شرط ماندگاری حافظ قرآن؛ عمل به آموزه‌هاست
کد خبر: 3742839
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
متکی در اختتامیه آزمون ترنم وحی بیان کرد:

شرط ماندگاری حافظ قرآن؛ عمل به آموزه‌هاست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ نایب رئیس هیئت امنای مهد قرآن، گفت: حافظان قرآن در وادی لایتناهی قرار می‌گیرند که شرط ماندگاری حافظان در این وادی، عمل به دانسته‌های قرآنی و پناه بردن به خداوند در برابر وسوسه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه دهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر مؤسسه مهد قرآن «ترنم وحی» امروز، 9 شهریورماه با حضور اعضای هیئت علمی چون علی‌اکبر حشمتی، عبدالرسول عباسی، حجت‌الاسلام ذکاوت و میهمان ویژه منوچهر متکی و... در سالن همایش‌های مسجد آیت الله فومنی برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط محسن خیری، معاون امور استان‌های مهد قرآن آغاز شد و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
در ادامه کلیپی از روند فعالیت مؤسسه از سال 1371 از زبان حجت‌الاسلام فومنی حائری، مؤسس مؤسسه مهد قرآن و شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه و دیگر اعضای هیت علمی به سمع و نظر حاضران رسید.
بخش دیگر این مراسم سخنرانی سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه بود. وی ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: با وجود تمامی تنگاها و مشکلات توانستیم دهمین آزمون ترنم وحی ویژه حفاظ کل مؤسسه را برگزار کنیم.
وی افزود: این آزمون با هدف ارزشیابی محفوظات حفاظ مؤسسه و در استمرار آموزش قرآن میان حافظان مهد قرآن در سطح مقدماتی از استان‌ها و سپس در مرحله کشوری انجام می‌شود و افرادی که حد نصاب قبولی را کسب کنند، گواهینامه اهدا می‌شود.
چاووشی با اشاره به گزارشی از این دوره از آزمون، ادامه داد: در مرحله استانی دهمین آزمون ترنم وحی، 260 حافظ کل در دو بخش بانوان و آقایان از 15 استان شرکت کردند از این تعداد 109 نفر به مرحله کشوری راه یافتند. در مرحله کشوری دو تیم داوری بخش بانوان و یک تیم داوری بخش آقایان این آزمون را قضاوت کردند.
چاووشی اضافه کرد: پس از اخذ آزمون شفاهی از محفوظات و آزمون کتبی از ترجمه و مفاهیم قرآن، 60 نفر از 12 استان توانستند حد نصاب را دریافت کنند که طی این مراسم گواهینامه و مدرک قبولی آنها اعطا می‌شود.
وی اضافه کرد: در مرحله کشوری دهمین آزمون ترنم وحی، بیشترین شرکت‌کنندگان از استان‌های تهران، یزد و قزوین و کوچکترین شرکت‌کننده با 10 سال از استان یزد و مسن‌ترین شرکت‌کننده با 62 سال از استان فارس بود.
چاووشی بیان کرد: این آزمون با همکاری بنیاد سعدی تهران برگزار شد.
شرط ماندگاری حافظان؛ عمل به دانسته های قرآنی و پناه بردن به خداوند در برابر وسوسه ها
سپس مولودی‌خوانی انجام شد و حجت‌الاسلام فومنی حائری، مؤسس مؤسسه مهد قرآن به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به عید سعید غدیر خم، گفت: این عیدی است که بزرگترین تحول‌دهنده ماهیت انسان است، عید ولایت، امامت و عید علی بن ابیطالب(ع) است و خرسندیم که آزمون ترنم وحی در بیست و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه مهد قرآن همزمان با عید اکمال دین است و دهمین آزمون را برپا کردیم.
فومنی حائری بیان کرد: اما باید به شما حافظان کل مؤسسه تبریک گفت که موفق به حفظ کل قرآن، این کتاب انسان‌ساز شدید و آن را در مخزن سینه جادادید و در آیات تدبر و بر روی تفسیر آن تأمل کردید. البته این مقدمه‌ای برای عمل و رهنمون شدن در شاهراه سعادت است.
مؤسس مهد قرآن با اشاره به اوضاع نامساعد جهان و ظلم و استکباری که شاهد هستیم، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اگر فتنه‌ها از چپ و راست مانند شب‌های ظلمانی به شما هجوم آورند، تنها راه برون‌رفت از آن قرآن است»؛ یعنی اگر ملاک عمل و معیارمان در زندگی قرآن باشد، شک نکنیم، تنها راه رستگاری و نجات از همه مشکلات و راه مقابله با همه دشمنی‌ها به‌کارگیری آموزه‌های قرآنی در زندگی و اهتمام به آیات نورانی کلام وحی است.
وی ادامه داد: اما متأسفانه هم از طرف ما که عمل نکردیم و هم از سوی دشمنان که خیره‌سری کردند و فکر می‌کنند با نشان دادن چنگ و دندان می‌توانند به جایی برسند، اما نمی‌دانند ما تنها نیستیم. نماد اینکه ما تنها نیستیم روز غدیر و ولایت است. ممکن است دچار تفرقه شده باشیم، اما بالاخره به وحدت می‌رسیم که با وحدت می‌توان به همه مشکلات فائق آمد.
مؤسس مهد قرآن با اشاره به اینکه خوشحالیم در این دوره از مسابقات در مرحله مقدماتی شاهد حضور بیش از 200 حافظ کل از شعب مؤسسه بودیم، عنوان کرد: اگر تلاش و زحمات شما برای حضور در کلاس های قرآن به همراه تلاش مربیان نبود این جلسه قرآنی امروز برپا نمی‌شد.
وی در بخش دیگر از سخنانش از زحمات مدیران شعب تشکر کرد و گفت: مدیران شعب، تاکنون با وجود هر سختی که بود تلاش در سرپا نگهداشتن شعب مؤسسه داشتند. همچنین هیئت امنا، هیئت مدیره و هیئت علمی مؤسسه که در راستای ارتقای سطح علمی مؤسسه تمام تلاش را کرده‌اند.
فومنی حائری اظهار کرد: قرار بود دهمین دوره آزمون به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد اما به دلیل اینکه تمهیدات لازم فراهم نشده بود ترجیح دادیم در تهران برگزار کنیم. همچنین همه‌ساله نیز در حاشیه این آزمون‌، گردهمایی مدیران شعب را نیز داریم که امسال به دلیل کمبود جا در بنیاد سعدی این امکان فراهم نشد و ترجیح دادیم که آزمون برپا شد.
در ادامه، مسابقه پرسش و پاسخ با حضور کریمی، معاون آموزش مؤسسه و پنج نفر از حافظان کل مؤسسه چون فاطمه ترکاشوند از مهد قرآن تهران، امیر زرگری از مهد قرآن مازندران، حمیده معصومی و همچنین برادران حیدری از مهد قرآن قزوین انجام شد.

