مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت
کد خبر: 3838953
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت

گروه بین‌الملل ــ مدرسه قرآنی شهر «بنی»، واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، یکی از چهار مدرسه قرآنی این شهر است که با وجود مشکلات، درگیری‌ها و حشونت‌های موجود در اين كشور، به آموزش و تربیت قرآن‌آموزان مشغول است.

به گزارش ایکنا؛ جمهوری دموکراتیک کنگو  کشوری در مرکز آفریقا و پایتخت آن «کینشاسا» است. کنگو از شمال با سودان جنوبی و آفریقای مرکزی، از شرق با اوگاندا، رواندا، بروندی و تانزانیا از جنوب با آنگولا و زامبیا و از غرب با جمهوری کنگو (از دیگر کشورهای آفریقایی) همسایه است. در غرب این کشور هم ساحل اقیانوس اطلس به طول تنها ۴۰ کیلومتر در کنار دهانه ۹۰۰ کیلومتری رود کنگو واقع است.

جمهوری دموكراتيك كنگو دومين كشور بزرگ در آفريقا به لحاظ وسعت منطقه‌ای و يازدهمين كشور بزرگ در جهان به شمار می‌رود. این کشور سال‌هاست که عرصه تاخت و تاز شورشیان اوگاندایی و اقدامات وحشیانه آن‌هاست. با این حال در گوشه و کنار آن مراکز اسلامی و قرآنی به فعالیت مشغول‌اند. یکی از این مراکز مدرسه قرآنی مسجد جامع «بنی» است. شهر بنی در شرق کشور کنگو قرار دارد و از جمعیت دو میلیونی این شهر 400 هزار نفر مسلمان‌اند. پایگاه خبری رأی الیوم در این باره گزارشی منتشر کرده و به معرفی مدرسه قرآنی بنی پرداخته است.

مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت

کاهش اضطراب و هدایت کودکان

تعالیم دینی به کودکان شهر «بنی» در جمهوری دموکراتیک کنگو این امکان را می‌دهد که آنان با فقه اسلامی، سیره پیامبر(ص) و زبان قرآن آشنا و از این آموزه‌ها بهره‌مند شوند. این تعالیم موجب می‌شود که دانش‌آموزان از لحاظ روحی آرامش پیدا کنند و از اضطراب‌های منطقه‌ای که نتیجه حملات شورشیان اوگاندایی‌ است تا حدودی کاسته شود. همچنین ذهن کودکان را روشن و هدایت و آنها را از کشیده شدن به سمت خشونت و ارتکاب جرم و جنایت دور می‌کند.

مدرسه قرآنی مسجد بزرگ شهر، برنامه درسی متنوع و پرباری دارد و در ترم‌های تحصیلی مختلف این مدرسه 150 قرآن‌آموز را ثبت‌نام می‌کند.

مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت

یکی از دانش‌آموزان این مدرسه حمزه بن عمر نام دارد. او بیشتر از 12 سال ندارد اما از سنش بزرگ‌تر به نظر می‌آید. حمزه می‌گوید: مدرسه رسمی را در ساعت 12 و 45 دقیقه(به وقت محلی) ترک می‌کنم و به مدرسه قرآنی می‌آیم و روزانه دو ساعت در کلاس‌های درس این مدرسه حاضر می‌شوم.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی‌اش افزود: من در طول شش ماه توانستم یک جزء از قرآن را حفظ کنم و به این مدرسه افتخار می‌کنم.

مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت

حمزه پیش از این که به این مدرسه بیاید، همه وقتش صرف بازی کردن می‌شد اما از وقتی به مدرسه قرآنی آمده، زندگی‌اش به طور کامل تغییر کرده است. مهم‌تر از همه اینکه این مدرسه طرز فکر و نوع برخوردش با همه چیز را تغییر داده است و به او هوشیاری و آگاهی برخاسته از ضرورت پایبندی به آموزه‌های دینی اسلامی داده و وی را برای نپذیرفتن خشونت و محترم شمردن مبادی تسامح و صلح تشویق کرده است.

حمزه در حالی که لبخندی حاکی از رضایت از این مدرسه قرآنی بر لب دارد، می‌گوید: احساس می‌کنم که اینجا حالم خوب است.

گزارش/// مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت

تاریخچه‌ای 18 ساله

ابوبکر صویدیک کومبی، یکی از استادان مدرسه قرآنی بنی، نیز اظهار کرد: این مدرسه قرآنی که حدود 18 سال پیش تأسیس شد، هر ساله حدود 260 دانش‌آموز 15 تا 17 ساله را در کلاس‌های درسی، که هر روز بعدازظهر برگزار می‌شود، تربیت می‌کند.

این استاد قرآنی در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم از کودکان مسلمان، افرادی فرهیخته و آشنا با آموزه‌های صلح‌آمیز دین اسلام بسازیم تا وقتی بزرگ شدند برای اجتناب از انحراف و خشونت، که انسان را نابود می‌کند، آگاهی و هوشیاری کافی داشته باشند.

این مدرسه در شهر بنی، که عرصه حملات شورشی‌های اوگانداست، قرار دارد و از جنبه دینی پا را فراتر گذاشته تا نسلی را تربیت کند که خشونت را نپذیرند و اعتقاد راسخ به ضرورت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند و در ساختن محیطی امن و خالی از درگیری‌ها سهیم باشد.

کمبود امکانات آموزشی

کومبی، استاد این مرکز، درباره کمبودهای مدرسه گفت: دانش آموزان مدرسه قرآنی از کمبود تجهیزات شاکی هستند. کتاب‌های آموزشی این مرکز بسیاز قدیمی، کهنه و فرسوده هستند. به همین دلیل نیاز داریم که مورد حمایت مسلمانان جهان قرار بگیریم تا بتوانیم کتاب‌هایی با کیفیت بهتر خریداری کنیم و دانش‌آموزان نیز بتوانند از آموزشی بهتر برخوردار شوند.

گزارش/// مدرسه قرآنی شرق کنگو؛ مناره‌ای درخشان در قلب خشونت

وی در ادامه تأکید کرد: به کمک مالی برای گسترش مدرسه نیاز داریم تا بتوانیم دانش‌آموزان بیشتری را بپذیریم. همان طور که به دنبال فراهم‌ کردن آموزش دینی نه فقط برای فرزندان بنی بلکه برای کودکان همه مناطق کشورمان هستیم.

مدرسه قرآنی بنی به فضل آموزش‌های دینی‌اش توانسته است که کودکان را از خطر فروافتادن در جرم و خشونت بازدارد و توجه مردم شهر را به خود جلب کند و از شهرت بسیاری حتی در میان غیرمسلمانان برخوردار است.

کافیرا مالیکیدگو، بانوی مسیحی، که در کنار مسجد جامع این شهر موز می‌فروشد، درباره این مدرسه گفت: کودکانی که به این مدرسه می‌آیند اخلاق خیلی خوبی دارند. تقریباً هر روز آنها را می‌بینم. من شیفته ذهن و عقل و صالح بودن آنها هستم و اگر مسلمان بودم، دوست داشتم که فرزندانم در این مدرسه تحصیل کنند.

سعیده بیرجندی

انتهای پیام

captcha