گنبد مسجد قایتبای مصر اثر تاریخی شد
کد خبر: 3961821
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷

گنبد مسجد قایتبای مصر اثر تاریخی شد

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر گنبد مسی مسجد تاریخی قایتبای را به عنوان یک اثر ارزشمند کمیاب و تاریخی ثبت کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایجپت تودی، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، در چارچوب تلاش‌های این وزارتخانه برای ثبت و مستندسازی آثار ارزشمند در بناها و اماکن باستانی این کشور،  گنبد مسی مسجد و مقبره سلطان اشرف قایتبای(از سلاطین دوره مملوکی در قاهره) را در فهرست آثار باستانی اسلامی، قبطی و یهودی ثبت کرده است.

این گنبد پس از تصویب کمیته دائمی آثار باستانی اسلامی، قبطی و یهودی و هیئت مدیره شورای عالی آثار باستانی مصر به ثبت رسید.

این مسجد طی سال‌های 866 تا 899 هجری ساخته شده و  گنبد آن از مس است که روی چهار ستون قرار دارد. قبلا در زیر آن دو قطعه سنگ ردپای منسوب به حضرت محمد (ص) قرار داشت. این سنگ‌های شریف را تاجری به نام شمس الدین ابن الزمان از حجاز به مصر آورده و هنگامی که سلطان قایتبای از وجود آنها آگاهی یافت، آنها را از وی خریداری کرد و دستور داد که سنگها را در زیر گنبد مسجد قرار دهند.

با این حال سنگ‌ها در جای خود باقی نماندند. با ورود عثمانی‌ها به مصر، سنگ‌ها به مسجد سلطان احمد در استانبول منتقل شدند. در کتابها آمده است که سلطان عثمانی پس از بازدید از این محل حکمی برای بازگرداندن قطعات سنگ به محل قبلی خود در حجاز صادر کرد.

مجموعه سلطان قایتبای یک مجموعه معروف تاریخی است که به سبک اسلامی ساخته شده و مربوط به دوران مملوک‌های چرکسی است.

این مجموعه از بخش‌های مختلفی شامل مسجد، مدرسه و ضمائم آن، گنبد، سبیل و تخت جلوس سلطان، مخزن آب برای حیوانات و بنایی برای صوفیان تشکیل شده است.

انتهای پیام
captcha