شرط ماندگاری حافظان؛ عمل به دانسته های قرآنی و پناه بردن به خداوند در برابر وسوسه ها
سخنران پایانی این مراسم منوچهر متکی، نایب رئیس هیئت امنای مؤسسه بود، وی با تبریک به این حافظان که در کسوت حفظ کل قرآن هستند، اظهار کرد: قرآن در نخستین سوره‌اش که سوره حمد است به معرفی مؤلف قرآن می‌‌پردازد و سپس در سوره مبارکه بقره نیز در آیات نخستین محتوای آن را بیان می‌کند که کتابی برای هدایت متقین است.
وی با اشاره به ضرورت تربیت انسان‌هایی در تراز اسلام و قرآن، ادامه داد: متأسفانه نظام آموزش ما قابل قبول و اجماع همگان نیست و با هر تغییر دولت، نظام آموزشی کشور نیز تغییر می‌کند با وجود اینکه 40 سال از پیروزی جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، اما نظام آموزشی کشور نتوانسته انسان‌هایی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کند.
متکی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی باید مبتنی بر نقشه راهی باشد که همه بر آن اجماع داشته باشند، اظهار کرد: در قرآن با دو سلسله آیات روبرو هستیم آیاتی که تأکید به «فاستبقوا» می‌کنند چنانکه در سوره‌های بقره، یس، یوسف و ... بر سبقت گرفتن تأکید دارد و در سوره‌هایی چون زمر، نحل، حج و ... با آیات «فاجتنبوا» و اجتناب کردن روبرو هستیم که بایدها و نبایدها را با هم تطبیق دهیم که این تطبیق از ایمان نشأت می‌گیرد.
وی ادامه داد: بر همه مشکلات بیرونی می‌توان با فهم و آگاهی مقابله کرد، اما مبارزه با مشکلات داخلی کمی سخت‌تر و دشوار است. خداوند در سوره مبارکه فلق پس از اینکه در نخستین آیه پناه به خداوند فلق را بیان می‌کند، شرور را می‌شمارد.
متکی با اشاره به محتوای سوره ناس، اظهار کرد: در این سوره نیز سه صفت خداوند برای پناه بردن از یک شر بیان شده است. بنا بر این حافظان قرآن در وادی لایتناهی قرار می‌گیرند که شرط ماندگاری حافظان در این وادی عمل به دانسته‌های قرآنی و پناه بردن به خداوند در برابر وسوسه‌ها است.

شرط ماندگاری حافظان؛ عمل به دانسته های قرآنی و پناه بردن به خداوند در برابر وسوسه ها
حسن ختام این مراسم، تجلیل از برگزیدگان با اهدای لوح و هدایای نقدی بود. اما از حاشیه این مراسم می‌توان به برپایی با تأخیر حدود 30 دقیقه این مراسم به مانند اکثر برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، همکاری مطلوب و مناسب بنیاد سعدی در میزبانی دهمین آزمون ترنم وحی، حضور حداکثری بانوان و حداقلی آقایان، اشکال سیستم صوتی که به عنوان روال عادی در برخی از مراسم‌ها تلقی می‌شود و نارضایتی متسابقان از هدایایی که مبلغش را نسبت به دوره‌های گذشته پایین دانستند، بود.
یادآور می‌شود، مؤسسه مهد قرآن دارای 150 شعبه در 24 استان کشور است که دفتر مرکزی آن در تهران، میدان خراسان، خیابان خراسان، مسجد آیت الله فومنی قرار داد.
گزارش تصویری آیین اختتامیه دهمین دوره آزمون ترنم وحی را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha