نمایش تصاویری از 750 سال پیش در موزه اسلامی برلین
کد خبر: 3822810
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

نمایش تصاویری از 750 سال پیش در موزه اسلامی برلین

گروه بین‌الملل ـ «تصاویری از ۷۵۰ سال پیش جهان» عنوان نمایشگاهی از نسخه خطی کتاب عربی «عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات» اثر زکریای قزوینی است که مردادماه سال جاری در موزه هنرهای اسلامی برلین برگزار می‌شود.

به گزارش ايكنا؛ در این نسخه خطی تصاویری رنگی از جهان ترسیم شده که قزوینی در سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۲۸۰ میلادی آن‌ها را گردآوری کرده است. او در کتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات (عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین مخلوقات و موجودات عالم هستی) درباره تمام کائنات روی زمین، ماه‌ها، فصول سال، ستارگان، زمین، کوه‌ها، دریاها، رودها، جانوران و تمام موجودات جهان سخن گفته است.

مؤلف اين كتاب را از آن جهت نوشته است تا ديگران بى‌آنكه به نقاط مختلف جهان سفر کنند، از عجايب جهان و غرايب زمان آگاه شوند. او در این اثر با شرح عجایب و تنوع جهان هستی، مخاطب را دعوت کرده تا به شگفتی‌های خلقت و عظمت خدا توجه کند.

دانشنامه قزوینی با داستان‌های سرگرم‌کننده و تصاویر رنگارنگ کتابی جذاب و خواندنی است. به همین دلیل عجیب نیست که کتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات در طول عمر قزوینی پرفروش‌ترین کتاب بود. نسخه عربی این اثر پس از چند دهه به فارسی ترجمه و بعدها به ترکی نیز برگردانده شد. ترجمه این اثر حتی تا قرن نوزدهم نیز ادامه داشت.

بنا به رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، «تصاویری از ۷۵۰ سال پیش جهان»، اولین نمایش عمومی نسخه خطی کتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات است که پس از مرمت گسترده آن از 25 مرداد تا پنجم آبان ماه سال جاری(شانزدهم آگوست تا ۲۷ اکتبر 2019) در موزه اسلامی برلین برگزار می‌شود. نسخه خطی این کتاب مدت‌ها پیش به موزه اهدا و به طور گسترده در کارگاه‌های موزه مرمت شد. مرمت این نسخه‌ خطی و برگزاری نمایشگاه با حمایت مالی خانواده ‌«پاول فرای‌هر فون مالتسان»، سفیر پیشین آلمان در تهران، امکان‌پذیر شده است. آنها به یاد این دیپلمات آلمانی بودجه‌ای را در اختیار موزه قرار داده‌اند.

نمایشگاه برلین شامل بخش‌هایی از نسخه خطی کتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات به همراه گزیده‌ای از یادداشت‌های قزوینی خواهد بود. زکریای قزوینی، جغرافیدان، دانشمند، تاریخ‌نویس و فیلسوف ایرانی‌تبار است.

انتهای پیام

captcha