به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، داود فتحعلی بیگی، مدیر انجمن تعزیه ایرانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: انجمن تعزیه ایرانیان بیش از 10 سال است که به همت تعدادی از تعزیهخوانان پیشکسوت تهران آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از هزار نفر از تعزیهخوانان سراسر کشور در این انجمن عضو هستند.
وی عنوان کرد: علاوهبر انجمن تعزیه تهران شعبههایی نیز در اصفهان و پاکدشت ورامین دایر بوده و در حال حاضر نیز در شهرستانهای شیروان و خدابنده و برخی دیگر از شهرستانهای متقاضی در شرف تأسیس است.
پیشکسوت هنرهای نمایشی مهمترین هدف از تأسیس انجمنهای تعزیه را در ایران حفظ و اشاعه هنر تعزیهخوانی برشمرد و گفت: با توجه به نیاز، براساس، اساسنامه انجمن، مشغول به دایر کردن کارگاههای آموزشی در زمینه فراگیری تعزیهخوانی هستیم و در جهت ثبت و ضبط صوتی و تصویری مجالس تعزیه سراسر کشور جهت علاقهمندان نیز اقدام خواهیم کرد و دراین راستا نیازمند حمایتهای معنوی مسئولان هستیم.
فتحعلی بیگی با اشاره به اینکه بیش از 500 مجلس تعزیه مستقل مورد شناسایی قرار گرفته است، افزود: ماندگاری هنرهای نمایشی تعزیه از هر شکلی منوط به ثبت و ضبط شیوه اجرای آن است و انجمن تصمیم دارد با استفاده از تجربیات پیشکسوتها، این آثار را ثبت و ضبط کند.
وی با بیان اینکه در جهت حفظ، انتشار و اجرای نسخههای خطی فقط در حد ثبت جهانی انجام گرفته و هیچ اقدام دیگری صورت نگرفته است، گفت: توجه به فرهنگ عامه بخشی از شرح وظایف میراث فرهنگی تحت عنوان میراث معنوی است که باید دراین زمینه فراوان کار شود و دیگر سازمانهای دولتی نیز باید در جهت حفظ آثار، کارهای اساسی را انجام بدهند که نیازمند یک مرکزی به نام مرکز حفظ و اشاعه تعزیه با شرح وظایف معین است.
فتحعلی بیگی افزود: در هر شهرستان یک نماینده جهت کارهای پژوهشی و گردآوری تمامی آثار تعزیهخوانان به منظور حفظ، اشاعه و جلوگیری از آسیبها نیاز است.
عضو شورای تخصصی نمایشهای آئینی و سنتی کشور گفت: در حال حاضر جهت تکریم پیشکسوتان و ارائه درجه هنری و تحت پوشش بیمه قرار دادن تعزیهخوانان کشور، کمیته تخصصی تشکیل شده است تا پروندههای آنان مورد بررسی قرار گرفته و به آنان درجه هنری و تسهیلات بیمهای اعطا شود.
وی در رابطه با نحوه گسترش تعزیهخوانی در سطح کشور بیان کرد: در گذشته تعزیهخوانان از تهران به سمت روستاها و شهرهای اطراف و نقاط دور و نزدیک جهت اجرای تعزیهخوانی حرکت می کردند و نسخههای تعزیه توسط افراد علاقهمند همان محلهها دوباره بازنویسی و اجرا میشد و در برخی مناطق نیز مانند سوگواره لامرد فارس و برخی دیگر از شهرها، متن و اجرای تعزیهخوانی مختص به همان منطقه است.
فتحعلیبیگی در رابطه با نحوه اعطای نمایندگی انجمن تعزیه در سراسر کشور، گفت: اگر در هر شهرستان حداقل 50 نفر تعزیهخوان باشد این نمایندگی در آن شهر تأسیس خواهد شد در غیر این صورت، سیدیهای آموزش تعزیهخوانی از سوی انجمن جهت یادگیری هنر تعزیه برای آنان ارسال میشود.
وی منابع مورد استفاده شاعران را در سرودن متن تعزیهخوانی از متون طوفان البکاء، طریق البکاء و روضهالشهدا عنوان کرد و افزود: هر شاعری متناسب با این منابع که در اختیار داشته است شروع به سرودن کرده است و با توجه به زبان حالها این اشعار با یکدیگر متفاوت است.
وی با اشاره به فهرست نسخههای تعزیه در کتابخانه واتیکان، گفت: قریب به 20 عنوان نسخه از شهادت امام حسین(ع) از معین البکاء، میرعزا، میرانجم و رجایی زفرهای در این کتابخانه وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند.
پیشکسوت هنرهای نمایشی در ادامه افزود: بخشی از ادبیات و اشعار 250 سال پیش هنوز در بین تعزیهخوانان خوانده میشود و برخی نیز تغییر پیدا کرده است که به عنوان مثال گفتوگوی چهارپاره از میرعزا به شعرنو بسیار نزدیک است.
فتحعلیبیگی با اشاره به اینکه خواندن تعزیه فقط مختص به ایام محرمالحرام نیست، گفت: در تفرش سوای از محرم و صفر، تعزیهخوانی به صورت هفتگی در چهار تکیه انجام میشود.
وی مهمترین برنامه را ثبت و ضبط مجالس تعزیهخوانی و تکثیر آنها و در اختیار گذاشتن بین علاقهمندان و برگزاری کارگاههای آموزشی برشمرد و افزود: از نظر کمّی خوب توسعه پیدا کردهایم ولی از نظر کیفی در معرض آسیب هستیم و چون آموزش کمتر است و متر و معیاری وجود ندارد در نتیجه آسیبهای فراوانی میبیند.
فتحعلیبیگی در رابطه با گوشههای آوازی، گفت: به عنوان نمونه در تعزیه حضرت علی اکبر(ع) از دستگاه چهارگاه استفاده میشود تا نشاط جوانی را نشان دهد.
ابراهیم عباسپور، مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان نیز در این نشست خبری گفت: در حال حاضر 150 نفر دارای کارت عضویت در شهرستان شیروان در قالب 9 گروه مشغول به فعالیت تعزیهخوانی هستند.
وی افزود: کربلایی حسین مداحنیا ملقب به عارف تنها بازمانده نسل پردهخوانی این شهرستان در دومین سوگواره پردهخوانان شرق کشور که چندی پیش در تربت حیدریه با حضور پردهخوانان استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار شد توانست رتبه دوم را کسب کند.