نمايش آثاری از ایران و هند در موزه برلین
کد خبر: 3704557
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

نمايش آثاری از ایران و هند در موزه برلین

گروه بین‌الملل - آثار هنری مُرَقَّع از عصر مغول از ایران و هند در بخش هنرهای اسلامی موزه «پرگامون» برلین به نمایش در می‌آید.

نمايش آثار ایران و هند در بخش اسلامی موزه برلین

به گزارش ایکنا به نقل از کانال تلگرام مطالعات اسلام و آلمان (اروپا)؛ بخش هنرهای اسلامی موزه برلین (پرگامون) قصد دارد از 31 فروردین تا تیرماه سال جاری(20 آوریل تا اواسط ژوئیه 2018) آثار هنری مرقع شامل آلبوم‌ها، تصاویر نقاشی و خطوط خوشنویسی را که در عصر مغول از سرزمین ایران و هند به جای مانده به نمایش گذارد.

مُرَقَّع(album) در لغت از رُقعه ( قطعه) گرفته شده است و در عرف نسخه‌پردازان، به گونه‌ای از کتاب اطلاق می‌شود که مشتمل است بر قطعات خط و نقّاشی.

این شیوه از نیمه دوم سده‌ نهم هجری که خوشنویسان به قطعه‌نویسی روی آوردند و بر روی هر قطعه کاغذ آیات، احادیث یا ابیاتی را با خط خوش نوشتند و به تذهیب و جدول آراستند، رواج یافت.

گفتنی است، موزه پرگامون به آلمانی «Pergamonmuseum» یکی از غنی‌ترین موزه‌های آثار اسلامی در اروپا است که در شهر برلین، پایتخت کشور آلمان واقع شده است.

مجموعه هنرهای اسلامی موزه پرگامون، آثار ارزشمند مربوط به جهان اسلام را از سده ۸ میلادی تا سده ۱۹ میلادی در خود جای داده‌است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha