نوسازی صنعتی در بستر طبیعی اتفاق نیفتاده است
کد خبر: 3736968
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
نجفی:

نوسازی صنعتی در بستر طبیعی اتفاق نیفتاده است

گروه اجتماعی - رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: اگر مشکلات صنعتی را عمیق‌تر کنکاش کنیم متوجه این نکته خواهیم شد که نوسازی ما در بستر طبیعی خود اتفاق نیفتاده است.

نوسازی صنعتی در بستر طبیعی اتفاق نیفتاده است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محسن نجفی، رئیس دانشگاه صنعتی اراک عصر روز سه شنبه ۱۶ مردا‌ماه با حضور در جلسه شورای اداری استان مرکزی که در استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: استان مرکزی در دهه گذشته در مسیر گذار خود به قطب‌های توسعه صنعتی کشور تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در مرکز تحقیقات دانشگاه صنعتی و همکاری متخصصین دانشگاه با بنیاد نخبگان در واقع مطالعات آماری دو دهه گذشته از دید ساختار مورد بررسی قرار گرفت و عدم توازن‌هایی در بخش توسعه استخراج شد.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک افزود: یکی از این موارد موردی است که در عدم توازن زنجیره‌های پیشین و پسین تولید در کنار کارخانجات استان و توجه به بخش فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌بینیم.
نجفی بیان کرد: تولید ما از نسل‌های گذشته تکنولوژیک برخوردار است و امروز جدای از مشکلات عامی که کشور با آن مواجه است، مشکلات صنعتی را عمیق‌تر کنکاش کنیم متوجه این نکته خواهیم شد که نوسازی ما در بستر طبیعی خود اتفاق نیفتاده است و آن بدلیل حلقه‌های تحقیق و توسعه و فناوری در واحدهای آرندی و سایر نهادهای مرتبط به صورت طبیعی به تناسب قدرت صنعتی استان شکل نگرفته است و این مشکل باعث شده بخشی ازنیروهای متخصص زمینه بکارگیری و ماندگاری در استان به خوبی انجام نشود.
وی گفت: تقابل بحث توسعه صنعتی و بحث‌های زیست‌محیطی است که این مساله ساده و قابل حل بوده است و هر روز هم اگر به آن پرداخته شود، دیر نشده است .
رئیس دانشگاه صنعتی اراک افزود: کار سازمان‌یافته توسط دانشگاه‌ها، صنایع بزرگ و مراکز تحقیق و توسعه در صنایع اتفاق افتاده است که زمینه ماندگاری، نوآوری جوان‌های خلاق دانشگاهی و صنعتی را فراهم آورده است.
نجفی گفت:در حال‌حاضر با مشکل مکان و نیروی انسانی مواجه نیستیم بلکه بزرگ‌‌ترین مشکل در این عرصه تجهیزات تخصصی که زیرساخت‌های دانش‌بنیان و تولید فناوری‌های پیشرفته است تا بتوان صنعت استان را از رقابت‌پذیری در فضای طبیعی اقتصاد جهانی و منطقه‌ای برخوردار کنیم. در این بخش درخواست مشخصی داریم و انتظار می‌رود استان مرکزی به عنوان سرمایه‌های ملی کشور در این مقوله مورد حمایت قرار گیرد.
وی گفت: در توسعه صنعتی به سطح تکنولوژی توجه نشده است، در این زمینه طرحی با کمک دانشگاه‌های استان تهیه کردیم به طوری که یک پایش مکان محور و زمان محور مبتنی بر سامانه‌های اطلاعات مکانی انجام دهیم به صورتی که منابع آلوده را در سطوح مختلف در این سامانه مستقر کنیم و این سامانه بتواند کار دینامیک و پویایی داشته باشد و بتوان هم پاسخگوی مردم در تقابل توسعه صنعتی و ظرفیت‌های اکولوژیکی باشد و پاسخ‌های علمی به توسعه صنعتی بدهیم تا هر توسعه صنعتی را با کمک داده‌های مکان‌محور بدست آورد.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک تاکید کرد: امیدواریم به طرح‌های ملی مطرح شده استان نگاه ملی شود و صرفا نگاه منطقه‌ای نباشد.
به گزارش ایکنا، محمد رفیعی، رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز اظهار کرد: در پارک علم و فناوری توسعه پایدار را دنبال می‌کنیم و در تلاش هستیم یک مفهوم به عنوان زیست‌بوم فناوری و نو‌آوری رقم بزنیم.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری سعی می‌کند با توجه به جایگاه خود به عنوان متولی زیست‌بوم فناوری نوآوری، در قسمت فناوری به عنوان هاپ چیزی که در دنیا تعریف می‌شود و نسل سوم که هدف آن نتورکینگ است، ایفا کند.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی بیان کرد: توجه به زمان و مکانی که در آن قرار گرفته‌ایم از جمله مواردی است که در پارک علم و فناوری مهم ارزیابی می‌شود، زیرا زمان در حال تغییر است و سرعت مفاهیم خیلی جدید مانند آرندی در عصر حاضر پاسخگو نیست. در مفاهیم وابسته به فناوری، مفاهیم زمان بسیار ارزشمند و در تغییر است.
رفیعی گفت: جایگاه پارک‌های علم و فناوری، جایگاه به عنوان یک ساختار برای حرکت در مسیر توسعه، توسعه‌ای که محور آن دانایی و رسیدن به توسعه پایدار است.
وی افزود: ماموریت اصلی پارک‌های علم و فناوری مانند پارک‌های دنیا تسریع در افزایش ثروت در جامعه از فرم‌های معقولی که ارتقای فرهنگ فناوری به عنوان ملاک اصلی و رقابت در واحدها است و جایگاه بین دانشگاه، دولت و صنایع تعریف می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار کرد:پارک علم و فناوری در سال ۸۱ تاسیس شده است و بعنوان پارک‌های فناوری سطح یک کشور تعریف می‌شود و در مجامع بین‌المللی مانند سازمان جهانی پارک‌ها و انجمن پارک‌های علم و فناوری آسیا عضو است و تابع قوانین و شرایط است.
رفیعی بیان کرد: ماموریت اصلی پارک‌های علم و فناوری ایجاد شرایط، خدمات و حمایت‌هایی است که برای شکل‌گیری و تسریع کسب و کارهای دانش بنیان وجود دارد، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جلو گیری از مهاجرت، تولید ثروت و تجاری‌سازی و مفهوم ایفای نقش در توسعه منطقه‌ای تعریف می‌شود.
وی بیان کرد: تعداد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان ۱۸۲ مورد در زمان حال است به طوری که ۵۸ پارک و ۱۲۴ در مراحل رشد تعریف می‌شوند. برنامه‌های عمرانی که پارک دنبال می‌کند بحث شهرک تحقیقاتی و واگذاری اراضی به واحدهای دانش بنیان است و در سال گذشته دو میلیون و ۵۳۷ هزار دلار صادرات شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک بوده است. ۴۸ شرکت اختصاصی در خود پارک مستقر هستند.
انتهای پیام

captcha