مالیات مساجد در آلمان؛ طرحی برای کنترل انجمن‌های اسلامی
کد خبر: 3777276
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳

مالیات مساجد در آلمان؛ طرحی برای کنترل انجمن‌های اسلامی

گروه‌ بین‌الملل ـ برخی سیاستمداران در آلمان به دنبال وضع قوانین مالیاتی برای مساجد هستند. آنها می‌گویند که برای تأسیس و اداره مساجد، باید از مسلمانان مالیات دریافت شود.

به گزارش ایکنا؛ در شماره 404 هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آمده است: سیاستمداران آلمانی مدعی هستند که اغلب مساجد این کشور توسط دولت‌های خارجی حمایت و کنترل می‌شوند. به گفته آنان،‌ این کمک‌ها باید کنترل شوند و سازوکاری درست برای گردش مالی مساجد و انجمن‌های اسلامی ایجاد شود. علاوه بر این، برخی سیاستمداران در آلمان به دنبال وضع قوانین مالیاتی برای مساجد هستند. آنها می‌گویند که برای تأسیس و اداره مساجد، باید از مسلمانان مالیات دریافت شود. در این میان، برخی مسلمانان نیز از طرح مالیات مساجد حمایت کرده‌اند.

سیران آتش، بنیانگذار مسجد لیبرال در برلین، یکی  از کسانی است که با وضع مالیات برای مساجد آلمان موافق است. به گفته او مسلمانان باید خودشان بتوانند نیازهای مالی جوامع اسلامی را تأمین کنند. آتش در این باره به روزنامه « ولت» آلمان گفت:« اعضای جوامع اسلامی می‌توانند تمام نیازهای خود را تأمین کنند.» آتش، مسجد لیبرال ابن رشدگوته را در منطقه موبیت برلین راه‌اندازی کرده است. در این مسجد، زنان، مردان، شیعیان، اهل سنت، علوی‌ها و هم‌جنس‌گرایان اجازه دارند در کنار یکدیگر نماز جماعت برگزار کنند!

افراد زیادی در آلمان معتقدند که بیشتر انجمن‌های اسلامی در این کشور مستقل نیستند. به عنوان مثال، مسئولان دولت ترکیه حامی مالی امامان مساجد وابسته به اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب هستند. این سازمان با ۸۹۶ مسجد در سراسر آلمان، حامی سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است. اردوغان چند ماه پیش، در سفر خود به آلمان، مسجد جدیدی را در کلن افتتاح کرد که با انتقادات زیادی مواجه شد. تورستن فرای، رئیس فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در بوندستاگ نیز از دیگر کسانی است که از مالیات مساجد حمایت کرده است. فرای به ولت گفت: «هدف ما این است که مساجد آلمان از نفوذ دولت‌های خارجی دور بمانند و در داخل کشور قوی‌تر شوند. پرداخت مالیات کمک می‌کند که این مساجد هر چه بیشتر با موازین جامعه آلمان منطبق شوند.» فرای تأکید کرد:«مالیات باعث می‌شود که مسلمانان به لحاظ مالی روی پای خود بایستند.»

 میشائیل فریزر از حقوق‌دانان حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز در موافقت با این طرح به ولت گفت:« برای اطمینان از استقلال جوامع اسلامی، سازوکار مالی این جوامع نیز باید روشن و مشخص باشد.»

ابزار شفافیت در امور مالی

 به اعتقاد او، وضع مالیات مساجد، باعث شفافیت در امور مالی جوامع اسلامی می‌شود. حزب سوسیال دمکرات نیز به عنوان شریک دولت ائتلافی آلمان، از این بحث استقبال کرده است. بورکهارد لیشکا، مسئول فراکسیون سیاست داخلی این حزب گفت: «ایده مستقل شدن جوامع اسلامی ارزش بحث دارد. مالیات، خطر اعمال نفوذ از خارج و رادیکالیزه‌شدن انجمن‌های اسلامی و مساجد در آلمان را کاهش می‌‌دهد.»

لیشکا ادامه داد:«اما تا زمانی که این طرح اجرایی شود، راه طولانی در پیش داریم. ما فعلا باید با دولت‌های ایالتی وارد مذاکره شویم، چرا که در حال‌حاضر ایالت‌ها بر هزینه‌های کلیساها و مالیات آنها نظارت دارند.»

همچنین الکساندر رادوان از اعضای حزب سوسیال مسیحی در بوندستاگ به ولت گفت: «ما باید شجاعت لازم را برای جلوگیری از نفوذ کشورهای خارجی داشته باشیم».  او در ماه آوریل خواستار وضع مالیات مساجد شده بود. این وکیل ۵۴ ساله اکنون خوشحال است که پیشنهادش برای وضع مالیات بر مساجد حامیان مهمی پیدا کرده است. طبق گفته رادوان، کشور اتریش می‌تواند در این زمینه به عنوان سرمشقی برای آلمان در نظر گرفته شود، چرا که این کشور از سال ۲۰۱۵ قانونی را وضع کرده که طبق آن، مراکز اسلامی باید به وسیله مالیاتی که از سوی مسلمانان پرداخت می‌شود، اداره شوند و هرگونه حمایت‌های مالی خارجی از این مراکز، غیرقانونی است. این سیاستمدار متولد مونیخ، پسر یک مصری مسیحی و یک آلمانی است.

