داوود فتحعلیبیگی، نویسنده و پژوهشگر تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: به عقیده من هر نمایشی که مخاطب را به نیکی و انجام کار خیر دعوت کند و از بدی و پلشتی برحذر دارد زیربنای دینی و ایمانی دارد و با این تلقی میتوان به غالب آثار نمایشی که موضوعی انسانی را پی میگیرند باطناً دینی گفت.
وی گفت: با این وجود آنچه که مطلوب است کار و فعالیت در عرصه تولید آثار نمایشی با محوریت باورهای اسلامی و تشیع در عرصه نمایش دینی است که بزرگترین منبع برای اقتباس نمایشی در این حوزه قرآن کریم و نهجالبلاغه امیرالمؤمنین(ع) است.
اغلب جشنوارههای تئاتر دینی تأثیر مفید خود را از دست دادهاند
فتحعلیبیگی تصریح کرد: حرکت خوبی را در این دو سه سال اخیر با برگزاری جشنواره «تئاتر صاحبدلان» و البته پیشتر از آن جشنواره «تئاتر رضوی» در حوزه نمایش دینی شاهد بودیم که به نتایج و دستاوردهای مهمی نیز منتج شد اما به دلیل نبود یک اندیشه واحد، با وجود اعتباری که این دو جشنواره در مدت زمان برگزاری خود کسب کرده بود، همچون سایر رویدادها و جریانها در تئاتر دینی تأثیر مفید خود را از دست دادند.
این نویسنده و پژوهشگر نمایشهای آئینی و سنتی ادامه داد: بارها در نشستهای هماندیشی از سوی من و سایر دوستان کارشناس بر ورود نخبگان تئاتری به عرصه نمایش دینی تأکید شده است؛ چرا که این حوزه علاوه بر پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی نیازمند تجربه کافی در زمینههای فنی است که شاید به غیر از تعداد انگشتشماری از فعالان جوان تئاتری صاحب استعداد و ذوق، باقی فاقد این تجربه مناسب باشند.
برای ورود نخبگان به عرصه تئاتر دینی نیازمند ساز و کار تشویقی و حمایتی است
دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آئینی و سنتی تأکید کرد: برای ورود مؤثر نخبگان و پیشکسوتان تئاتری به عرصه نمایشهای دینی نیازمند به ابزار و ساز و کار تشویقی و حمایتی است که در این راستا نیز پیشنهاد برگزاری مسابقه نمایشنامهنویسی با حضور چهرههای مطرح نمایشنامهنویسی با موضوعات از پیش تعیین شده براساس قرآن و منابع تفکری شیعی همچون نهجالبلاغه داده شد که البته میتوان با قرار دادن جوایزی قابل توجه به برگزیدگان بستر مناسب را برای کیفیسازی نگارش این نمایشنامهها نیز فراهم کرد.
گردآورنده مجموعه دفاتر تعزیه در ادامه گفت: مرحله پس از نگارش این نمایشنامهها، پیشنهاد کار بر روی آنها به منظور تولید آثار فاخر نمایشی برای شرکت در جشنوارههای معتبری همچون «صاحبدلان» و حتی «فجر» است؛ باید در نظر داشت که به ویژه «تئاتر فجر» چند سالی است فاقد اندیشه و باور دینی رایج در ایران است و باید تأکید کنم که رسانههایی همچون خبرگزاری ایکنا در تحقق این رسالت فرهنگی و هنری نقش تعیینکنندهای دارند.
تبعات منفی بیتجربگی مدیران دامنگیر «تئاتر فجر» شد
وی با اشاره به اینکه از شانزدهمین جشنواره بینالمللی آئینی و سنتی سه نمایش در جشنواره «تئاتر فجر» امسال حضور دارند در مورد ارزیابی خود از این جشنواره، گفت: مهمترین ویژگی این جشنواره پویایی، سرزندگی و شور و نشاط آن به واسطه حضور نسل جوان تئاتری است البته همیشه از همان ابتدا از انتصاب مدیری جوان و کمتجربه در رأس دبیرخانه آن انتقاد داشتم و عاقبت هم این شد که مسئولان خود به این نتیجه رسیدند که اشتباه کردهاند هر چند که خیلی دیر شده بود و تبعات منفی این بیتجربگی دامنگیر جشنواره شد.