واکاوی «جایگاه حضرت مسیح(ع) و مریم(س) در قرآن» در نشست برزیل
کد خبر: 4152776
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

واکاوی «جایگاه حضرت مسیح(ع) و مریم(س) در قرآن» در نشست برزیل

نشست علمی با موضوع «اسلام و مسیحیت؛ جایگاه حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم (س) در قرآن» دیروز، 13 تیرماه در ایالت «ریوگرانده» برزیل برگزار شد.

به گزارش ایکنا از برزیل، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین شریفی استاد حوزه، دانشگاه و جامعة المصطفی(ص) العالمیة سخنران این نشست علمی به زبان انگلیسی بود که هم زمان از رادیوی مرکز «پورتو آلگری» در کشور برزیل پخش و به زبان پرتغالی ترجمه ‌شد.

وی در این نشست، عدم مبارزه اسلام برای حذف تعالیم راستین حضرت عیسی (ع) را از اعتقادات قطعی مسلمانان بر اساس آموزه های قرآنی دانست و تاکید کرد که اسلام به عنوان آخرین دین برگزیده الهی به معنی تسلیم در برابر اوست، یعنی تسلیم در برابر همان خدایی که خدای حضرت عیسی (ع) و نبی خاتم (ص) است.

حجت‌الاسلام شریفی با استناد به آیات قرآن در توصیف حضرت مسیح(ع)، «کلمة الله» و «روح الله» درباره شأن عظیم این پیامبر الهی در قرآن را تبیین کرد.

وی در ادامه نیز با استناد به آیات 171 سوره نساء«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ: اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و درباره خدا جز [سخن] درست مگوييد مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد» و 45 سوره آل عمران «إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ: [ياد كن] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را به كلمه‌اى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى‏ بن‏مريم است مژده مى‏‌دهد در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است»، به دفاع خداوند متعال از عفت و طهارت حضرت مریم س) اشاره کرد و آن را از بیانات بی نظیر قرآنی دانست.

در ادامه این نشست، این استاد حوزه و دانشگاه، مسیح‌شناسی اسلامی را متفاوت از مسیح‌شناسی مسیحی دانست و ضمن بیان اشتراکات و افتراقات این دو، تبیین تفاوت‌ها را موجب به حاشیه‌رفتن اشتراکات ندانست.

وی اظهار کرد که نه تنها نباید اصول مشترکی چون اعتقاد به خداوند، یوم الجزاء، معنویت، عدالت و اخلاق به حاشیه برود بلکه برجسته‌سازی برخی اصول مشترک در فرصت‌ها و مجامع علمی ـ دینی مانند الهی‌بودن و مادی‌نبودن تفسیر جهان هستی و نیز اعتقاد به منجی آخر الزمان را باید بیش از پیش مغتنم شمرد.

سخنران نشست در پایان با استناد به آیه 64 سوره آل عمران «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ: بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريک او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [نه شما]»، بر ضرورت اخذ سخن مشترک برای نجات بشریت از گرفتاری در زندگی مادی تأکید کرد و خدمت به بشریت در راستای هدایت به سمت کمال حقیقی را از مسئولیت‌های جهانی پیروان راستین ادیان ابراهیمی دانست.

انتهای پیام
captcha