ناچاریم کتاب‌هایمان را کیلویی بفروشیم/جولان کتاب‌های تکراری و بی‌محتوا در نشر دینی و قرآنی
کد خبر: 3757829
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآنی/7

ناچاریم کتاب‌هایمان را کیلویی بفروشیم/جولان کتاب‌های تکراری و بی‌محتوا در نشر دینی و قرآنی

گروه ادب ــ مدیر انتشارات «کاتبان وحی» گفت: ما در بازار نشر کتب دینی و قرآنی انسجامی را نمی‌بینیم و نوآوری در آن بسیار اندک است و شاهد چاپ یکسری کتاب‌هایی با موضوعات تکراری هستیم.

فروش کیلویی کتاب/جولان کتاب‌های تکراری و بی‌محتوا در نشر دینی و قرآنیحسن تفکری، مدیر انتشارات «کاتبان وحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نشر کتاب‌های دینی و قرآنی گفت: یکسری از ناشران به صورت تخصصی در حوزه چاپ کتاب‌های دینی و قرآنی فعالیت می‌کنند. به عبارتی مثلاً «تفسیر نمونه» مربوط به یک ناشر خاص است و دیگران نمی‌توانند چاپ کنند و یا برخی کتاب‌ها حق التألیفی هستند که ناشران دیگر اجازه چاپ آن را ندارند. یا برخی کتاب‌ها مانند مفاتیح الجنان، کتب ادعیه، حلیةالمتقین و .... عمومی بوده و هر ناشری می‌تواند آن را به چاپ برساند. یکسری از کتاب‌ها نیز از سوی ناشرانی چاپ می‌شود که چندان محتوای عمقی نداشته و در برخی موارد با انتشارات آن‌ها مطالب غیرمعتبر رواج می‌یابد، مانند درمان یک بیماری با یک دعا. نظارت چندانی هم بر چنین کتاب‌هایی نمی‌شود، البته ناشرانی نیز به صورت قاچاق این دست کتب را چاپ می‌کنند.

وی افزود: یکسری از ناشران بر این موج سوارند که مردم چه می‌خواهند و از ناآگاهی عده‌ای، سوء استفاده کرده و کتاب‌های سطحی و بی‌محتوای خود را ارائه می‌کنند که در این صورت ذائقه مخاطبان تنزل می‌یابد. از این رو برای چاپ چنین کتاب‌هایی نیز چندان ابتکاری صورت نگرفته است و همان کتاب‌هایی که 30 سال پیش چاپ می‌شدند، اکنون نیز به همان شکل چاپ می‌شوند.

تفکری ادامه داد: ناشری که می‌خواهد به صورت عمقی به برخی از موضوعات بپردازد، باید راه تحقیق را پیش بگیرد و در این راستا باید محققانی باشند که برای ناشر گران تمام می‌شود و برای ناشر بخش خصوصی، صرفه اقتصادی ندارد؛ چرا که بسیاری از ناشران در پرداخت حقوق کارمندان و اجاره محل کسب خود مانده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته بیش از 130 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: ما اکنون کتاب‌های مفاهیم استاد مسعود وکیل را چاپ می‌کنیم که فقط در دست ما و انتشارات «تلاوت» است و در دوره‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با قیمت نازل‌تری ارائه می‌شود؛ از این رو کسانی که در شهرهای کوچکتر و یا مناطق محروم هستند، باید با قیمت ارزانتری، کتاب به دست آن‌ها برسد، اما متأسفانه با گرانی کاغذ و ملزومات چاپ طی ماه‌های اخیر این امکان فراهم نشده است.

این ناشر تصریح کرد: ما در حوزه کتاب‌های دینی و قرآنی نمی‌توانیم قیمت کتاب‌ها را مطابق با افزایش سایر کتاب‌ها، افزایش دهیم و به همین دلیل سود ناچیزی از چاپ کتاب‌ها دریافت می‌کنیم، به عنوان مثال قرآنی چاپ کرده‌ایم که قیمت تمام شده آن در قطع وزیری 7200 تومان است که با قیمت8000 تا 8500 تومان به کتابفروشی ارائه می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هدیه قرآن در بازار به این قیمت وجود دارد، چرا که اغلب قرآن‌ها بالای 15 هزار تومان قیمت دارند و اکنون با این گرانی‌ها بیشتر از این خواهد بود، بیان کرد: امکان دارد در برخی از کتابفروشی‌ها برای یکسری از کتاب‌ها این گونه باشد و این نیازمند نظارت بیشتری است، به این دلیل که اغلب ناشران، سود اندکی از این کتاب‌ها نصیبشان می‌شود و برخی از کتابفروشی‌ها هستند که با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند.

