصه‌ها است و ما افزایش قیمت کتاب را نداشتیم.
دانایی در ادامه در پاسخ به اینکه برای ادامه حیات نشر خود در این بازار آشفته چه خواهید کرد، گفت: باید با احتیاط حرکت کرد و شمارگان کتاب‌هایمان را به حداقل می‌رسانیم، به عنوان مثال سابق که کتاب‌ها را با شمارگان هزار نسخه چاپ می‌کردیم به نصف کاهش خواهیم داد و این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم و در میان همکارانم هستند کسانی که کتاب‌هایشان را با شمارگان 100 نسخه چاپ می‌کنند. این ضربه بزرگی بر چاپخانه‌ها نیز وارد می‌کند، وقتی چاپ کاهش می‌یابد، ناشران بیشتر راغب می‌شوند که کتاب‌های خود را به صورت دیجیتال عرضه کنند.
وی همچنین به گرایش ناشران به سمت کتاب‌های بازاری اشاره و عنوان کرد: با این وضعیت نشر، برای اینکه بتوانیم ادامه بدهیم، به سمت کتاب‌های بازاری هم می‌رویم، به عنوان مثال ترجمه چندین جلد کتاب را در دست داریم که آنها را انجام خواهیم داد و با توجه به اینکه ریشه در حال خشک شدن است با این کار به آن پیوند می‌زنیم تا از خشک شدن نجات یابد و چاره‌ای جز این نداریم.
مدیر انتشارات سعید نوین تصریح کرد: یک اشتباه بزرگی که چند سال پیش از سوی مدیران فرهنگی انجام شد، این بود که یارانه کاغذ حذف شد، در حالی که باید ادامه می‌یافت. ضعیف‌ترین بخش جامعه در بازار بخش فرهنگی است؛ چرا که باید بر روی مسائلی سرمایه‌گذاری کنند که ممکن است چندین ماه در انبار بماند؛ از این رو این موضوع حمایت دولتی را می‌طلبید، اما متأسفانه این حمایت حذف شد.
این ناشر کتاب‌های دینی گفت: حدود بیست و هفت سال است که در حوزه نشر فعالیت دارم و چندین رئیس جمهور و وزیر و ... را دیده‌ام و سیاست‌گذاری‌های آنها را تجربه کرد‌ه‌ام، زمانی دوره شکوفایی حوزه نشر بود و به ناشر تسهیلات 7 درصدی دریافت می‌کرد، اما اکنون خبری از این موضوع نیست. به نظر می‌رسد دولت باید حمایت خود از کتاب‌های آموزشی، درسی و بازاری خارج کند و به کتاب‌های دیگر یارانه بدهد و با تزریق یارانه کاغذ و یا تسهیلات کم‌بهره او را تحت حمایت قرار دهد تا بازار کتاب و نشر پابرجا بماند وگرنه چه بخواهیم و نخواهیم به سرعت از رده بازار خارج می شود، دو هفته پیش قیمت کاغذ بندی 110 هزار تومان بود و اکنون 135 هزار تومان است.
وی ادامه داد: در این بازار، فرقی نمی‌کند که ناشر چه کتابی چاپ می‌کند، باید تابع بازار باشد تا به حیات خود ادامه دهد. کتاب، کالایی نیست که به روز به فروش برسد، بلکه ممکن است تا یک سال و یا بیشتر در انبار بماند و این خواب سرمایه او را متضرر می‌کند و این را جزء هزینه‌های خود باید محاسبه کند.
مدیر انتشارات سعید نوین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این تابع بازار بودن کتاب‌های حوزه دین را ضعیف نخواهد کرد، گفت: قطعاً همینطور است، اما ناشرانی هم هستند که خواه یا ناخواه به این بازار از طریق دیگری ضربه می‌زنند، به عنوان مثال برای کتابی که قیمت آن 50 هزار تومان است، ناشر 90 هزار تومان قیمت می‌زند و این باعث تورم قیمتی می‌شود و متأسفانه از سوی دولت نظارتی نمی‌شود، همه صنوف از جمله نانوایی‌ها بازرس و ناظر دارند، اما آیا در بخش نشر نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی انجام می‌شود، پاسخ منفی است، اگر نظارتی وجود داشت، باید ثبات را در بازار شاهد بودیم.

گفت‌وگو از سمیه قربانی


انتهای پیام

captcha