بقاع متبرکه هندوستان ایران در انتظار گردشگران
کد خبر: 3799758
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

بقاع متبرکه هندوستان ایران در انتظار گردشگران

گروه اجتماعی ــ در ایام نوروز بقاع متبرکه طارم میزبان مسافران نوروزی هستند؛ مسافرانی که آغاز سال را متبرک به نام خاندان عصمت و طهارت(ع) می‌کنند.

بقاع متبرکه هندوستان ایران در انتظار گردشگرانبه گزارش ایکنا از زنجان، شهرستان طارم یکی از شهرستان‌های زیبای استان زنجان است که در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد. نام طارم همواره با میوه بهشتی زیتون که نماد صلح و دوستی است آمیخته شده است تا جایی که به جرئت می‌توان از طارم به عنوان پایتخت زیتون کشور نام برد.
از آب و هوا و اقلیم شهرستان طارم نیز نمی‌توان چشم پوشید تا جایی که این آب و هوا سبب شده از طادم به عنوان هندوستان ایران یاد شود.
طارم شیر مردان و زنان بسیاری را در دل خود جای داده است که نباید از یاد نام آنها که برای اعتلا و پایداری سرزمین صلح و دوستی عزیزترین هستی خویش یعنی جانشان را فدا کردند نیز به سادگی گذشت.
از مردم طارم همواره به عنوان مردمی ولایتمدار و دوستدار خاندان عصمت و طهارت(ع) یاد می‌شود. طارمی‌ها همچنین میزبانی شایسته برای امامزادگانی هستند که در دل این شهرستان جا گرفته‌اند امامزادگانی که مردم از آنها به عنوان چشم و چراغ محل زندگی خود یاد می‌کنند که در ادامه گزارش به مهم‌ترین این امامزادگان اشاره می‌شود.
 
امامزاده جعفر (ع) آببر
موقیعت جغرافیایی: بارگاه ملکوتی این بزرگوار در منطقه معروف به پیر همدان در قسمت شمال شرقی شهر آب‌بر و همجوار با بقعه امام زادگان هاشم (ع) و عوف (ع) واقع شده است. 
 قدمت تاریخی: بنای قدیمی این بقعه که متعلق به سالیان بسیار دور بوده در اثر زلزله سال 1369 تخریب و دوباره با همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان بازسازی شد.
 
امامزاده ابراهیم (ع) روستای بندرگاه
موقیعت جغرافیایی: بارگاه متبرک این سید بزرگوار در روستای بندرگاه در فاصله 18 کیلومتری دهستان درام و در قسمت شمالی این دهستان در منطقه  کوهستانی و بسیار خوش آب و هوا مشرف به ییلاقات دیدنی و همجوار با استان گیلان قرار گرفته است. 
 کرامات: به نقل و گواهی اهالی ساکن در منطقه کرامات فراوانی از این بزرگوار دیده شده است از جمله به نقل قول ساکنین این منطقه، یکی از اهالی روستای همجوار به دلیل اهانت به ساحت مقدس امامزاده پس از طی مسیری از مرکب خود سقوط نموده و دچار آسیب‌دیدگی شدید شده و پس از این حادثه از مریدان و علاقمندان امامزاده می‌شود.
 
امامزاده خدیجه (س) روستای بندرگاه
موقیعت جغرافیایی:بارگاه این بانوی محترمه در فاصله 200 متری بنای امامزاده ابراهیم (ع) در قسمت شمالی روستای بندر گاه قرار دارد. امامزاده خدیجه خاتون (س) نسبت خواهری با امامزاده ابراهیم(ع) دارد. کتیبه و سنگ نوشته این امامزاده به خاطر مراقبت و نگهداری در موزه‌ای در زنجان نگهداری می‌شود.
آب وهوای کوهستانی و مناظر زیبای طبیعت و همجواری با بقعه امامزاده ابراهیم(ع) موجب جذب علاقمندان به اهل بیت (ع) و گردشگران به این منطقه خوش آب و هوا، خصوصا در ایام بهار و تابستان می‌شود.
 
امامزاده محمدباقر (ع) روستای کله سیران
موقعیت جغرافیایی: بارگاه این سید جلیل‌القدر در مرکز قریه کله‌سیران از توابع شهر چورزق طارم واقع شده است.
نسبت امامزاده: این امامزاده از نوادگان امام موسی ابن جعفر (ع) است بنای فعلی این امامزاده در دهه اخیر مرمت و باسازی شده است. از اشیا وآثار باستانی بقعه می‌توان به صندوق و ضریح چوبی که منقش به نقش گل‌های تزئینی با رنگ‌های طبیعی است اشاره کرد.
 
امامزاده محمد هاشم(ع)روستای سرخه‌میشه
موقعیت جغرافیایی: بارگاه متبرک این امامزاده در 2 کیلومتری غرب روستای سرخه‌میشه از توابع شهر چورزق و در منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته است.
بنای این بقعه با دیوارهای خشتی و دو قسمت ایوان و تربت‌خانه ساخته شده است و دارای گنبد مخروطی شکل است.
تعداد 13 بقعه متبرکه اما‌زادگان دیگر نیز در طارم وجود دارد که شامل امامزاده ابراهیم‌(ع)، امامزاده طاهر(ع)، امام‌زاده سیده مرجان(س) روستای چمله، امامزاده حیدر (ع) دهستان گیلوان، امام‌زاده سید رحمان (ع) و نرگس خاتون (س) روستای قلات، امام‌زاده قاسم (ع) روستای کلوئیم، امام‌زاده عبدالله(ع) واقع در روستای صومعه‌بر، امامزاده حسن غایب (ع) شهر چورزق،امامزاده محمد ماهوری(ع) نزدیکی روستای شیت و زاچکان، امامزاده سید احمد (ع) روستای وزنه‌سر، امام‌زاده اسماعیل (ع) روستای قوهیجان و امامزاده سلطان علی الغازی (ع) واقع در روستای جیش آباد اشاره کرد.
انتهای پیام
captcha