برکناری رئیس وقف سنی جنوب عراق در نتیجه تخریب مسجد تاریخی بصره
کد خبر: 4155560
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

برکناری رئیس وقف سنی جنوب عراق در نتیجه تخریب مسجد تاریخی بصره

بالاگرفتن موج خشم و انتقاد مردم بصره و عراقی‌ها از تخریب مسجد تاریخی السراجی در این شهر به برکناری رئیس اداره وقف سنی در منطقه جنوب عراق منجر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، دیوان وقف سنی عراق، محمد عبدالوهاب الملا، رئیس اداره وقف منطقه جنوب این کشور را در  خصوص قضیه تخریب مسجد جامع السراجی بصره برکنار کرد.

بر اساس سند صادر شده از سوی دیوان وقف سنی عراق، تصمیم برکناری الملا و تعیین جایگزین بر اساس «الزامات مصالح عمومی» صورت می‌گیرد.

در پی اقدام  جمعه گذشته استانداری بصره عراق در تخریب مسجد تاریخی السراجی با قدمت 300 ساله به بهانه توسعه شهری، موجی از خشم و انتقاد را در میان شهروندان این کشور برانگیخته است. این اقدام با ادعای توسعه خیابان ابی الخصیب بصره صورت گرفته است.


بیشتر بخوانید:


کاربران شبکه‌های اجتماعی از همان جمعه شب با داغ کردن هشتگ # مسجد السراجی و هشتگ # اسعد العیدانی از این اقدام انتقاد و آن را جنایتی علیه میراث مذهبی و تاریخی عراق توصیف کرده‌اند. این کاربران خواهان اتخاذ تدابیر قانونی برای حفاظت از این میراث شده‌اند.

الملا روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی از تخریب مناره مسجد انتقاد کرد و توضیح داد که قرار شد مناره چند تکه و شماره‌گذاری شود و به مکان دیگری انتقال یابد که این کار انجام نشد و از همین رو اقدامات قانونی در خصوص این قضیه اتخاذ خواهد شد.

از سوی دیگر اسعد العیدانی، استاندار بصره هم دیروز یکشنبه تأکید کرد که این مسجد تاریخی از نو بازسازی خواهد شد.

وی در دیدار با شماری از شخصیت‌های دینی و بزرگان شهر بصره و مسئولین اوقاف سنی گفت: بخش مهندسی اوقاف اهل سنت طی بررسی‌های اولیه مسجد متوجه شد که مناره با زاویه 20 درجه انحراف دارد که می‌تواند باعث سقوط آن شود.

استاندار بصره گفت که پس از تخریب مسجد با مشعان الخزرجی، رئیس اوقاف اهل سنت و احمد البدرانی، وزیر فرهنگ عراق، تماس گرفته و به آنها اطلاع داده است که بقایای مناره وجود دارد و مسجد به همان شکل تاریخی و با جدیدترین طرح‌ها و روش‌های شهری بازسازی خواهد شد.

مسجد السراجی در سال ۱۱۴۰ هجری قمری / ۱۷۲۷ میلادی در شهر بصره ساخته شد و یکی از مساجد قدیمی تاریخی عراق به شمار می‌رود که جنبه‌های معماری و تاریخی برجسته‌ای دارد.

مساحت این مسجد حدود ۱۹۰۰ مترمربع است و در محله السراجی در ناحیه ابوالخصیب قرار دارد و در دهه هشتاد قرن بیستم توسط خیرین بازسازی شد.

آخرین بازسازی و نوسازی مسجد در سال ۱۴۲۱ هجری قمری / ۲۰۰۲ میلادی بوده است، در این مسجد مناره‌ای تاریخی و برجسته دارد. همچنین دارای مصلایی به عرض ۱۸ متر و طول ۱۱ متر است که یکی از بزرگ‌ترین مساجد بصره در منطقه به حساب می‌آید.

در گذشته قبل از ساخت مساجد امروزی و مسجد اعظم بصره آن را مسجد اعظم بصره می‌نامیدند.

انتهای پیام
captcha