توسعه پایدار در گرو تربیت انسان متکی بر خرد و دانایی است
کد خبر: 3785936
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
حمیدرضا طیبی:

توسعه پایدار در گرو تربیت انسان متکی بر خرد و دانایی است

گروه دانشگاه - رئیس جهاد دانشگاهی در گردهمایی معاونان پژوهشی این نهاد گفت: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم انسان توسعه یافته و انسانی متکی بر خرد و دانایی تربیت کنیم.

به گزارش ایکنا؛ سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در چهل و نهمین گردهمایی معاونان پژوهشی این نهاد با اشاره به بحث توسعه پایدار و ضرورت‌های آن اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای تأمین نیازهای نسل امروز، بدون به خطر انداختن نیازهای نسل فردا و رعایت عدالت نسلی در بهره برداری از منابع و امکانات است.

وی با تاکید بر نیازهای نسل امروز و نسل فردا، ادامه داد: این نیاز برای هر دو نسل زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است. داشتن امنیت در سطح ملی و بین‌المللی، داشتن رفاه همراه با عدالت، اخلاق و آزادی در رعایت کرامت انسان‌ها از دیگر نیازهای این دو نسل است. توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم انسان توسعه یافته و انسانی متکی بر خرد و دانایی تربیت کنیم.

طیبی افزود: انسان توسعه یافته انسانی است که در او توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه، توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی به درستی رشد یافته است. اگر توانستیم چنین انسان‌هایی تربیت کنیم، مصالح ملی بر مصالح شخصی و حزبی کوتاه مدت اولویت پیدا کرده و می‌توانیم روی مصالح ملی کشور در رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار به توافق برسیم.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی در چنین شرایطی امکان برنامه‌ریزی درازمدت برای تحقق اهداف چشم اندازی و رسیدن به توسعه پایدار فراهم می‌شود و برنامه‌ها در گردش‌های سیاسی و تغییر مدیران، سلیقه‌ای تغییر نمی‌کند.

وی گفت: تشکیل جهاد دانشگاهی در 16 مرداد 1359 و انتخاب سه موضوع توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و توسعه آموزش‌های مهارتی، از نگاه درست جهاد به لزوم تربیت انسان توسعه یافته حکایت می‌کند.

طیبی با اشاره به روش‌های اجرا در این نهاد افزود: این روش‌ها شامل برنامه‌ریزی، ایجاد الگوهای موفق به ویژه در توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه است. در حوزه فرهنگی خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا و برگزاری‌های مسابقات ملی مناظره دانشجویی از جمله الگوسازی‌های موفق جهاد دانشگاهی در توسعه فرهنگی و ایجاد جریان سالم اطلاع رسانی در جامعه و توسعه اجتماعی و سیاسی دانشجویان است.

وی گفت: در حوزه‌های علمی و فناورانه موفق به حرکت در مرز علم و فناوری و تجاری سازی موفق آنها شده‌ایم و الگوهای متعددی را در حوزه پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی ایجاد کرده‌ایم.

طیبی بیان کرد: با تدوین سند نقش جهاد دانشگاهی در افق 1404، تلاش می‌کنیم جهاد دانشگاهی را به نهادی کارآمد و موفق در برنامه پیشرفت کشور در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنیم. بر اساس اهداف این سند در چشم انداز 20 ساله، جهاد دانشگاهی نهادی است انقلابی با هویت اسلامی، برخوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد الهام بخش و مؤثر در کشور، پیشگام در توسعه علم و فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین‌المللی. با کمی کردن اهداف کیفی سند چشم انداز در افق 1404 و بازه‌های سه ساله، برنامه‌های توسعه جهاد دانشگاهی جهت رسیدن به اهداف طراحی می‌شود.

سند توسعه جهاد دانشگاهی به‌صورت پنج ساله طراحی و از سال 1396 اجرا می‌شود

وی گفت: با همزمانی شروع برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی با برنامه ششم توسعه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی کشور، برنامه توسعه جهاد دانشگاهی نیز به‌صورت پنج ساله طراحی و از سال 1396 مورد اجرا قرار گرفته است. هدف از اجرای برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی داشتن فعالیت شاخص توسط اغلب واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی، توسعه فعالیت واحدهای موفق جهاد دانشگاهی در سطح بین‌المللی و برخورداری همه استان‌های کشور از دستاوردهای فناورانه این نهاد به‌ویژه در حوزه پزشکی است.

وی گفت: تدوین و تصویب سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور، به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، در شورای راهبری نقشه جامع علمی، گنجاندن سه ماده در برنامه ششم توسعه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی کشور جهت اجرائی شدن سند و همچنین مدیریت انتقال فناوری در خریدهای خارجی در دو حوزه ریلی و آب شیرین کن‌ها دیگر اهداف در این زمینه بوده است.

اراده پیشرفت بین سیاسیون در تعیین مصالح ملی پیشرفت شکل نگرفته است

طیبی همچنین با اشاره به مشکلاتی که جهاد با آن مواجه است یادآور شد: اراده برای پیشرفت در بین سیاسیون در تعیین مصالح ملی پیشرفت دانش بنیان کشور، شکل نگرفته است. در نتیجه شکل نگرفتن همین اراده، ساختار نظام ملی علم، فناوری و نوآوری ما از کارآئی مناسب برخوردار نیست و تقسیم کار درست و روال گردش کار از تولید علم تا تولید ثروت در آن در یک نظام شکل نگرفته و سرعت کار ما بسیار کند و سه تا 11 سال برای اثبات توانمندی در تولید فناوری‌های جدید باید وقت صرف کنیم.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی نظام آموزش عالی خوب و تربیت نیروی انسانی توانمند، اشکالات در برخی حوزه‌ها را قابل رفع می‌کند. زیرساخت‌های مناسب به ویژه در زمینه تجهیزات سخت افزاری موردنیاز در توسعه فناوری همچنین داشتن منابع انرژی و معدنی فراوان و موقعیت جغرافیایی مناسب از دیگر مزیت‌های کشور است.

طیبی پیشنهاد کرد: شکل گیری وفاق ملی بین سیاسیون چپ و راست بر اساس مصالح ملی

طیبی ادامه داد: شکل‌گیری وفاق ملی بین سیاسیون چپ و راست بر اساس مصالح ملی، پیشرفت دانش بینان و تبعات سنگین عدم تحقق وفاق ملی برای کشور ضرورت دارد. پیشرفت دانش بنیان هم به معنای افزایش آمار شرکت‌های دانش بنیان نیست، بلکه اتکای تولید ملی بر فناوری پیشرفته بومی است، چه تولید کنیم و چه از خارج انتقال و ارتقاء دهیم.

وی افزود: تدوین دو برنامه پنج ساله دانش بنیان و اصلاح نظام ملی علم، فناوری و نوآوری و تفکیک مسئولیت کلیه اجزاء نظام ملی علم و فناوری برای تحقق اهداف برنامه‌ها و نیز مأموریت محور شدن پژوهش و توسعه فناوری براساس اولویت‌های توسعه کشور راهکار دیگری است.

وی در پایان گفت: رفع تحریم‌ها هم با هدف آسان شدن دسترسی به مواد اولیه و قطعات، تسهیل ارتباطات بانکی برای برنامه پیشرفت کشور و نه باز شدن بازار کشور برای واردات محصولات آماده و یا خطوط تولید مونتاژی ضرورت دارد.

انتهای پیام 

captcha