تفکری ادامه داد: کتاب‌هایی هم چاپ می‌شود که هیچ سودی ندارد و با فروش نرفتن آن‌ها و مدتی در انبار ماندن، ناشر مجبور می‌شود آن‌ها را کیلویی بفروشد. من نیز چند نمونه کتاب دارم که انتظار داشتم در بازار از آن‌ها استقبال شود، اما این گونه نشد و در انبار ماند و اکنون این کتاب‌ها که چاپش مثلاً 5 میلیون تومان تمام شده، اگر کیلویی بفروشم، 100 هزار تومان بیشتر از من نمی‌خرند.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در بازار نشر کتب دینی و قرآنی انسجامی را نمی‌بینیم و نوآوری در آن بسیار اندک است و شاهد چاپ یکسری کتاب‌هایی با موضوعات تکراری هستیم و در عین حال موضوعاتی هم مانند «رسم الخط قرآن» و یا «وقف و ابتدا در قرآن» که از موضوعات تخصصی در حوزه قرآن است، هیچ نویسنده و ناشرانی به آن‌ها اهتمام نداشته است.

تفکری درباره تعداد اندک کتابفروشی‌ها در مقابل ناشران بسیار عنوان کرد: در برخی از کشورهای اروپایی شاید تعداد ناشران آن‌ها به 300 ناشر نیز نمی‌رسد، اما آن‌ها حرفه‌ای کار می‌کنند و تعداد تیراژ یک کتاب کمتر از 50 هزار نسخه نیست، اما در کشورمان دریافت جواز نشر به راحتی انجام می‌شود و می‌توانم بگویم که از میان حدود 150 هزار ناشر، 50 هزار ناشر اصلاً فعال نیستند و ناشران بسیاری نیز به عنوان شغل دوم به این کار مشغول هستند و تصورم بر این است که شاید تعداد ناشران فعال و واقعی به 2 هزار ناشر هم نرسد.

وی یادآور شد: تعداد کتابفروشی‌ها در کشورمان بسیار اندک بوده و اگر هم هستند، اغلب لوازم تحریرفروشی هستند و کتاب در حاشیه قرار گرفته است. ای کاش وزارت ارشاد به جای وام‌هایی که در اختیار برخی از ناشران قرار می‌دهد، برای دایر کردن کتابفروشی تسهیلاتی را ارائه می‌کرد که متأسفانه به چنین مسائلی توجه نمی‌شود.

مدیر انتشارات «کاتبان وحی» با بیان اینکه وضعیت نشر حرفه‌ای نیست، گفت: وضعیت نشر و مدیریت کشورمان حرفه‌ای نیست، به این دلیل که تیراژ کتاب در کشورمان به زیر 100 نسخه رسیده و حتی کتاب‌هایی با 20 و یا 50 نسخه چاپ می‌شود. عرصه نشر، ذیکر سودآور نیست و طی چند ماه اخیر که بازار نشر و کاغذ متلاطم بود؛ یا کاغذ نبود و اگر هم بود کاغذهایی با کیفیت بسیار پایین وجود داشت که با قیمت‌های بسیار بالا ارائه می‌شود و نتوانستم کتابی را چاپ کنم و این انتشارات چند سال پیش بیش از 13 کارمند داشت، اکنون این تعداد به دو نفر رسیده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ دولت در عرصه فرهنگ یارانه‌هایی را اختصاص دهد تا بازار نشر از رکود خارج شود، چرا که با ادامه این روند، وضعیت بدی را در حوزه نشر به ویژه نشر دینی و قرآنی شاهد خواهیم بود و بسیاری از ناشران نیز نمی‌توانند ادامه حیات دهند.

انتهای پیام

captcha