وزارت کشور آلمان که زیرنظر هورست زی‌هوفر فعالیت دارد، از هر گونه تلاشی در این زمینه استقبال می‌کند. مارکوس کربر، مدیر ارشد وزارت کشور آلمان در این باره به ولت گفت:«پرداخت مالیات از سوی اعضای جوامع اسلامی می‌تواند راه‌حلی برای این مسئله باشد.» در عین حال، او مطمئن نیست که این مسئله به راحتی حل شود. به گفته او، مسئله مهم این است که ابتدا نهادهای اسلامی طبق قوانین عمومی، وضعیت حقوقی خود را مشخص کنند.تورستن فرای، رئیس فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در بوندستاگ نیز همین نظر را دارد.

الزام کلیسا به پرداخت

در جمهوری فدرال، پرداخت مالیات کلیسا برای پروتستان‌ها و کاتولیک‌های عضو جمعیت‌های مذهبی الزامی است و دولت بر اخذ و هزینه‌کرد آن نظارت دارد. هورست زی‌هوفر زمانی که به عنوان وزیر کشور آلمان معرفی شد گفت که اسلام به آلمان تعلق ندارد، این در حالی است که مسلمانان زیادی در این کشور زندگی می‌کنند. او بعدها در سخنرانی خود در کنفرانس اسلامی آلمان گفت:« سؤال اصلی من، این است که چگونه می‌توانیم اسلامی را در آلمان تقویت کنیم که به ارزش‌ها و قانون اساسی ما سازگاری داشته باشد و به شیوه زندگی در این کشور احترام بگذارد. این اسلام به آلمان تعلق دارد. او همچنین از مسلمانان مقیم آلمان خواست از کمک‌های ‌مالی خارجی دوری کنند و تأمین مالی امور مساجد را خود به دست بگیرند.

علاوه بر این‌ها، فریزر که نماینده جنوب نورنبرگ است، خواستار انتشار ویدئوهای خطبه‌های امامان مساجد در آلمان شده است. به گفته او، امامان باید سخنرانی‌های خود را بر روی اینترنت منتشر کنند تا مسئولان کشور بتوانند با گرایش‌های رادیکال در آلمان مبارزه کنند. فریزر معتقد است که مساجد باید عملکردی شفاف داشته باشند. در همین راستا، سیران آتش سعی دارد سخنرانی‌های مسجد لیبرال ابن‌رشدگوته را به زودی منتشر کند:« ما متن سخنرانی‌ها را در صفحه اصلی سایت مسجد منتشر می‌کنیم. به زودی فیلم سخنرانی‌ها را نیز در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.»

او تأکید می‌کند که بیشتر سخنرانی‌های مساجد وابسته به ترکیه با تغییرات و سانسور منتشر می‌شوند و متن اصلی به ویژه آنهایی که از ترکیه می‌آیند را ظاهرا از عموم مردم پنهان نگاه می‌دارند. آتش به شیوه برگزاری کنفرانس اسلامی نیز انتقاد دارد. به گفته او انجمن‌های بزرگ از طریق کنفرانس اسلامی جان تازه‌ای گرفته‌اند:«این سازمان‌ها و انجمن‌ها نماینده اکثریت ساکت مسلمانان در آلمان نیستند. ما باید چیزی شبیه شورای دمکراتیک اسلامی تأسیس کنیم» به گفته او، این شورا پاسخی به شکل جدیدی از ملی‌گرایی مذهبی ترکیه و گروه اخوان المسلین خواهد بود که از دهه ۸۰ میلادی در آلمان گسترش یافته است. آتش در این باره گفت:«شورای اسلامی یا شورای مسلمانان باید برای نخستین‌بار، آماری از تعداد مساجد و مسلمانان در این کشور منتشر کند.»

با این وجود، فریزر خواستار روشنگری کامل انجمن‌های مساجد است و از نظر او اینکه جوامع اسلامی به قانون اساسی پایبند باشند، کافی نیست:« لازم است که با هر نوع افراط‌گرایی، نژادپرستی و یهودی‌ستیزی مبارزه کنیم. بنابراین تعهد به قانون اساسی حداقل کاری است که انجمن‌های اسلامی باید انجام دهند، اما این تعهد کافی نیست. حتی آتش نیز که اکنون می‌خواهد یک مسجد لیبرال در وین راه‌اندازی کند، باید این مسئله را مدنظر داشته باشد. جوامع مساجد در آلمان باید به وضوح از خشونت، تروریسم و همچنین نژادپرستی و یهودی‌ستیزی خود را جدا کنند.»

در عین حال، آتش که از حامیان طرح مالیات مساجد است، خواهان تغییرات بیشتری در انجمن‌های اسلامی است. او همچنین نگران دختران و زنان جوان است:«در پناهگاه‌های پناهجویان و برخی کشورها، گاهی دختران بسیار جوان به فروش می‌رسند. ما باید خیلی جدی به ممنوعیت ازدواج‌های کودکان فکر کنیم.» به نظر او، حقوق دختران و زنان اغلب زیر پا گذاشته می‌شود و باید به این مسئله توجه شود. آتش همچنین مدعی است که از زمان تأسیس مسجد لیبرال در برلین، ده‌ها پیام تهدیدآمیز دریافت کرده است. به همین دلیل، ‌پلیس از او محافظت می‌کند. آتش در این باره گفت:«پلیس اکنون بخشی از خانواده من شده‌ است.»

این تهدیدات در داخل آلمان، زندگی او را دگرگون کرده است. اگر مشکل جدی ایجاد شود، او می‌تواند به ایالت دیگری برود. شاید ایالت‌های شمالی برای او بهتر باشد. هرچند که این مهاجرت هنوز بعید به نظر می‌رسد، اما این مسئله در حال حاضر فکر آتش را مشغول کرده است. این اتفاقات برای او به هیچ‌وجه ساده نیست. آتش مجبور است که با محافظان مختلف در خیابان‌ها تردد کند و این موضوع کار او را سخت کرده است.

انتهای پیام

captcha